تاثیر ۶ میلیون بیت کوین گمشده یا سرقت شده بر قیمت این ارز دیجیتال

جیمسون لوپ (Jameson Lopp) مدیر سابق بخش فنی بیت‌گو (BitGo) در کنفرانسی اعلام کرد که حدود ۴ میلیون بیت کوین در دنیا گم شده و حدد ۲ میلیون بیت کوین نیز به سرقت رفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تا تاریخ ۲۸ جولای ۲۰۱۸، در مجموع ۶ میلیون از روی بلاک چین بیت کوین گمشده و یا دسترسی به آنها غیرممکن شده است. از آنجا که بازگردانی این بیت کوین‌ها با استفاده از هاردفورک امکان پذیر نیست، می‌توان گفت که ۲۸/۵ درصد از مجموع بیت‌ کوین‌های استخراج شده برای همیشه از دست رفته است.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که حداکثر بیت کوین‌های در دسترس تا اکنون در نهایت ۱۵ میلیون است. همچنین با توجه به اینکه ۱۷ میلیون بیت کوین استخراج شده است، فقط از ۱۱ میلیون بیت کوین می‌توان استفاده کرد.
 

چین‌انالسیس (Chainanalysis) که یک موسسه تحلیلی در زمینه بلاک چین و ارزهای دیجیتال است برای اولین بار در مصاحبه‌ای با نشریه فورچن اعلام کرد که ۳/۷۹ میلیون بیت کوین در بلاک چین بیت کوین گم شده است. گفتنی است این آمار به نوامبر ۲۰۱۷ مربوط می‌شود.

بیت کوین گمشده و قیمت کنونی آن

کیم گراور (Kim Grauer) اقتصاددان ارشد چین‌انالسیس اعلام کرد تعیین اینکه بازار نقش این حجم از بیت کوین گمشده و سرقت شده را در قیمت کنونی در نظر گرفته یا خیر،‌کاری دشوار است. دلیل آن نیز ماهیت احتکاری بازار ارزهای دیجیتال است. او گفت در آینده و با رسیدن به سقف بیت کوین قابل استخراج و تمام شدن امکان استخراج بیت کوین بیشتر، ممکن است شاهد افزایش تقاضا برای بیت کوین باشیم. همین امر به افزایش قیمت بیت کوین می‌انجامد.

گراور این گونه توضیح می‌دهد: «سئوال پیچیده‌ای است. از یک سو، محاسبات مستقیم درباره حجم بازار توجهی به سکه‌های گمشده ندارد. با در نظر گرفتن ماهیت احتکاری در این بازار، احتمالا مدل‌هایی در تعیین قیمت به کار می‌رود که بر فعالیت‌های مربوط به خرج‌ کردن بیت کوین تاثیر دارد. این بازر هنوز بر اساس تقاضا و عرضه در دسترس عمل می‌کنند، یعنی درست همانند صرافی‌ها. همچنین یکی از سیاست‌های مالی شناخته‌شده این است که برای تغییر نرخ تبدیل ارز، میزان ذخایر پولی را کاهش یا افزایش می‌دهیم. در نتیجه، اینکه آیا بیت کوین‌های گمشده تاثیری در قیمت کنونی بیت کوین دارند یا خیر، پاسخ این است که هم بله و هم خیر.»
قرار نیست ۲۱ میلیون بیت کوین داشته باشیم

سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران برجسته بازار ارزهای دیجیتال پیش‌بینی کرده‌آند که قیمت بیت کوین ممکن است به ۱۰۰ هزار دلار و حتی تا چندین میلیون دلار برسد. دلیل این افزایش نیز زیاد شدن تقاضا و محدود بودن حداکثر بیت کوین قابل استخراج به ۲۱ میلیون قطعه است.

اگر یکی از دلایل برتری بیت کوین نسبت به دارایی سنتی (نظیر طلا) همین ثابت بودن حداکثر میزان آن باشد و با در نظر گرفتن اینکه فقط ۷۵ درصد از کل بیت کوین استخراج شده در دسترس است، باید منتظر افزایش ارزش بیت کوین در درازمدت باشیم.

 

منبع: ارزنگار

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =