سود علی الحساب از نظام بانکی حذف شود

غلامرضا مصباحی مقدم در بیست و هشتمین دوره از همایش بانکداری اسلامی

غلامرضا مصباحی مقدم در بیست و هشتمین دوره از همایش بانکداری اسلامی در ارتباط با اصلاح نرخ سود بانکی بیان کرد: اینکه در حال حاضر بانک مرکزی نرخ سود علی الحساب را در بلند مدت 15 درصد و در کوتاه مدت 10 درصد در نظر گرفته خبر خوشایندی است که در جهت اصلاح این حوزه تاثیرات مطلوبی برجای می گذارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دکتر غلامرضا مصباحی مقدم با حضور در بیست و هشتمین دوره از همایش بانکداری اسلامی، در ارتباط با تعیین نرخ سود و نقشی که می تواند بر وضعیت نظام بانکی داشته باشد اینطور بیان کرد: اگر سود از مسیر تولید و تجارت به سمت بانک‌ها بیاید شرایط خوبی در کشور و حوزه بانکی حاکم خواهد شد در حالی که وضعیت کنونی به صورت دیگری است.

مصباحی مقدم در رابطه با نوع سود وارد شده به بانک ها اینطور گفت: این امر مقتضی این موضوع این بود که ما نرخ سود علی الحساب در بانک‌های خود نداشته باشیم در حالی که شورای پول و اعتبار قانون نرخ سود علی الحساب را در راستای بانکداری بدون ربا وضع کرد، در حالی که در هیچ جای دنیا نرخ سود علی الحساب وجود ندارد و بنابراین ما نیز می توانیم در راستای اصلاح وضعیت حاضر این نرخ را حذف کنیم.

وی افزود: نباید فراموش کرد که نرخ سود علی الحساب متعارف با یارانه دادن به مشتریان بانکی تلقی می شود و این نرخ می تواند بر سود تسهیلات، اجاره مسکن، لیزینگ، بازار سرمایه اثر می گذارد و اینکه در حال حاضر بانک مرکزی نرخ سود علی الحساب را برای بلند مدت 15 درصد و در کوتاه مدت 10 درصد در نظر گرفته خبر خوشایندی است که در جهت اصلاح این حوزه صورت گرفته است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئله هزینه تمام شده قیمت پول امروز را در سخنان خود در رابطه با تعیین نرخ سود مطرح کرد و گفت:اشتباهی که در حال حاضر وجود دارد این است که افراد سود فعلی را با میزان پولی که در بانک‌ها می گذارند مقایسه می کنند و نه تاثیری که این نرخ در بازار می گذارد و این موضوع باید حذف شود چرا که آنچه که اکنون مهم است این است که نرخ کنونی در بازار تامین مالی خدمات و کالا چه تاثیری می گذارد.

مصباحی مقدم در ارتباط با وظایف بانک مرکزی در این حوزه اظهار داشت: بانک مرکزی باید نظارت کامل را اجرا کند تا بانک ها سود نهایی را با دقت محاسبه کنند و همان سود را به سپرده گذاران خود بدهند و این کار در نهایت موجب افزایش رقابت در جذب منابع می شود.

وی در پایان بیان کرد: مسئله سرمایه گذاری ها با نرخ های سود فعلی اصلا با صرفه نیست چرا که در این شرایط موسسات بسیاری هستند که فعالیت خود را تعطیل می کنند وبه جای آن منابع خود را در سیستم بانکی می گذارند و این اقدام خطرناکی برای اقتصاد کشور است و به معنای آن است که تولید ما باصرفه نیست و پس انداز پول باصرفه‌تر است و باید به سرعت اصلاح شود.

انتهای پیام

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  3  =