فراخوان دانشگاه شریف برای نیکوکاران علاقه‌مند به دانش

دانشگاه صنعتی شریف به منظور سرعت بخشیدن به توسعه علمی، از نیکوکارانی که مایلند سنت پسندیده وقف را در این مسیر به جای بیاورند، استقبال می‌کند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، کمک‌های نیکوکاران پیش از این به ساخت چندین مجموعه در این دانشگاه انجامیده که توانسته ضمن حل برخی مشکلات، به انجام پژوهش‌های کاربردی در راستای بهبود زندگی مردم کمک‌های شایانی کند.

وقف، سنتی دیرینه است که در جوامع بشری و بویژه در میان مسلمانان جایگاه بلندی دارد. این سنت، نقش بزرگی را در توسعه علمی تمدن اسلامی در عصر طلایی خود داشته است و نیکوکاران در گذشته کتابخانه‌ها و مدارس بسیاری را ساخته‌اند.

امروزه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، سهم عمده‌ای در توسعه دانش کاربردی و سودمند برای جامعه دارند و نیکوکاران می‌توانند با تخصیص موقوفات خود به این مراکز، بنای خیری بنیان بگذارند که تا انتهای بشریت به انسان‌ها نفع برساند. چنانکه چنین رسمی در جوامع غربی رواج پیدا کرده به گونه‌ای که آمارها نشان می‌دهد تنها در کشور آلمان بیش از ۲۸۰۰ مورد موقوفات در راستای حمایت از علم و فناوری و پژوهش انجام شده است.

دانشگاه صنعتی شریف، به عنوان یکی از بزرگترین مراکز علمی کشور تا کنون پذیرای نیکوکارانی بوده که در این راستا موقوفات خود را اهدا کرده‌اند. یکی از سودمندترین مراکز ساخته شده با کمک نیکوکاران، «مرکز تحقیقات توانبخشی عصبی جواد موفقیان» است که در آن ضمن انجام خدمات و آموزش‌های مرتبط با توانبخشی، فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی ارزشمندی انجام می‌شود که آینده‌ای نویدبخش را برای بیماران به ارمغان خواهد آورد. علاوه بر این به منظور تشویق دانشجویان ممتاز جایزه‌ای تحت عنوان «جایزه پژوهشیاری جواد موفقیان» تقبل شده است. همچنین دانشگاه صنعتی شریف تا کنون با کمک نیکوکاران موفق شده است برخی از نیازهای دانشجویان از جمله خوابگاه را پاسخ داده و امکانات ورزشی را برای آنان فراهم کند.

به دنبال تاثیرات با برکت موقوفات انجام شده در دانشگاه صنعتی شریف و به منظور بهره‌گیری از توانمندی‌های مادی و معنوی و هدایت اشتیاق انسان‌هایی که جاودانگی و رستگاری خود را در ماندگاری علم و دانش می‌دانند؛ گروهی به نام «حامیان علم و فناوری شریف» در این دانشگاه تشکیل شده است.

این گروه ضمن ارائه مشاوره و بسترسازی جهت تسهیل در امر جذب کمک‌های نیکوکاران در جهت اشاعه و گسترش فرهنگ وقف برای رشد کمی و کیفی دانشگاه از طریق رسانه‌های گروهی و مقالات داخلی و بین‌المللی تلاش می‌کند. همچنین گروه نیکوکاران آینده ساز شریف به شناسایی خیرین و جذب کمک‌های ایشان پرداخته و بر فرآیند هزینه‌کرد کمک‌های انجام شده و حسن انجام تعهدات دانشگاه، نظارت می‌کند. علاوه بر این سعی می‌شود تا پیگیری‌ها و نظارت‌های لازم جهت تخصیص منابع مالی وزارتخانه‌ای و دولتی برای تکمیل پروژه‌هایی که با کمک نیکوکاران ساخته می‌شود را بر عهده گیرد. شناسایی و دسته‌بندی نیازهای دانشگاه با اولویت نیازهای علمی و پژوهشی برای معرفی به نیکوکاران نیز از دیگر فعالیت‌های این گروه است. در نهایت این گروه به منظور تقدیر از نیکوکاران، نشان حامیان علم و فناوری را تعریف و شاخص‌های ارزیابی آن را تعیین کرده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  5