اقتصاد مقاومتی مقاومت در برابر تکانه های خارجی است

مدیرعامل بانک انصار گفت :‌ اقتصاد مقاومتی به معنای انجام عملیات بانکی منطبق با اهداف سیاست‌های ابلاغی حفظ رقابت‌پذیری با بخش بین‌المللی، پاسخگویی به نیازهای بانکی و مقاومت در برابر تکانه‌های خارجی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونی؛آیت الله ابراهیمی در نشست اقتصاد مقاومتی در روز دوم بیست و ششمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی بر اهمیت و ضرورت اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی کشور ، بازدهی بخش‌های اقتصادی بسیار پایین است و بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی به کاهش سرمایه‌گذاری و تضعیف بخش تولید منجر می‌شود. همچنین سطح پایداری نظام بانکی در شرایط فعلی پایین بوده و نیاز است برای بهبود آن به بانکداری یکپارچه با دقت بیشتری پرداخته شود.

ابراهیمی افزود: امروزه مدل‌های کسب و کار فراوانی همراه با خلاقیت‌های گسترده وجود دارد که با به‌کارگیری آنها می‌توان به تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کمک رساند. همچنین ابلاغ قانون رفع موانع تولید یکی دیگر از اقدامات مناسب برای بسترسازی تحقق اقتصاد مقاومتی بوده که در چندسال گذشته به سرانجام رسیده است.

ابراهیمی بابیان اینکه امروزه به حد کافی اقدامات تئوری و نظری در خصوص تبیین اقتصاد مقاومتی انجام‌شده است، گفت: در این حوزه باید به سمت اقدام و عمل حرکت کنیم و نباید خود را محدود به سخن و صحبت کنیم. علاوه به راین باید بدانیم که بدون اتحاد و همکاری نظام بانکی نمی‌توان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در بخش پولی و بانکی کشور محقق ساخت.

این کارشناس نظام بانکی بابیان این نکته که تأخیر در ایفای تعهدات دولت به پیمانکاران یکی از دلایل انباشت گسترده مطالبات معوق بانکی و ایجاد تنگناهای اعتباری بوده است، گفت: بانک مرکزی با اعمال نرخ سپرده قانونی بالا در عمل به این تنگنای اعتباری نظام بانکی دامن زده است.

ابراهیمی در ادامه افزود: اولین و مهم‌ترین اقدام بانک‌ها در قدم اول ارتقای سلامت و سطح پایداری است که این امر مهم زمینه را برای تحقق نقش نظام بانکی در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی فراهم می‌سازد.

وی گفت: یکی از اقدامات مثبت بانک مرکزی مداخله در بازار بین‌بانکی و کاهش نرخ این بازار بوده که زمینه کاهش نرخ سود بانکی را که همواره موردبحث و جدل بانکداران بوده، فراهم می‌نماید.

ابراهیمی تأکید کرد:‌ مساعدت بانک انصار در ایجاد و راه‌اندازی کارت اعتباری مرابحه که البته با استقبال مشتریان هم مواجه بوده، موجب خرید کالاهای ایرانی در تابع هدف خریداران شده که از این طریق به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک شده است./پژوهشکده پولی بانکی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  4