سوء‌استفاده سودجویان از اطلاعات شخصی و محرمانه كاربران

رئیس پلیس فتا گلستان هشدار داد:

رئیس پلیس فتا گلستان با اشاره به انتشار تصاویر خصوصی کاربران در فضای مجازی گفت: متاسفانه این روند به علت سهل انگاری و عدم رعایت نکات امنیتی جزئی، از سوی کاربران روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سرهنگ حبیب الله رجبلی با تاكید بر اهمیت حفاظت از اطلاعات شخصی كاربران در فضای مجازی گفت: یکی از مهمترین علل اصلی سوء‌استفاده‌های اینترنتی، دسترسی آسان سودجویان سایبری به اطلاعات با ارزش قربانیان است.

وی ادامه‌داد: سهل انگاری کاربران، مهمترین عامل در بروز اتفاقات ناگوار و انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی افراد در فضای مجازی است.

وی رمز نگاری را راهکاری مناسب جهت جلوگیری از سرقت اطلاعات بر شمرد و افزود: رمزنگاری قابلیتی است که امنیت اطلاعات را تا حد زیادی تضمین می‌کند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گلستان خاطرنشان كرد: در این حالت تنها کسی که به اطلاعات دسترسی دارد و می‌تواند اطلاعات رمز شده را استخراج کند کسی است که کلید رمز (رمز عبور) را داشته باشد.

سرهنگ رجبلی اضافه كرد: بنابراین استفاده از رمزهای عبور پیچیده و پیشرفته می‌تواند اطلاعات خصوصی و مهم ما را از گزند و دسترسی مجرمان سایبری حفظ کند.

وی یکی دیگر از روش‌های سوء‌استفاده مجرمان سایبری را بازیابی اطلاعات از تجهیزات خریداری شده دانست و گفت: در حال حاضر خرید و فروش اجناس دست دوم و کارکرده به خصوص گوشی‌ها و تبلت‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید بسیار رواج پیدا کرده است.

سرهنگ رجبلی تاكید‌كرد: در این حالت فروشندگان فقط اطلاعات خود را از روی گوشی deleteمی‌کنند، غافل از این‌که این اطلاعات به راحتی قابل ریکاوری خواهند بود و زمینه را برای سوءاستفاده فراهم می‌آورند.

وی به فروشندگان این دستگاه‌ها توصیه کرد: قبل از فروش حتماً دستگاه خود را به حالت تنظیمات کارخانه‌ای(Factory Reset) برگردانید و هرچند در برخی از دستگاه‌ها بعد از ریست کارخانه‌ای تمامی اطلاعات موجود در حافظه دستگاه پاک نمی‌شود و فقط از دسترس ظاهری خارج می‌شوند.

رئیس پلیس فتا گلستان تصریح‌كرد: ‌اما اگر اطلاعات ما دارای رمز عبور باشند امکان دسترسی مجرمان سایبری به این اطلاعات بسیار محدود و سخت می شود.

وی توصیه کرد: استفاده از حافظه‌های جانبی مثل رم و مموری در تبلت‌ها، لپ‌تاب‌ها و گوشی‌های اندروید می‌تواند به ما کمک کند که اطلاعات ارزشمند و خصوصی خود را بر روی حافظه‌های جانبی ذخیره کنیم و در موقع فروش حافظه جانبی را برای خود نگهداریم.

 سرهنگ رجبلی ادامه داد: ذخیره فایل‌های ارزشمند و خصوصی بر روی حافظه‌های جانبی البته به صورت رمز و کد شده به ما کمک می ‌کند تا اطلاعات خصوصی کمتری بر روی گوشی‌ها و تبلت‌ها یا لپ‌تاب‌ها داشته باشیم‌ و حافظه اصلی ما برای مابقی کار های عمومی مورد استفاده می‌شود.

وی  در پایان با اشاره به آدرس سایت پلیس فتا آن را دریچه ارتباطی با شهروندان خواند و افزود: پلیس فتا از هموطنان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی اعلام نمایند.

 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

47  −  45  =