سـامانه کارپوشـه ملـی ایرانیان در راستای توسعه خدمات دولت الکترونیک

سـامانه کارپوشـه ملـی ایرانیان امکان سریع ارائه درخواست‌های ارتباطات مردمی با نهادهای ذیربط و مسئول دولتی را در راستای افزایش ارائه خدمات دولت الکترونیکی فراهم می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سـامانه کارپوشـه ملـی ایرانیان با همکاری مشـترک سـازمان فناوری اطلاعات ایران، شـرکت پسـت جمهـوری اسلامی ایـران و دسـتگاههای اجرایـی و نهادهـای عمومـی طراحـی، پیاده سـازی و بهـره بـرداری و جهت ارسـال الكترونيكی بلاواسـطه اعلان‌های رسـمی دسـتگاه‌های اجرايی و نهادهای عمومی كشـور به آحاد مردم و موسسـات حقوقی كه متقاضی دريافت خدمات دولتی و عمومی هسـتند توسـعه يافته اسـت. اين سـامانه بسـتری جهت ارسـال اعلان‌ها و پيوسـت‌های آن‌ها است. مخاطبين سـامانه همه مردم (اشخاص حقيقی و حقوقی) هستند.

 بدين منظور سـامانه «كارپوشـه ملي ايرانيان» طرح‌ريزی و پياده‌سـازی شـده اسـت. در اين سـامانه هـر يـك از مـردم يـا كسـب وكارها، داراي كارپوشـهاي الكترونيكـي واحد تحـت عنوان «ايران پوشـه» بـوده و كليه اقـلام تحويـل گرفتنـی الكترونيكـي خود شـامل اعلانها و ابلاغيه‌هـای دولتی و عمومـي را از تمام دسـتگاه‌های اجرايی و نهادهـاي عمومـي بـه صورت يكپارچـه و اختصاصی دريافـت كرده و از هر جايی بدان دسترسـی خواهند داشـت.

در اصل می توان گفت، سامانه كارپوشه ملي ايرانيان، سامانه‌ای است براي تكميـل زنجيـره خدمـات دولت الكترونيك و تحويل خروجی خدمات دولت الكترونيك به مردم با ايجاد ارتباط پايدار، دائمـی و امـن بيـن دولـت و مـردم يـا دولـت و كسـب وكارها به ويـژه در بسـتر الكترونيكی، كـه نيازمنـد ايجاد يك كانالـی اختصاصـی و واحـد بـا بسـتری امن، قابل دسـترس از هـر جا، يكپارچه و اسـتنادپذير اسـت.

                                                                 

از اهداف اصلی این پروژه می‌توان، ارايه خدمات درخواستی آحاد مردم در كوتاهترين زمان ممكن، افزايش كيفيت ارائه خدمات دولت الكترونيكي، افزايش آگاهي و سواد اطلاعاتي كاربران از مقررات و مقتضيات فرآيندهای دستگاه‌هاي دولتي، فراهم كردن بستر ارتباطی بی‌واسطه دولت با اشخاص حقيقي و حقوقي، ايجاد يك كارپوشه شخصی مجتمع و واحد جهت اعلان‌ها و ابلاغيه‌هاي دولتی و عمومي مورد تقاضا، ارايه اطلاعات از سوی دولت به مردم به صورت يكپارچه را نام برد.

این سامانه فراهم‌کننده زمینه تحقق ایجاد یک بستر امن و یکتا و قابل اعتماد برای مبادلات کاغذی اسناد میان مردم و دولت اعلام شده و به گفته مسوولان، در این طرح، بستری فراهم می‌شود تا در فاز اول، دستگاه‌های اجرایی بتوانند در کارپوشه هر فرد ایرانی، بازخوردهای دولت از اطلاعات، اسناد و مدارک و همچنین خروجی فعالیت‌ها را ارسال کنند. همچنین مردم می‌توانند از کارپوشه خود، نتیجه خدماتی را که می‌خواهند از دستگاه‌ها بگیرند، شامل مجوزها، اسناد، مدارک و پیگیری آن‌ها را انجام دهند.

به طور کلی این بستر واحد و تجمیع شده صرفه جویی بسیار زیادی را در جهت حذف هزینه‌های سربار دستگاه‌ها جهت ارسال اعلان و ابلاغیه ها و همچنین کاهش ترافیک تبادل و گردش اطلاعات مورد نیاز از شبکه داخلی دستگاه‌ها و نهادهای عمومی را در بردارد.از دیگر ویژگی‌های بر‌جسته این بستر می‌توان به کاهش مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی، تسریع در پاسخگویی به ارباب رجوع و تجمیع تمام اعلانات و مکاتبات دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی به اشخاص در سامانه‌ای واحد اشاره کرد.

نحوه دسترسي به ايران پوشه
شهروندان با مراجعه به دفاتر كارگزاری جهت فعال سازي ايران‌پوشه و دريافت نام كاربری و كلمه عبور به سيستم از طريق وب به کارپوشه خود وارد میشوند و اطلاعيه ها و نامه‌های ارسالی از دستگاه‌های اجرايی و نهادهای عمومی را مشاهده می‌کنند.

به طور کلی هر فرد می تواند، تمام مدارک خود را در این کارپوشه قرار داده و دستگاه های دولتی نیز در صورت لزوم به ارسال توصیه یا اخطاریه، موارد را بلافاصله در این کارپوشه قرار می دهند.تمامی مکاتبات شهروندان با دولت در کارپوشه ایرانیان نگهداری می‌شود. کارپوشه ایرانیان در واقع داشبورد ارتباط دولت با مردم است. به این معنی که تمامی مکاتبات شهروندان با دولت شامل تمامی اقلام تحویل گرفتنی الکترونیکی از جمله اعلان‌ها و ابلاغیه‌ها به صورت یکپارچه و اختصاصی در این پوشه نگهداری می شود.

 

انتهای پیام

 

  

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  6