بیت کوین می‌تواند به کاهش تقاضا برای پول رسمی بیانجامد

صندوق بین‌المللی پول:

صندوق بین‌المللی پول (IMF) به تازگی گزارشی را درباره سیاست‌های پولی در عصر دیجیتال منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در این گزارش آمده است که «دارایی‌های رمزنگاری‌شده می‌تواند روزی به کاهش تقاضا برای پول عرضه شده توسط بانک‌های مرکزی بیانجامد.» این گزارش صندوق‌ بین‌المللی پس از آن صورت گرفت که گفتگوهایی در میان کارشناسان این نهاد درباره احتمال تغییر مسیر مردم از پول اعتباری به پول‌های کالایی به انجام رسید.

روند اقبال عمومی به دارایی‌های رمزنگاری شده

تردیدی نیست که صندوق بین‌المللی پول این روزها حرف‌های زیادی درباره فناوری بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال داشته باشد. به تازگی کریستین لاگارد (Christine Lagarde) دیدگاه مثبتی را درباره ارزهای دیجیتال مطرح کرده است. همچنین این نهاد در مطلبی که در صفحه اول وبسایتش قرار دارد و به مساله تحول پول می‌پردازد، تصویر بیت کوین را قرار داده است.

در بخشی از گزارش صندوق بین‌المللی پول می‌خوانیم: «نمی‌توان به این احتمال بی‌توجهی کرد که برخی دارایی‌های رمزنگاری شده در نهایت به شکل گسترده‌ای مورد پذیرش قرار می‌گیرد و بسیاری از کارکردهای پول را در برخی مناطق دنیا و یا شبکه‌های خصوصی تجارت الکترونیک به انجام خواهد رساند.»

تغییر در الگوی پرداخت

در این گزارش آمده است که بحران اقتصادی در جهان و ورشکستگی بانک‌ها سبب ایجاد تردیدهایی در برخی مردم جهان شده است و این امکان وجود دارد که دارایی‌های دیجیتال بر سیاست‌های سنتی پولی تاثیر بگذارد. در این گزارش همچنین به این نکته اشاره شده که تغییر الگوی پرداخت در برخی نقاط دنیا می‌تواند ارزهای دیجیتال را جایگزین پول رسمی کند.

این گزارش تاکید می‌کند: «این تغییر الگو می‌تواند نشانه تغییر در شیوه ایجاد پول در عصر دیجیتال نیز باشد. به این ترتیب که مردم از پول اعتباری به پول کالایی روی آوردند. به این ترتیب، دوباره به الگوی پولی دوره رنسانس بازخواهیم گشت.»

گزارش صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: «اقتصاددان‌ها همچنان درباره منشا پول و اینکه چرا نظام پولی در طول تاریخ بین پول اعتباری و پول کالایی در نوسان بوده با هم اختلاف نظر دارند. اگر دارایی‌های رمزنگاری شده به عنوان اصلی‌ترین شکل از پول کالایی در عصر دیجیتال عمل کنند، تقاضا برای پول منتشر شده از سوی بانک مرکزی با کاهش روبرو خواهد شد.»

 توصیه صندوق بین‌المللی پول: استفاده از جایگاه رقابتی

در این گزارش، صندوق بین‌المللی پول باید از فشار رقابتی استفاده کرده و همچنان پول رسمی را به عنوان پول دارای اعتبار معرفی کند. این نهاد بین‌المللی بر این باور است که ارزهای دیجیتال نمی‌توانند به راحتی خود را به عنوان پول دارای اعتبار معرفی کنند. در واقع ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال تا حدی زیادی به باور افراد بستگی دارد و معیار دقیقی برای این کار در دست نیست. به همین دلیل است که قیمت ارزهای دیجیتال با نوسانات فراوانی روبروست. (در مطلبی با عنوان «عوامل موثر در قیمت ارزهای دیجیتال» درباره جزییات این مساله توضیح دادیم.)

در گزارش مذکور به بانک‌های مرکزی توصیه شده که با عرضه ارز دیجیتال ویژه خود با این روند مبارزه کنند. البته بانک‌ها در عصر دیجیتال با فرصت‌ها و چالش‌های زیادی روبرو هستند و باید اعتماد عمومی را همچنان جلب کنند. در بخش نتیجه‌گیری این گزارش آمده است: «بانک‌های مرکزی با عرضه پولی با ثبات‌تر از دارایی‌های رمزنگاری‌شده و جذاب‌تر ساختن پول بانکی به عنوان ابزاری برای تبادل ارزش در اقتصاد دیجیتالی با این چالش مبارزه کنند.»

مساله عرضه ارز دیجیتال ملی تاکنون موافقان و مخالفان زیادی به همراه داشته است. کشورهای متعددی (اعم از توسعه‌یافته و در حالتوسعه) برنامه‌هایی را برای مطالعه و عرضه این نوع ارز آغاز کرده‌اند. در مطلبی با عنوان «پدیده اقتصادی ۲۰۱۸: انتشار ارز دیجیتال ملی توسط کشورهای مختلف» به واکاوی بیشتر این موضوع و بررسی ابعاد مختلف آن پرداختیم.

 

منبع: ارزنگار

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  2