تشکیل سومین بانک بزرگ مطابق با شریعت اسلامی خاورمیانه

سه بانک مصرف الریان، QSC و بانک بین‌المللی قطر در آستانه ادغام با یکدیگر و تشکیل سومین بانک بزرگ مطابق با شریعت خاورمیانه قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بلومبرگ، ادغام این سه بانک قطری در راستای موج ادغام‌ها در صنعت بانکداری خاورمیانه صورت می‌گیرد.

دارایی این بانک ها پس از ادغام بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال خواهد بود.

بنابراین گزارش، کاهش قیمت نفت کشورهای حوزه خلیج فارس را مجبور به ادغام بانک‌ها کرده است تا در مقیاس بزرگتری بتوانند در بازار به رقابت بپردازند.

پیش از این نیز بانک ملی و بانک PJSC ابوظبی با یکدیگر ادغام شدند تا با دارایی ۱۷۵ میلیارد دلاری، تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای شوند.

اما فقط بانک‌ها نیستند که به دلیل کاهش قیمت نفت با یکدیگر ادغام می‌شوند بلکه کشورهای خاورمیانه در حال یکی کردن شرکت‌های سرمایه‌گذاری و انرژی دولتی نیز هستند.

قطر هم اکنون در حال ادغام دو شرکت گازی این کشور به هدف پس انداز صدها میلیون دلار است.

ابوظبی هم اعلام کرده است که قصد دارد صندوق های ثروت ملی شرکت توسعه مبادل و شرکت سرمایه گذاری بین المللی نفت را با هم ادغام کند.

اما به گفته کارشناسان، تلاش‌ها برای ادغام بانک‌ها در گذشته به دلیل پیچیدگی‌های موجود در مذاکرات، چندان موفقیت آمیز نبوده است.

قطر با جمعیتی بیش از ۲ میلیون نفر حدود ۲۰ بانک داخلی و بین المللی دارد که بزرگترین آنها بانک ملی SAQ به ارزش حدود ۳۶ میلیارد دلار و دارایی حدود ۱۹۶ میلیارد دلار است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

82  +    =  83