ضرورت پیوند واحدهای تحقیق و توسعه بانکها و فین تکها

در گفت و گو با مشاور مدلهای کسب و کار فناوریهای مالی عنوان شد:

بانکهای کشور برای همراه شدن با روند پرشتاب نغییرات کنونی در صنعت بانکداری الکترونیک،نیاز مبرم به چابکی و کوچکی و تنوع فین تکها دارند تا بتوانند به بانکهای چابک تبدیل شوند و واحدهای تحقیق و توسعه بانکها به تنهایی قادر به چابک سازی بانکها نخواهند بود.

مهدی کنعانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک با اشاره به اینکه بانکداری باز از مسیر فین تکها محقق خواهد شد گفت: در بانکداری نوین مفهومی با عنوان « بانکهای چابک» وجود دارد که ناگزیر از به کارگیری فین تکها در سیستم بانکداری است.

وی افزود: چشم انداز بانکداری در آینده بسیار متفاوت از بانکداری حال حاضر خواهد بود اگر موضوع «بانکهای چابک » و لزوم پیوند این نوع از بانکداری با ایده های نو و فین تکها مورد توجه قرار گیرد.

این مشاور مدلهای کسب و کار در حوزه فناوری با بیان اینکه بانکهای چابک چاره ای جز پیوند با فین تکها ندارند تاکید کرد: بانکهای کشور برای همراه شدن با روند پرشتاب نغییرات کنونی در صنعت بانکداری الکترونیک،نیاز مبرم به چابکی و کوچکی و تنوع فین تکها دارند تا بتوانند به بانکهای چابک تبدیل شوند و واحدهای تحقیق و توسعه بانکها به تنهایی قادر به چابک سازی بانکها نخواهند بود.

کنعانی با اشاره به چالش های این حوزه نوظهور در بانکداری الکترونیک گفت: ایده های نو با فناوری به سرعت منسوخ می شود زیرا کشور ما از لب مرز فناوری دور است. بعبارتی، عقب افتادن از رشد فناوری و بویژه جهش های الکترونیک مهم ترین چالش پیش روی فناوری های مالی است.

وی با اشاره آنچه که «تخمین خوش بینانه از درآمدها و تخمین غیرواقعی از هزینه ها» خواند گفت: محاسبات غیر واقعی ایده پردازان جوان از میزان درآمد و هزینه نیز چالشی است که موجب بروز مشکلاتی در حوزه فناوری های مالی شده است.

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درحال حاضر تامین مالی فین تکها در ایران به چه صورت است گفت: ابزارهای مختلفی برای تامین مالی فین تکها وجود دارد. یکی از این ابزارها صندوق های سرمایه گذاری جسورانه است که از بورس مجوز و ازشرکتها سهام می گیرند و سرمایه گذاری آنها با افق بلند مدت صورت می گیرد. دیگر ابزار تامین مالی فین تکها، شتاب دهنده ها یا اکسلریتورها هستند که از معاونت علمی ریاست جمهوری مجوز می گیرند و در کنار سرمایه امکاناتی مانند فضا، شبکه سازی ارتباطات و تجربیات را در اختیار فین تکها قرار می دهند. این دو مدل سرمایه گذاری، مبتنی بر سهام است.

وی افزود: سومین ابزار تامین مالی فین تکها، بازار دارایی های فکری است که از اختراعات  حمایت می کند و تسهیلات چهار درصد با تتفس یکساله تا سقف پانصد میلیون تومان و 70 درصد ارزش معامله در اختیار خریدار نوآوری قرار می دهد.

کنعانی با اشاره به چهارمین روش تامین مالی فین تکها گفت: بنگاههای کوچک و متوسط کسب و کار که پدیده جدیدی در بورس ایران است، در صورتی که سابقه یک سال فعالیت و دارای 100میلیون تومان حقوق سالانه سهام باشند، می تواند در بازار فین تکها ورود پیدا کرده و پذیره نویسی کند و ازمزایای بورس برخوردار شود.

وی ادامه داد: مدل تامین مالی جمعی مدل دیگری است که زیرساخت آن در حال تدوین است. اینها 5 منبع اصلی تامین مالی فین تکها در ایران هستند.همچنین؛ منابع شخصی، خصوصی و بیزنس انجل ها از دیگر ابزارهای تامین مالی فین تکها هستند که به ارتباطات شخصی موسسان بستگی دارد.

 پایان پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  10