آغاز مطالعات بزرگترین میدان نفتی جهان از سوی پژوهشگاه صنعت نفت

قائم مقام پژوهشگاه صنعت نفت از تدوین نقشه راه توسعه فناورانه بزرگترین میدان نفتی جهان خبر داد و گفت: با واگذاری طرح توسعه فناوری میدان نفتی اهواز اقدامات لازم برای تهیه پروپوزال اجرایی آن در حال تدوین است که پس از نهایی شدن به کارفرما ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، مهندس امیرعباس حسینی در حاشیه افتتاحیه دومین همایش بین‌المللی فرصتهای فناورانه صنعت نفت و گاز با اشاره به واگذاری میدان نفتی اهواز به این پژوهشگاه افزود: بر اساس قرارداد مشارکت در توسعه فناورانه میادین نفتی، میدان نفتی اهواز به عنوان بزرگترین میدان نفتی ایران به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شد.

وی افزود: بر اساس این قرارداد شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما و شرکت ملی نفت‌خیز جنوب به عنوان بهره‌بردار طرح معرفی شد.

حسینی، توسعه فناوری در حوزه بالادست را از جمله اهداف اجرای این اصل ذکر کرد و ادامه داد: از آنجایی که اجرای این مطالعات نیاز به ساختارهای مناسب داشت با توجه به زیرساخت‌هایی که در پژوهشگاه صنعت نفت وجود دارد این طرح از سوی این پژوهشگاه اجرایی خواهد شد.

وی، میدان نفتی اهواز را بزرگترین میدان نفتی ایران و جهان توصیف کرد و گفت: اقدامات اولیه برای اجرای این طرح انجام شده است و تا کنون موفق به تدوین نقشه راه اجرای این طرح شده ایم و در ادامه نیز نقشه راه و پروپوزال اجرایی این طرح به کارفرما ارائه خواهد شد.

قائم‌مقام پژوهشگاه صنعت نفت خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح، زنجیره‌ای از سرمایه‌گذاران و مراکز تحقیقاتی را ایجاد کرده ایم. اولین حلقه این زنجیره ایجاد شبکه‌ای از دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی در حوزه نفت است که با رهبری دانشگاه دلف هلند ایجاد شده است. علاوه بر آن شبکه‌ای از شرکتهای فعال بین‌المللی در حوزه عملیات و بهره‌برداری از نفت فعال هستند، ایجاد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد این زنجیره بتوان گام‌های موثری در زمینه توسعه فناوری بزرگترین میدان نفتی جهان برداشت.

حسینی همچنین به فناوری‌های تولید شده در این پژوهشگاه اشاره کرد و با تاکید بر این که پژوهشگاه تاکنون به حوزه تجاری سازی فناوری‌ها نزدیک نشده‌ است، ادامه داد: در حوزه ازدیاد برداشت نیز پایلوتی را راه‌اندازی کرده ایم که در این پایلوت از دانش‌های به دست آمده در حوزه ازدیاد برداشت استفاده شده است.

وی ایجاد شرکتهای دانش بنیان را یکی از راهکارهای توسعه فناوری در این زمینه ذکر کرد و گفت:‌ میدان‌های نفتی ایران تا کنون در نیمه اول عمر خود بودند ولی در حال حاضر به نیمه دوم عمر خود نزدیک شده‌اند از این رو بهره‌برداری ازاین مخازن با استفاده از روش‌های طبیعی امکان‌پذیر نیست. از این رو درصدد هستیم تا با همکاری محققان و شرکتهای دانش بنیان فناوری‌های مربوط به ازدیاد برداشت را توسعه دهیم.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  6