رئیس‌جمهور نیجریه وزیر نفت می‌شود

رییس جمهور نیجریه در کابینه جدید خود شخصا تصدی وزارت نفت این کشور را برعهده خواهد گرفت و به شخص دیگری در این زمینه که منبع بخش عمده درآمد‌های نیجریه است، اعتماد نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، محمد بوهاری رییس جمهور نیجریه که در پایان ماه می با وعده مبارزه با فساد به قدرت رسید تصریح کرده که خواهان اصلاح بخش نفت بزرگ‌ترین اقتصاد قاره آفریقا است که حدود 70 درصد درآمدهای این کشور را تامین می‌کند.
بوهاری در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به رویترز گفت: قصد دارم وزیر منابع نفتی باقی بمانم.
وی افزود: یکی از وزرای کابینه مسائل روزمره بخش نفت را نظارت خواهد کرد.
رییس جمهور نیجریه هنوز کابینه خود را معرفی نکرده اما انتظار می‌رود نامزد‌های وزارتخانه‌های مختلف را در روزهای آینده به پارلمان معرفی کند.
بوهاری ژنرال سابق نیجریه‌ای که 30 سال قبل برای مدت کوتاهی حاکم نیجریه بود، اطلاعات عمیقی از بخش نفت این کشور دارد، چرا که رییس صندوق اعتباری نفت در دوران حکومت نظامی ثانی آباچا در دهه 1990 و وزیر نفت در دهه 1970 در دوران ریاست جمهوری اولوسگان اوباسانجو بوده است.
کاهش قیمت نفت دارایی‌های دولتی نیجریه را تضعیف کرده و ارزش واحد پولی نایرا را پایین آورده و باعث تاخیر در پرداخت حقوق و تشدید تورم در این کشور آفریقایی شده است.
بوهاری گفته است آنچه را که مقادیر نگران‌کننده سرقت پول طی سال‌های گذشته از بخش نفت نیجریه می‌خواند اصلاح خواهد کرد.
معاملات در داخل شرکت دولتی NNPC آنچنان مبهم است که ناظرانی حسابرسی روی پول‌های گمشده نفتی می‌گویند قادر به دستیابی به اسناد حساب‌ها نیستند.
در نیجریه نه تنها پول فروش نفت بلکه خود نفت این کشور نیز در طول خطوط لوله انتقال و پایانه‌های صادراتی به سرقت می‌رود.
بوهاری در حال حاضر شرکت نفت NNPC را به دو نهاد تقسیم کرده و گفته است که در حال بررسی تجزیه بیشتر این شرکت برای ارتقای بهره‌وری و ریشه‌یابی فساد است.
وی افزود: من هنوز در این زمینه به نتیجه نرسیدم. می‌خواهیم ببنیم که برای کاهش حجم شرکت و استقرار مجدد بیشتر مدیران چه کاری باید انجام دهیم. ما قبل از تصمیمات بیشتر می‌خواهیم ببینیم تاثیر این کار چه خواهد بود.
بوهاری گفت: این کار ظرف 18 ماه آینده انجام خواهد شد.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

15  −  6  =