مزاحمت سایبری دانشجوی دکتری از فضای حقیقی تا مجازی

رئيس پليس فتا استان خراسان‌رضوی خبر داد:

مزاحمت سایبری- رییس پلیس فتا استان خراسان‌رضوی با اشاره به افزایش مزاحمت‌های سایبری گفت: متاسفانه بخشی از این مزاحمت‌ها در پی عدم رعایت نکاتی است که از سوی کاربران صورت می‌گیرد و کاربران در حفظ حریم خصوصی خود دقت لازم را ندارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سرهنگ جواد جهانشیری در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از کاربران در انتخاب دوست در فضای مجازی دقت لازم را ندارند و به هر در خواست دوستی در فضای مجازی پاسخ مثبت می‌دهند و گاها حتی آشنایی‌های محدود در فضای حقیقی را در فضای مجازی گسترش داده و به روابط صمیمانه تبدیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه مزاحمان سایبری از هر گروه سنی و جنسی هستند، افزود: حتی برخی از مزاحمان سایبری تحصیلات عالیه دانشگاهی دارند که تلاش دارند از موقعیت تحصیلی و مالی خود سوء استفاده نمایند و برای دیگر کاربران مزاحمت و دردسر ایجاد کنند.

سرهنگ جهانشیری با اشاره به شناسایی و دستگیری شیاد اینترنتی كه با جعل عنوان و سوء‌استفاده از موقعیت خود دختران را با فریب در دام شیادانه خود گرفتار می‌كرد، گفت: دختر جوانی به همراه پدر برای ارجاع شكوائیه خود به پلیس فتا استان مراجعه كرد و اعلام داشت که دانشجوی ترم یك در رشته‌ای مرتبط با زبان انگلیسی می‌باشد و هنگام برگشت از دانشگاه با همكلاسی خود در داخل واگن مترو در خصوص فراگیری جدی زبان انگلیسی صحبت كرده و گاهی هم به شوخی لغات انگلیسی را به كار می‌بردند كه مرد جوانی با چهره كاملاً اروپایی  به آن‌ها نزدیك شد و به زبان انگلیسی عذر‌خواهی كرده و خود را روس تبار معرفی نموده و با دادن شماره تلفن خود به آنها از قطار شهری پیاده شد و رفته است.

رئيس پليس فتا استان خراسان‌رضوی ادامه‌داد: شاکی پس از این‌كه شماره وی را در گوشی خودم ذخیره نموده، وی را در تلگرام پیدا كرده و برایش پیامی مبنی بر این‌كه چطور و به چه وسیله‌ای می‌تواند به زبان انگلیسی مسلط گردد گذاشته است.

وی ادامه‌داد: شاکی یادآور شد ابتدای این چت جملات وی انگلیسی بود و بعد متوجه شدم وی نیز ایرانی می‌باشد و تبار روس ندارد.

سرهنگ جهانشیری با بیان اینکه این باب آشنایی در فضای مجازی باعث گردیده تا متهم  با برداشتن عكس‌های پروفایل شاکی از شبکه‌های اجتماعی به دنبال اذیت و آزار شاکی باشد، گفت: به گونه ‌ی که این مزاحمت‌ها حتی در فضای حقیقی نیز کشیده شده و متهم با تعقیب شاکی و شناسایی دانشگاه محل تحصیل وی و موارد دیگری، شاکی را تحت فشار قرار داده است و شاکی برای رهایی از مزاحمت‌های این فرد‌، راهی جز پناه به قانون ندیده است.

رییس پلیس فتا استان خراسان‌رضوی در ادامه‌داد: با توجه به پی‌گیری‌های صورت گرفته توسط كارشناسان پلیس فتا، شناسایی متهم در دستور كار قرار گرفت و بدنبال بررسی‌های فنی متهم شناسایی و با دستور قضایی دستگیر و به پلیس فتا استان منتقل شد.

وی با بیان اینکه متهم كه مردی مجرد و 32 ساله بود با رویارویی مدارك غیر قابل انكار صراحتاً بزه خود را پذیرفت، گفت: متهم در رابطه با انگیزه خود از گرفتن عكس‌های بی‌شمار بدون اطلاع افراد در داخل گوشی خود‌، بیماری جنسی را عنوان كرد و اینكه از سنین پایین درگیر مسائل غیر اخلاقی بوده است.

سرهنگ جهانشیری افزود: متهم با سوء‌استفاده از چهره و موقعیت اجتماعی خود قربانیان خود را از دانشگاه‌، مترو، خیابان و… شناسایی و با گرفتن عكس از برخی اندام‌های افراد بدون اطلاع آن‌ها، از تصاویر موصوف سوء‌استفاده نموده است.

رئيس پليس فتا استان خراسان‌رضوی در رابطه با مستندات مكشوفه از متهم بیان کرد: پس از بررسی گوشی هوشمند متهم در ‌آزمایشگاه ادله فنی متاسفانه اكثر حجم اشغال شده حافظه گوشی هوشمند حرفه‌ای كه در اختیار متهم بوده به صورت بیمار گونه از تصاویر زنان جامعه بوده که عكس‌هایی از دست و پا و سایراندام‌های این افراد تهیه شده و مورد سوء‌استفاده وی قرار گرفته بود كه در این رابطه تحقیقات تكمیلی ادامه داشته و متهم تحویل مراجع محترم قضایی شد.

وی با بیان اینکه کاربران باید مراقب باشند تا دام مزاحمان سایبری نیفتند، گفت: همان‌طور که قبلا اعلام کردم حفظ حریم خصوصی در گام اول با خود کاربران است که باید برای حفظ آن تلاش نمایند و از انتشار تصاویر، کلیپ‌ها و اطلاعات شخصی و محرمانه خود در فضای مجازی و خصوصا شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند.

سرهنگ جهانشیری در ادامه تاکید کرد: همچنین در انتخاب دوست در فضای مجازی همانند فضای حقیقی باید دقت بیشتری نمود چرا که افرادی که در فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی درخواست دوستی می‌دهند را نمی‌بینیم و نمی‌دانیم هویتی که آنها اعلام کرده‌اند واقعی است یا هویت  سرقت شده و جعلی می‌باشد. لذا کاربران باید در این خصوص دقت کافی نمایند تا در دام مزاحمان و مجرمان سایبری نیفتند.

این مقام انتظامی با تاكید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ضایع نشدن فرصت‌ها در استفاده صحیح از اینترنت و فضای پیرامون آن توصیه‌كرد: در برهه‌ای از زمان قرار گرفته‌ایم كه نگاه نسل آینده و قضاوت آنها نسبت به كاربران در عملكرد صحیح و استفاده درست از فضای سایبری خواهد بود لذا با رعایت اخلاق سایبری این فرصت را ضایع ننمایم.

 رئيس پليس فتا استان خراسان‌رضوی با بیان این‌که برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تهدیدات و آسيب‌های فضای سايبری می‌توانند به سایت پلیس فتا بخش هشدارها و آموزش مراجعه نمایند، خاطر‌نشان‌کرد: همچنین شهروندان مي‌توانند از طريق سايت پليس فتا به آدرس الكترونيكیcyberpolice.ir  بخش ارتباطات مردمی هرگونه موارد مشکوک در خصوص کلاهبردارها و جرائم سايبری را گزارش کنند.
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  3  =