محبوب‌ترین شرکت‌های فناوری: صعود انویدیا و مایکروسافت و سقوط متا و ایکس

ششمین نظرسنجی سالانه Axios/Harris Poll 100 درباره محبوبیت و امتیاز شرکت های حوزه فناوری و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن از ۱۶ هزار و ۵۰۰ آمریکایی، رای گیری شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از آی تی ایران،بر اساس این نظر سنجی، از نظر آمریکایی‌ها محبوبیت پلتفرم شبکه اجتماعی ایکس متعلق به ایلان ماسک، به پایین‌ترین حد خود رسیده است، در حالی که شرکت سازنده تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا در اولین حضور خود در این فهرست، جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

رسانه‌های اجتماعی به طور کلی در سال گذشته، هم از نظر ارزش برای سرمایه‌گذاران و هم از نظر امتیاز محبوبیت عمومی، به چند دلیل از سایر شرکت‌های بزرگ فناوری عقب مانده‌اند:

سیاست‌های بحث‌برانگیز در زمینه مدیریت محتوا، فراگیری اطلاعات نادرست، رسوایی‌های مربوط به حریم خصوصی و امنیت، و انتخاب شخصیت‌های نه چندان محبوب مدیریتی، همگی در کاهش اعتماد کاربران و تبلیغ‌دهندگان به پلتفرم‌های اجتماعی نقش داشته‌اند.

آمار شگفت‌انگیز دیگری توسط Axios منتشر شده و اعلام می‌کند که بر اساس نظر هزاران نفر که در ابتدای سال جاری مورد نظرسنجی قرار گرفتند، در مطالعه مربوط به شهرت و محبوبیت در میان 100 شرکت، تنها موسسه ترامپ(Trump Organization) رتبه‌ای پایین‌تر از ایکس داشته است.

در همین حال، انویدیا — که تراشه‌های نیمه‌هادی‌ پیشرفته‌اش، انقلاب هوش مصنوعی مولد را هدایت می‌کند — شاهد انفجاری در سوددهی و ارزش بازار خود بوده است.

با وجود اینکه بیشتر مصرف‌کنندگان، مستقیماً از محصولات انویدیا استفاده نمی‌کنند و نمی‌توانند دقیقاً بگویند که این شرکت چه کار می‌کند اما این تکنولوژی، فعلا برگ برنده این شرکت محسوب می‌شود که تا کنون توانسته با آن بدرخشد.

بر اساس آمار منتشر شده، ارزش بازار شرکت متا اکنون به ۱.۲ تریلیون دلار رسیده است که در مقایسه با ۳.۲ تریلیون دلار مایکروسافت، ۲.۹ تریلیون دلار اپل و ۲.۶ تریلیون دلار انویدیا، پایین‌ترین جایگاه را دارد.

طبق آخرین افشای شرکت سرمایه گزاری Fidelity، ارزش پلتفرم ایکس حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار است که ۷۱.۵ درصد کمتر از زمانی است که هنوز با نام توییتر شناخته می‌شد. پلتفرم ردیت(Reddit) نیز بسیار پایین‌تر از همتایان خود و حدود ۹ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است.

امتیاز محبوبیت شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی در نظرسنجی Axios/Harris به این شرح است:

۵۹.۶ برای متا، ۵۸.۸ برای ایکس و ۶۵ برای ردیت.

امتیاز اپل، آمازون، گوگل، مایکروسافت، نتفلیکس و تسلا همگی در طیف رتبه ۷۰ تخمین زده شده‌اند.

و  امتیاز ۸۱.۲ انویدیا نیز، این شرکت را به رتبه اول این فهرست رسانده است.

طی چند سال گذشته، شهرت شرکت‌های حوزه تکنولوژی در میان آمریکایی‌ها نسبتاً ثابت مانده، اما از طرف دیگر رشد محبوبیت برندهایی مانند انویدیا و مایکروسافت، کاهش شهرت در میان شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی را جبران کرده است.

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در زمینه هوش مصنوعی، به انویدیا و مایکروسافت بیشتر از OpenAI اعتماد دارند.  OpenAIامسال برای اولین بار در این فهرست ظاهر شد و رتبه ۶۸ با امتیاز شهرت ۷۱.۸ را به خود اختصاص داد.

فاصله قابل توجهی بین مایکروسافت (با امتیاز ۷۷.۵ و رتبه ۱۸) و OpenAI (با امتیاز ۷۱.۸ و رتبه ۶۸) وجود دارد که نشان می‌دهد عموم مردم در کشور آمریکا، آن‌ها را به عنوان شرکت‌های کاملاً متفاوت دیده و اتحاد مشخصی بین این دو شرکت حس نمی‌کنند.

بر اساس نتایج این آمار، به نظر می‌رسد که عموم آمریکایی‌ها بیشتر به شرکتی امتیاز بالاتر می‌دهند که محصولی اثبات شده تولید کرده باشد. برای مثال، انویدیا، مایکروسافت و آلفابت، ۲۰ درصد امتیاز بیشتری نسبت به متا دارند که به تازگی چت‌بات‌هایی در اینستاگرام و فیسبوک راه‌اندازی کرده است.  شرکت متا تلاش زیادی می‌کند که یک شرکت هوش مصنوعی باشد اما هنوز به آن، اعتبار لازم داده نشده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

23  −  15  =