برای موثر بودن در حال باید دید علمی تقویت شود

رئیس پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی تهران:

رئیس پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: برای موثر بودن در حال و به خصوص در آینده باید دید علمی تقویت شود، همچنین باید جسارت داشت و چارچوب‎ها را شکست تا به نتایج جدید دست یابیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، دکتر عزالدین مهاجرانی در شانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک کشور به میزبانی لرستان با بیان اینکه خلقت به وجود آمده تا هنری به خرج دهد، اظهار کرد: هر کسی باید از توانایی‎هایی که در وجودش نهاده شده در جهت اهداف خلقت آنها را متبلور کند تا بتوانیم در راستای اهداف خلقت گام برداریم.

وی با بیان اینکه در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشجویان ارشد و دکتری تحقیقاتی را که ارائه می‎دهند باید به روز باشند، افزود: در کنار کار تحقیقات باید با عموم مردم و دانش‎آموزان بتوان ارتباط برقرار کرد. اگر جامعه را بتوانیم متحول کنیم قطعا آینده را کمک کرده‎ایم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که سوابق تاریخی کشورمان را در حوزه نجوم بررسی می‎کنیم می‎بینیم که قرن‎هاست که علم نجوم در کشور ما خیلی کمرنگ شده است پس چه باید کنیم تا این هویت را برگردانیم.

مهاجرانی ادامه داد: در چند سال اخیر شاهد رشد علمی بوده‎ایم و در کنار آن انتظارات بیشتر و تلاش برای برگشت این هویت زیاد شده است.

وی ادامه داد: الان در موقعیت و وضعیتی هستیم که همه به فکرند که باید اتفاقی رخ دهد و این در حالیست که در چند قرن اخیر هیچ اتفاق و ایده جدید رخ نداده است.

مهاجرانی گفت: قدم‎های مختلفی برداشته شده و دیدی قوی در مورد نور داریم نور ماهیت پیچیده‎ای دارد اما نمی‎توان با جرات گفت نور چیست فقط بدانید نور در همه جا رخنه دارد و هیچ کجا عاری از نور نیست.

وی تصریح کرد: سده 16 و 17 یعنی زمان ابن هیثم و ابوریحان رشد علم نور را مشاهده کردیم.

رئیس پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به ویژگی‎های نور لیزر، ادامه داد: فتونیک به عنوانی استفاده شد که بتواند تولید، پردازش و آشکارسازی نور را پوشش دهد و باید این سهم، ذوق و انگیزه آنقدر قوی شود که افرادی که با این مفاهیم زندگی می‎کنند بتوانند در این محیط تفکر کنند.

مهاجرانی عدم رشد تکنولوژی و عدم خلاقیت را فقدان تفکر دانست و با اشاره به اینکه متاسفانه در دانشگاه‎ها مقالاتی بیرون می‎آید اما در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‎گیرد، تصریح کرد: وقتی شناخت پیدا کنیم و ذوق شناخته شود و فکر ایجاد شود قطعاً اتفاقات مهمی رخ خواهد داد و این در حایست که ما مقاله ایجاد می‎کنیم اما نمی‎توانیم ارتباط برقرار کنیم و قطعاً خود را در رقابت‎های علمی با کشورهای پیشرفته درگیر نکرده‎ایم. برای موثر بودن باید زحمت کشید باید دانش را قوی و با آن زندگی کنیم.

رئیس پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی تهران بیان کرد: برای رسیدن به نتایج جدید باید جسارت داشت و چارچوب‎هایی را که قرن‎ها دیگران برای ما ساختند و در آن منجمد شدیم، بشکنیم و برای شکستن این چارچوب‎ها برنامه داشته باشیم.

مهاجرانی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی ما این است که در این چارچوب‎ها گیر کرده‎ایم در حالی که هنر انسان ابزارسازی و کمی کردن پدیده‎هاست.

وی افزود: برای موثر بودن در حال و به خصوص در آینده باید دید علمی تقویت شود و ارتقا پایه‏‎های علمی در سایه خوب درس خواندن است که کلید اولیه شروع کار است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  ⁄  8  =