بیشترین فشار دوران تحریم ها متوجه بانک ها و نفتی ها بود

جهانگیری: یک عده هم مسئول نق زدن هستند!

آمریکا با تجربه ای که داشت و ابزارهای مدرن و هوشمندی که در اختیار دارد، دو نقطه حساس و کلیدی اقتصاد ایران را هدف گذاری کرد که یکی از آنها نفت به عنوان تامین کننده اصلی منابع مالی کشور و دیگری سیستم بانکی و بانک مرکزی به عنوان مرکز اصلی سیاست گذاری و شکوفایی اقتصادی، رفاه مردم و ایجاد اشتغال، بود اما انصافا دوستان ما درنظام بانکی و بانک مرکزی در این دوره خیلی خوب کار کردند و صمیمانه از آنها تشکر می کنیم. بانک مرکزی نگذاشت که اداره کشور در این دوره با اخلال روبرو شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، معاون اول رئیس جمهور گفت : وزارت نفت و بانک مرکزی بیشترین آسیب و فشار را در دوران تحریم ها تحمل کردند.

اسحاق جهانگیری که در جلسه شورای مدیران ارشد بانک مرکزی سخن می گفت، افزود : بلافاصله بعد از اجرای برجام خدمت دوستان در وزارت نفت رسیدم و امروز نیز در خدمت دوستان در بانک مرکزی هستم.

جهانگیری با بیان اینکه آمریکا با تجربه ای که داشت و ابزارهای مدرن و هوشمندی که در اختیار دارد، دو نقطه حساس و کلیدی اقتصاد ایران را هدف گذاری کرد که یکی از آنها نفت به عنوان تامین کننده اصلی منابع مالی کشور و دیگری سیستم بانکی و بانک مرکزی به عنوان مرکز اصلی سیاست گذاری و شکوفایی اقتصادی، رفاه مردم و ایجاد اشتغال، بود.

وی با بیان اینکه امریکایی ها فشار سنگینی را از این بابت به کشور وارد کردند ، افزود: انصافا دوستان ما درنظام بانکی و بانک مرکزی در این  دوره خیلی خوب کارکردند و صمیمانه از آنها تشکر می کنیم.

جهانگیری تصریح کرد : بانک مرکزی نگذاشت که اداره کشور در این دوره با اخلال روبرو شود.
وی افزود : البته خود تحریم ها و طی شدن آنها داستان جداگانه ای دارد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه عده ای در کشور مسئول کارها و حل و فصل امور مردم هستند،‌افزود:‌ یک عده نیز مسئولیت نق زدن و چوب لای چرخ گذاشتن دارند و از خوشحالی مردم ناراحتند و عزا می گیرند.
وی گفت: چه طور می شود که از خوشحالی مردم ناراحت بود؟

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد : آن موقع که بحث مذاکرات مطرح بود، می گفتند مگر می توان مذاکرات را به نتیجه رساند؟
جهانگیری گفت : وقتی دیدند که  مذاکرات به نتیجه رسید ، گفتند مگر امکان دارد که تحریم ها را بردارند ؟ و بعد اعلام شد تحریم ها لغو شده است که گفتند در قبال لغو تحریم ها امتیازی نمی دهند ؟

معاون اول رئیس جمهور گفت : ما 37 سال است که وقتی می خواهیم هواپیمای دست دوم از کشورهایی بخریم که برای ما عددی نیستند و آن را با قیمت های بالا به ما می فروشند چه قدر خوشحال هستیم.
وی افزود : البته طریقه پول دادن در این باره را نمی توان گفت.

جهانگیری گفت : در اولین سفر رئیس جمهور مهمترین شرکت هواپیماسازی که حتی قبل ازتحریم نیز حاضرنبود به ما هواپیما بفروشد حاضر به فروش  118 هواپیما آن هم به شرط اجاره به تملیک شد ، یعنی اینکه ما پول نمی خواهیم و از پول بلیت ، پول هواپیماها را بازپرداخت کنید.

وی افزود : در جریان خرید این هواپیماها ما به وزیر خودمان می گفتیم مطمئن هستید اینگونه انجام می شود  ؟‌  زیرا احساس می کردیم که مذاکرات آن خیلی دقیق نبوده است اما وزیر ما اطمینان داد که کار انجام می شود و انجام شد.
جهانگیری افزود : حالا عده ای می گویند آیا اولویت اول کشور هواپیما بود ؟‌

علاقه مندیم اداره کشور بر مبنای اصول علمی باشد 
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه وارد دوران پساتحریم شده ایم، گفت :‌ علاقه مندیم اداره کشور بر مبنای اصول علمی و عقلانی انجام شود.

 اسحاق جهانگیری در ادامه سخنان خود در نشست شورای مدیران ارشد بانک مرکزی ،  افزود :‌ برخی از گره های مردم به دلیل ندانم کاری برخی از مدیران بوده است و همه اش به خاطر دشمنی دشمنان نبوده و حالا عده ای با تدبیر در حال بازکردن گره ها هستند.

جهانگیری با بیان اینکه دولت از نظرات همه صاحب نظران ، نخبگان و چهره های دانشگاهی برای اداره بهتر کشور استقبال می کند گفت :‌ در دوران پساتحریم نیازمند سیاستی جدی  برای اداره کشور هستیم.

وی با بیان اینکه در این دوران با 3 چالش جدی مواجهیم افزود : مهمترین چالش ما اشتغال است ، زیرا ما به صورت طبیعی در طول برنامه ششم سالانه  890 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که این ها از ما کار طلب می کنند.

وی افزود: این در حالی است که به دلیل افت رشد اقتصادی کشور در سال های گذشته درامد سرانه کشور به شدت کاسته  و قدرت خرید مردم کم شده است و این رفاه مردم را کاهش می دهد .

جهانگیری با بیان اینکه قدرت اقتصادی ایران باید تا سال  1404 به قدرت اول منطقه تبدیل شود ، گفت: برخی از کشورهای منطقه رشد اقتصادی خود را در این سال ها ادامه دادند و این در حالی بود که رشداقتصادی ما تا منفی  شش و هشت دهم درصد نیز رسید  و قدرت اقتصادی ایران در منطقه کم شد .

وی گفت : امروز ایران در منطقه کشوری است که حرفش ، حرف است و دنیا فکر می کند اگر بخواهد مسائل حساس خاورمیانه را حل و فصل کند ، کشوری که باید به کمک بیاید چه در سوریه ، چه در عراق و یا بقیه کشورها ایران است.
وی تصریح کرد: دراین جا باید به خاطر اقتدار کشور از نیروهای مسلح تشکر کنیم .
وی افزود : هدف داعش ضربه زدن به ایران بود اما با اقتدار این عزیزان حتی نتوانست به مرزهای ما نزدیک شود .

سیف: نرخ سود قابل قبول بانکی دو درصد بالاتر از تورم است/ ادامه کاهش نرخ از بازار بین بانکی

رئیس کل بانک مرکزی بر سیاست کاهش نرخ سود از طریق کاهش سود بین‌بانکی تاکید کرد و گفت: نرخ سود بانکی باید به ۲ درصد بالاتر از نرخ ۱۳ درصدی تورم برسد و رقم بالاتر توجیه ندارد.

ولی الله سیف در حاشیه جلسه مدیران ارشد بانک مرکزی با معاون اول رئیس جمهور، اظهارداشت: آقای جهانگیری تاکید کردند با توجه به رفع تحریم‌ها تحرک جدی در سیستم بانکی به وجود بیاید.

وی افزود: خوشبختانه با اقدامات انجام شده در نظام بانکی آثار تحریم‌ها کاملا کنترل شده بود و سعی کردیم کمترین اثر منفی را به اقتصاد وارد کند. هدف اصلی معاون اول رئیس جمهور تشکر از تلاش‌های همکاران بانکی بود.

رئیس ک بانک مرکزی گفت: برخی برنامه‌‌هایی که بعد از اجرای برجام در حوزه بانکی مدنظر است و نظام بانکی باید دنبال کند، مورد پیگیری قرار دارند. یکی از این موارد برای ایجاد آرامش در اقتصاد و جهت‌گیری مناسب تولید، یکسان‌سازی نرخ ارز است و فکر می‌کنم در دوره شش ماهه این برنامه عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز انجام شده استٰ، تصریح کرد: می‌توانیم فضا را به سمتی هدایت دهیم که به وضعیت مطلوب برسیم.

سیف بحث دیگر جلسه را نرخ سود بانکی عنوان کرد و ادامه داد: توفیقات خوبی در شش ماه گذشته حاصل شده و با ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی نرخ سود در این بازار از 29 درصد به دامنه 19 درصد و حتی در مواردی به کمتر از 19 درصد رسیده است. دیروز نرخ متوسط سود در بازار بین بانکی 19.4 درصد بود ک دستاورد خیلی مهمی است اما کافی نیست.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: این نرخ این علامت را می‌دهد که نرخ‌های نظام بانکی هم به سمت پایین حرکت می‌کند؛ نرخ تورم هم‌اکنون به حدود 13 درصد رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم روند نزولی تا اعداد تک رقمی پایدار ادامه یابد، نرخ‌های سود بانکی هم به آن سمت حرکت می‌کند و نرخ قابل قبول برای سود بانکی یک تا 2 درصد بالاتر از تورم است.

وی گفت: بالاتر از 2 درصد نرخ سود بانکی توجیه ندارد به همین دلیل بانک مرکزی از ابزارهای مختلف استفاده می‌کند تا نرخ سود بانکی به آن سمت هدایت شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به پیشنهاد برخی‌ها مبنی بر کاهش نرخ سود با مصوبه شورای پول و اعتبار، گفت: تجربیات گذشته نشان داده این شیوه هزینه ایجاد می‌کند و اثرات نامناسبی در سایر بازارها ایجاد خواهد کرد. بانک مرکزی با تجربه‌ای که کسب کرده با ادامه این سیاست‌ها به هدف کاهش نرخ سود و نزدیک شدن آن به نرخ تورم برسد.‎

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  ⁄    =  7