فولکس‌واگن در پی ثبت سامانه ارتباط بلاک چینی بین خودروها

فولکس‌واگن به دنبال ثبت اختراع سامانه‌ای است که به خودروها امکان می‌دهد از طریق یک شبکه مبتنی بر بلاک چین با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این سامانه با هدف افزایش ایمنی جاده‌ای طراحی می‌شود و هر خودرو اطلاعاتی به خودروهای دیگر ارسال می‌کند. این اطلاعات می‌تواند جلوی بروز تصادفات را بگیرد.

از پیام‌های مربوط به ارتباطات بین خودرویی به شکلی نوین در راستای بهبود ایمنی استفاده کرد. بسیاری از کاربردهای مربوط به ارتباطات بین خودرویی نوعی هشدار را به راننده درباره رویدادهای احتمالی نظیر تصادف دو خودرو می‌دهد. این سامانه نوین ارتباطات بین خودرویی شرکت فولکس‌واگن بر اساس تک پیغام عمل می‌کند و فرستنده سیگنال در هر پیام مشخص است. این امر سبب جلوگیری از برهم‌ریختگی اطلاعات می‌شود.

این سامانه برای خودروهای خودران و نیز خودروهای معمولی کاربرد دارد و می‌تواند هم اطلاعات را به راننده نشان دهد و یا اینکه خودروی خودران را به سمت درست (برای جلوگیری از تصادف) هدایت کند. تماس بین خودرویی می‌تواند به شکل‌های مختلف به انجام برسد. یکی از کارآمدترین شیوه‌ها این است که دو خودرو با هم به نوعی قرارداد برسند. به محض موافقت هر دو خودرو با قرارداد مشترک، عملیات مورد توافق (مثلا رفتن یک خودرو به سمت چپ و دیگری راست) به انجام می‌رسد. در صورت به تغییر این الگو، باز هم دو خودرو باید با هم به توافق برسند.

یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های این سامانه امکان تبادل پیام‌های رمزنگاری شده بین خودرویی است که با ایجاد شبکه‌ای از وسایل نقلیه حاضر در یک مسیر مشخص، زمینه ایجاد ترافیک روان و بدون برخورد را در آن فراهم می‌سازد.

فولکس‌واگن در پی ثبت سامانه ارتباط بلاک چینی بین خودروها

در این سامانه،‌ ابتدا پیامی از یک خودرو به خودرویی دیگر منتقل می‌شود. این پیام دارای یک «نشانگر هش»‌ (hash pointer) است که نشام می‌دهد اطلاعات مرتبط با آن در کجای بلاک چین ذخیره شده است. این پیام در پایان توسط همه خودروهای مشارکت‌کننده امضا‌ء شده و بر روی بلاک چین قرار می‌گیرد. اگر لازم باشد قرارداد منعقده بین خودروها تغییر یابد، پیام دیگری اضافه شده و این فرآیند ادامه می‌یابد.

فولکس‌واگن یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی است که قصد دارد از بلاک چین برای بهبود فعالیت‌های خود استفاده کند. پیش از این نیز شرکت‌های خودروساز دیگری نیز به استفاده از این فناوری علاقه نشان داده بودند. برای نمونه، پورشه که پیشتاز در استفاده از فناوری بلاک چین در این صنعت است، قصد دارد از آن برای بهبود ایمنی و نیز توانایی خودروهای بدون راننده استفاده کند. بی‌ام‌دابلیو نیز در پی استفاده از توکن‌های دیجیتال بر بستر بلاک چین برای بهبود رفتار رانندگان است.

 

منبع: ارزنگار

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  24