سقوط پرنده آهنین بر بستر «پات»

بخش دوم گفت و گو با شهره آقابابایی مدیر پروژه پات و رضا احمدی مدیر روابط عمومی ایران کیش;

پس از طراحی، پیاده سازی و مطرح شدن «پات» به عنوان برند «ایران‌کیش» محصولات مختلفي در حوزة موبایل و اپلکیشن‌های موبایلی روی آن قرار گرفت / مردم تصور می‌کردند واقعاً هواپیما سقوط کرده است/ وقتي اين خبر را بین ساعت 6 بعدازظهر تا 12 شب اعلام كرديم، تمام خبرگزاري‌ها گفتند پژمان جمشيدي سقوط كرده / بخش فني شرکت‌های آی‌تی‌بیس نمی‌تواند خودش را خیلی با دیگران همراه کند، این موضوع منطقی است / نوید ارائة سرویس‌های فوق‌العاده جذاب و جدید‌تری در دو ماه آینده را به شما میدهیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از سال 95 برند «پات» به‌صورت جدی به‌عنوان اپليكيشن کلید خورد اما  نامگذاری  آن قبل از برندهایی که با آن تشابه اسمي دارد، انجام  شد. وجه تسمیه آن نیز  عدد 788 كه كد USSD  ایران کیش است را اگر روي موبايل‌‌تان تایپ کنید كلمة «پات» مشخص خواهد شد، در هر حال پس از طراحی، پیاده سازی و مطرح شدن «پات» به عنوان برند «ایران‌کیش» محصولات مختلفي در حوزة موبایل و اپلکیشن‌های موبایلی روی آن قرار گرفت، پس از آن طبيعتا نيازمند برنامه‌ریزی در رابطه با شناساندن این برند بودیم ما تمايل داشتيم همه «پات» را بشناسند، اعتماد کنند و از آن استفاده کنند.

 

*شما به‌نوعي پل ارتباطي بین بخش فني و تبليغات بوديد، در رابطه با این تجربه چه صحبتی دارید؟
احمدي: ما مراوده‌ای چالش‌برانگیز و مداوم داشتیم، صنعت ما به روز است، ما در رقابت با هم قرار داریم و روزانه خدماتی ارائه می‌دهیم، ممکن است برخی از خدمات مسکوت مانده باشند و در روزی خاص آن‌ها را معرفی کنیم. تیم تبلیغاتی باید در جریان تمام خدمات قرار می‌گرفت تا بتواند به ایده‌پردازی، همفکری بپردازد و با هم پلن هایی داشته باشیم که چطور و چه زمانی بعضی موضوعات را معرفی کنیم. ما همیشه با این موضوع چالش داشتیم و خودتان می‌دانید که بخش فني شرکت‌های آی‌تی‌بیس نمی‌تواند خودش را خیلی با دیگران همراه کند، این موضوع منطقی است، اما از طرف دیگر تبلیغات، ایده‌پردازی، اجرا و… نیازمند زمان هستند که در مقابل سرعت شرکت و مسیری که در رقابت پیش رو دارد صرف زمان‌های طولانی خیلی هم قابل درک نیست، اما ما راه‌حل را پیدا کردیم، حتی تیزرهای 24ساعته ساختیم که نتایج خوبی داشت.

*این موضوع که مدام برنامه را به‌روز می‌کردید خیلی پر چالش  است، اضافه کردن مداوم محصول، تغییر تیزر و حرکت پویا از جمله اقداماتی‌ست که می بایست ازعهدة آن برمی آمدید.
احمدی : البته این کار بسیار سخت بود ضمن اینکه باید پژمان جمشيدي را با آن همه مشغله و کار به این موضوع بیفزاییم، اما از عهدة کار برآمدیم، البته ضعف‌هایی وجود داشت که منکر آن نیستیم.

*در مسیر ساختن تیزر به دلیل هماهنگی‌هایی که باید اتفاق می‌افتد تحت فشار بودید، شما تیزرهای اولیه‌ای می‌ساختید که مداوم تغییر می‌کردند.
احمدی: پس از متصل شدن پژمان به «پات» برندینگ اتفاق افتاد، پس از آن باید روي خدمات کار می‌کردیم. لازم بود که پس از هر خدمتی سریعاً ایده‌پردازی داشته باشیم. سنگين‌ترين تيزري كه ساختيم تيزر خلباني پژمان بود ، براساس خدمت تيزرهای متعددی ساختیم که همة آنها خوب از آب درآمدند.

*در بررسی نتیجه آیا می‌توان گفت چه روزهایی نمودار رشد و تراکنش‌های بیشتری داشتید؟
آقابابايي: یکی از پیک‌های کاری ما روزي بود كه پژمان جمشيدي به تیزر «پات» برخورد کرد، پس از آن همیشه خدمتی را ارائه داده‌ایم که طبق آن پژمان جمشيدي برای معرفی خدمت با ما همکاری کرده است. خدمت دیگری که ارائه کردیم و مورد اقبال قرار گرفت،فراهم سازی امکان کارت به کارت برای دو بانک اصلی بود (تجارت و سپه). یکی دیگر از کارها، ارائه  نسخة روشندلان عزیز بود که  برایمان عجیب بود که دیگران به اینکه «پات» تنها اپليكيشني‌ست که به این موضوع پرداخته اهمیت می‌دهند. به‌هرحال سال‌هاست كه سيستم بانكي و پرداخت بانك مركزي و نهادهای متفاوت نامه می‌زنند که ابزارهاي الكترونيكي‌تان را براي معلولان و افرادی که نیازمند در نظر گرفتن ویژگی‌های خاص هستند قابل استفاده كنيد و ایجاد اپليكيشن موبايلي كه مطابق با استانداردهاي دنيا، اندرويد و IOS برای نابینایان باشد سبب شد برند «پات» برای مشتریان قابل اعتمادتر شود. پیک بعدی زمانی بود که نسخه چندزبانه ارائه شد، تیزری پخش شد که پژمان جمشیدی به زبان‌هاي مختلف صحبت کرده و اپليكيشن را معرفی می‌کرد، اگر نمودارهاي ما را نگاه كنيد متوجه می‌شوید کجا سرویس ارائه داده‌ایم و کجا تبلیغات داشتیم.

*آیا قصد دارید کار خود را با دقت در این نمودار ادامه دهید؟
آقابابايي: دقت در این موضوعات سبب تصمیم‌گیری بهتر ما خواهد شد، بعضی قسمت‌ها می‌توان مشاهده کرد که نرم‌افزار «پات» نسبت به نرم‌افزارهاي رقيب در مرحله رشد است، اما هنوز به آن بلوغی نرسیده که شخصاً از آن رضایت داشته باشم. این نرم‌افزار دقیقاً طبق چیزی که در ذهن دارم پیاده شده، اما هنوز بسیاری از نکات در ذهن افرادی مانند من که از این نرم‌افزار مراقبت  می‌کنیم و در مسیر رشد آن تلاش کرده‌ایم وجود دارد، اما این افکار هنوز به مرحلة انتشار نرسیده و به‌تدریج در حال پیشرفت است. باید نوید ارائة سرویس‌های فوق‌العاده جذاب و جدید‌تری در دو ماه آینده را به شما بدهم. ما رشد این نرم‌افزار را مانند مادری که به بچه‌اش نگاه می‌کند نظاره کرده‌ایم و هنگامی که بی‌حال می‌شد براساس آن تصمیم‌گیری‌های دیگری انجام می‌دادیم. یکی از ایده‌آل‌هایمان این بود که جزو اپليكيشن‌هايي باشيم كه تقريبا تمام بانک‌ها را در حوزة كارت به كارت‌ پوشش دهد و الان تعدادی بانک داریم که در این زمینه فعالیت می‌کنند، غیر يكي، دو بانكی كه نامشان در اپليكيشن‌هاي هست، اما غيرفعال‌اند دیگر بانک‌ها فعال هستند. لازم به ذکر است که یکی از دلایل اخذ تصمیم برای تمرکز نیروها به بحث توسعة انتقال كارت به كارت این بود که در نمودارها مشاهده می‌شد این تراکنش مورد استقبال كاربران اپليكيشن‌هاست. بعد از كارت به كارت، به‌طرز باورنكردني‌اي سهم زيادي از تراكنش‌هاي ما به این حوزه اختصاص پیدا کرد به‌هرحال خدمات نرم‌افزار و آپشن‌های موجود تأثیر بسزایی در استفادة کاربران دارد، بنابراین ما باید در مانیتور نمودار هوشمندي لازم را داشته باشیم، رفتار مشتريان را تحليل كنيم تا متوجه شویم کجا تمایل بیشتری وجود دارد و انرژی بیشتری روی آن قسمت‌ها صرف کنیم.

*به نظر شما برای برندی مثل پات چه چیزی مزیت است؟
احمدی: جنس فعالیتی که تبلیغات آن را انجام مي‌داديم براساس ارائه خدمت بود، يعني هرقدر سرويس‌هاي متنوع‌تر و كارآ‌تری ارائه شود، می‌توان آن را در تبلیغات بهتر معرفي کرد، فيدبك‌هاي بهتري می‌گیرد. بعد از معرفی برند «پات» تحولي عظیم رخ داد، يعني با اضافه‌شدن سرويس‌ها و تكامل تدریجی، مخاطبان بیشتری درگیر آن شدند. به‌هرحال سرويس كارت به كارت آچار فرانسه‌اي در دست مردم است و همه از آن استفاده مي‌كنند، خصوصا هرچه بانك‌ها فعال‌تر باشند استفادة بیشتری صورت می‌گیرد. من فكر مي‌كنم حيات و ممات برندها، منوط به ارائه سرويس‌هاي بهتر و به‌روزتر است، يعني هرقدر سرويس‌ها جدي‌تر شود و سبد كامل‌تری داشته باشد قطعا رشد مناسب‌تری خواهد داشت.

*در تبلیغاتی که راجع به جام‌جهانی داشتید، چه اقداماتی انجام دادید؟
احمدی: قرار بود 50 نفر برای دیدن بازی های تیم ملی همراه پژمان جمشیدی به روسیه بروند، از بین این افراد 4 نفر تمایل به رفتن داشتند و 46 نفر گفتند هزینه آن را دریافت خواهند کرد. ما طبق قولمان برای 4 نفر پکیج خوب هتل، اقامت رفت و آمد، ترانسفر شهري و… را در نظر گرفتیم که فکر می‌کنم کمتر شرکتی این اقدامات را انجام دهد. امیدواریم به این افراد خوش بگذرد در این رابطه تیزری هم با پژمان جمشيدي ساختیم.

*این موضوع که برخی تمایل به سفر نداشتند به لحاظ جامعه‌‌شناسی قابل تحلیل است.
احمدی:‌ باید به این موضوع توجه  کنید که هرچند ما هزینة سفر را پرداخت می‌کنیم، اما خود افراد هم به واسطة خرید یا مسائل دیگر هزینه‌هایی را متقبل می‌شوند. از نظر خیلی افراد با این وضعیت ارز منطقی نیست که به این سفر بروند.

* بعد از جام‌جهانی چه برنامه‌هایی به اپلیکیشن پات خواهید داشت؟
آقابابايي: ابتدا باید راجع به کمپین قبل از جام‌جهانی که در ماه رمضان موردتوجه قرار گرفت توضيحاتی ارائه کنم؛ زمانی که قرعه‌کشی جام‌جهانی را در دو مرحله انجام دادیم، برایمان بسیار مهم بود که چسبندگي‌مان را با مشتريان و كاربران‌مان از دست ندهيم و آنها همچنان درگير «پات» باشند. به همین دلیل در ماه مبارک رمضان کمپین جدیدی طراحی کردیم که افراد «پات» را به دیگران معرفی می‌کردند و هنگام نصب توسط شخص دوم شماره معرف را وارد کرد، کیف پول فرد معرف به میزان  788تومان ــ که همان شمارة‌ USSD ماست شارژ می‌شود. امیدواریم کاربران پات هم‌چنان ارتباط‌شان را با «پات» ادامه دهند و صرفاً منوط به قرعه‌کشی نباشد، همان‌طور که عرض کردم قطعاً به طور مداوم كمپين‌هاي مختلف و سرويس‌هاي متفاوتی را در خدمات «پات»‌ ارائه خواهیم داد.

*حین این مدت چه درس‌هایی گرفتید و بعد از جام‌جهانی چه برنامه‌ای دارید؟
احمدی: ‌آخرين فعاليت مشترک ما تیزری بود که با پژمان و حضور تعدادی از برندگان کار کردیم که در آن اعلام می‌کرد جوایز داده شده  است.
این تجربه بسیار خوب بود. اپليكيشن‌ «پات» به‌واسطة همين تبليغات و حضور Userهای بیشتر فيدبك‌هاي متفاوت‌‌تری دریافت کرد و نقاط ضعف و قوت آن را متوجه شدیم. امیدواریم امسال، سالی بسیار  خوب برای «پات» باشد. منتظر خبرهای ما برای جام ملت های آسیا باشید.

 

قسمت اول گفتگو را اینجا بخوانید.

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 32 خرداد 97

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  −    =  26