دفاع قایم مقام بانک مرکزی از نرخ بالا سود سپرده

قائم مقام بانک مرکزی در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی:

قائم مقام بانک مرکزی با حمایت از تلاش برای کاهش نرخ سود بیان کرد: نباید کاهش نرخ سود بانکی لزوما به منزله کاهش سود سپرده گذار تلقی نشود بلکه با اصلاحی که در قیمت ها صورت می گیرد سپرده گذاران برنده واقعی در این حوزه خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی در ارتباط با نقش نرخ سود در نظام بانکی کشور بیان کرد: نرخ سود به عنوان متغیر اصلی در بانک‌ها و تاثیرگذار بر وضعیت اقتصادی کشور است هر چند به عنوان تنها متغیر نیست اما حائز اهمیت زیادی است و متاثر از سیاست های مالی تجاری و بودجه ای است و توجه به آن اهمیت زیادی دارد.  

کمیجانی در رابطه با تعیین میزان نرخ سود از منظر سپرده گذاران گفت: اگر نرخ سود را از منظر سپرده گذاران بیان کنیم ، توجه به این نکته حائز اهمیت است که شاید برای سپرده گذارانی که تصمیم می گیرند منابع خود را در موسسات اعتباری پس انداز کنند و از این طریق کسب درامد کنند، شرایط اقتصادی کنونی به همراه رکود و ریسک ناپذیری سپرده گذاران عامل حرکت آنها به سمت موسسات اعتباری شده و نرخ تورم فعلی نرخ سود را بالا برده است.

وی اینطور ادامه داد که اکنون که به سمت کاهش نرخ سود حرکت می‌کنیم برخی سپرده گذاران خود را متضرر تلقی می کنند در صورتی که با کاهش نرخ سود ما به ارزش واقعی پول توجه می کنیم و اگر سپرده گذار عادت به دریافت چنین درآمدی کرده است بایستی بداند که این درآمد تنها بخش محدودی از منابع سپرده گذار را تامین می کند و از طرف دیگر در قدرت خرید مردم اثر گذار است و بالا بودن آن در نهایت قیمت ها را بالا می برد که به ضرر سپرده گذار تمام می شود بنابراین کاهش نرخ سود بانکی نباید لزوما به منزله کاهش سود سپرده گذار تلقی نشود بلکه با اصلاحی که در قیمت ها صورت می گیرد سپرده گذاران برنده واقعی در این حوزه خواهند بود.

قائم مقام بانک مرکزی در ادامه گفت: در رابطه با  تسهیلات گیرندگان نیز اینطور القا می شود که بالابودن نرخ سود تسهیلات منجر به بالا بودن هزینه تولید می شود. در این موضوع شکی نیست اما باید توجه کرد که واحد کالایی را که در نظر می گیریم تنها بخشی از این هزینه تولید درنظر گرفته شده است و باید در کنار آن،هزینه کالای اولیه، مالیات، دستمزد و سایر موارد را نیز  منظور کرد و به این خاطر برخلاف انچه گفته می شود که سهم هزینه تامین مالی تنها ناشی از رابطه بین نرخ سود بانکی و هزینه تمام شده برای محصول نیست.  

کمیجانی اظهار کرد: از اوایل دهه 80 در زمینه هزینه تامین مالی بحث وجود داشته است و بانک کشاورزی در این زمینه مطالعات زیادی را انجام داد و سهم هزینه تامین مالی را در آن سال حد 4 تا 5 درصد اعلام کرد، مطالعاتی در بانک مرکزی انجام گرفت نیز و باز هم همین عدد را نشان داد و در طی تحقیقی که خود بنده با بررسی تعداد 270 بنگاه تولیدی انجام دادم نیز در این دوره عدد 7 و 8 دهم درصد را در سهم هزینه تامین مالی بنگاه ها نشان داد.
وی تاکید کرد که بایستی در راستای این مطالعات باید نرخ سود را جهت دهیم و فراموش نکنیم که نرخ سود تسهیلات سهم بزرگی در تامین هزینه مالی بنگاه ها ندارند و این کاملا تصور اشتباهی است.

وی گفت: بحث بر این است که آیا تولید کنندگان به آن مقداری که به نرخ سود تسهیلات می دهند به بهره وری و داشتن استراتژی صنعتی و جهت گیری در جهت ابداع و اختراع هم توجه و تاکید دارند و آیا اصلا به فکر کاهش هزینه تولید محصول به گونه ای که در عرصه بازارهای جهانی فعالیت کنند، هستند یا خیر که متاسفانه به این موارد کمتر توجه می شود و نوک پیکان تنها به سمت نرخ سود تسهیلات بانکی است.

کمیجانی در پایان با حمایت از فعالیت کنونی بانک ها در امر سرمایه گذاری گفت: در حال حاضر هیچ پروژه‌ای را نمی‌توان پیدا کرد که با سرمایه گذاری بانک ها صورت نگرفته باشد و بانک ها نقش اصلی در تامین تمام پروژه های اقتصادی کشور دارند و نیاز اصلی اقتصادی حوزه‌های گوناگون توسط نظام بانکی صورت می گیرد و این موضوع قابل ارزشی است.

انتهای پیام

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

52  −  46  =