کاردانو بزرگ‌ترین سیستم پرداخت موبایلی جهان را شکست می‌دهد؟

نبرد در آفریقا:

اوایل سال جاری بود که چارلز هاسکینسون (بنیانگذار و مدیرعامل کاردانو) به چند کشور آفریقایی سفر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، هدف از سفر او به اتیوپی، رواندا و تونس، افزایش آگاهی شهروندان این کشورها از بلاک چین و نیز ارز دیجیتال کاردانو (ADA) بود. کاردانو به خاطر قابلیت‌های متعددی نظیر مقیاس‌پذیری و پایداری، گزینه جذابی برای شهروندان بسیاری از کشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود. با این وجود، به نظر می‌رسد کاردانو نگاه ویژه‌ای به کشورهای در حال توسعه در آفریقا دارد. بازار گسترده‌تر و وجود موانع کمتر برای نفوذ از جمله جذابیت‌های آفریقا به شمار می‌رود.

با این وجود، کاردانو در این منطقه بی رقیب نیست! ام-پسا (M-Pesa) رقیبی جدی و باسابقه برای کاردانو و ارز دیجیتال آن به شمار می‌رود. واژه ام-پسا دارای دو بخش است که «ام» حرف نخست عبارت «موبایل» و «پسا» نیز معادل سواحیلی واژه «پول» است. در واقع، ام-پسا به معنای «پول همراه» است. در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون نفر در سراسر جهان از این ابزار استفاده می‌کنند و در کشورهایی نظیر آلبانی، مصر، رومانی و تانزانیا نیز بیشترین بازار را در اختیار خود دارد. ام-پسا توسط شرکت مخابراتی سافاریکام (Safaricom) طراحی شده است. این شرکت بزرگ‌ترین اپراتور مخابرات در کنیا است و به شرکت ودافون (Vodafone) تعلق دارد.

ام-پسا تا مدت‌ها رقیب خاصی نداشت. از آنجا که پرداخت با گوشی همراه در نایروبی به مراتب ساده‌تر از جایی مثل هنگ‌کنگ، لندن یا نیویورک است، این سرویس طرفداران زیادی در این مناطق کمتر توسعه‌یافته دارد. بیش از ۳۰ میلیون کاربر این شرکت در کنیا ‌می‌توانند به راحتی پول مورد نظر خود را با گوشی همراه خود به دیگران منتقل کنند.

ام-پسا در سال ۲۰۰۷ و در جریان اوج‌گیری استفاده از تلفن همراه در آفریقا منتشر شد. به همین دلیل، به سرعت در کنیا و سایر نقاط آفریقا توسط عده زیادی مورد استفاده قرار گرفت. بیش از ۲۵ درصد از تولید ناخالص ملی کنیا از طریق این شبکه بین ۱۷ میلیون کنیایی (حدود ۳۴ درصد از جمعیت این کشور) جابه‌جا می‌شود. استفاده از ام-پسا موجب افزایش روند توسعه اقتصادی در کنیا شده است.

اما کاردانو نیز قابلیت‌های ارزشمندی به همراه دارد. یک کاربر در سایت ردیت درباره این مزیت‌ها در کشورهای آفریقایی این گونه نوشت: «اگر بتوان از کاردانو در تراکنش‌های زنجیره تامین کشاورزی استفاده کرد و تراکنش‌هایی همتا به همتا را با کمترین دردسر به انجام رساند، دریچه‌ای به دنیای جدید در برابر این کشورها گشوده می‌شود. بر خلاف ام-پسا، با کاردانو می‌توان به خدمات مالی متنوع‌تری دست یافت که مهم‌ترین آن، امکان وام گرفتن است.»

البته ام-پسا هم در این رقابت بی‌کار نمی‌ماند. ام-پسا خدمت جدیدی برای وام‌دهی را با نام ام-شواری (M-Shwari) راه‌اندازی‌کرده است. همچنین ام-پسا خدمات دیگری را نیز برای حفظ موقعیت خود به عنوان بزرگ‌ترین سامانه پرداخت همراه در جهان طراحی می‌کند.

سایر اپراتورهای تلفن همراه در کنیا (نظیر شرکت ایرتل) از تسلط شرکت سافاریکام بر این بازار گله دارند. تسلط سافاریکام (به عنوان صاحب ام-پسا) سبب شده کسب‌وکار سایر اپراتورهای تلفن همراه در کنیا با رکود روبرو شود. سئوال اینجاست که با این وضعیت، آیا کاردانو می‌تواند با ام-پسا رقابت کند؟

برای پاسخ به این پرسش باید یک نکته مهم را مد نظر قرار داد. واقعیت این است که بلاک چین کاردانو را نمی‌توان رقیبی مستقیم برای ام-پسا دانست. اما اگر کاردانو بخواهد تراکنش‌های زنجیره تامین کشاورزی در اتیوپی را بر روی شبکه بلاک چین خود قرار دهد و مشتریان زیادی بیابد، باید بتواند به خوبی با ام-پسا رقابت کند.

کاردانو در حال حاضر از نظر توسعه فناوری و پلتفرم خود پیشتاز است. در مقابل، ام-پسا از تعداد زیادی مشتری برخوردار است و خدمات پرداختش برای کاربران به سادگی انجام می‌شود. برای اینکه فناوری بلاک چین بتواند جایگزین این روند شود، احتمالا به چند سال زمان نیاز خواهد بود.

 

منبع: ارزنگار 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  83  =  84