ضعف دانش ‌تیمی؛ نخستین چالش داخلی اکوسیستم استارت‌آپی

بررسی چالش های اکوسیستم های استارتاپی با هم‌بنیانگذار استارت‌آپ‌ «الوپارک»؛

یک فعال استارت‌آپی کمبود دانش تیمی را بزرگ‌ترین مشکل داخلی فعالان این اکوسیستم دانست و گفت: در بعد خارجی، گرفتار شدن در پیچ و خم اداری سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی وقت و انرژی زیادی را از آنها می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،رسول محمودی هم‌بنیانگذار استارت‌آپ‌ الوپارک در مورد این استارت‌آپ توضیح داد: «الوپارک» یک سرویس رزرو آنلاین جای پارک است و به رانندگان این امکان را می‌دهد که محل توقف خودروی خود را پیش از رسیدن رزرو کنند.  

وی افزود: تحقیقات میدانی و اقدامات اولیه  این ایده از سال 1395 آغاز شد اما فعالیت رسمی «الوپارک» از اسفند سال 96 با پوشش سه پارکینگ در شهر تهران در کلید خورد. از آن پس، هر ماه تعدادی پارکینگ به این فهرست افزوده شده‌اند. اکنون ده‌ها پارکینگ با این پلتفرم همکاری می‌کنند.

هم‌بنیانگذار استارت‌آپ‌ الوپارک ادامه داد: این پارکینگ‌ها در مناطق مختلف شهر تهران قرار دارند؛ از جمله فرودگاه مهرآباد یا ایستگاه‌های مترو، مراکز خرید و دانشگا‌ه‌ها.

 

برنامه‌ گام به گام الوپارک

محمودی گفت: در فاز نخست، هدف تیم پوشش دادن پارکینگ‌های عمومی بوده است. فاز دوم که از مهر ماه سال جاری کلید خورده است، پارکینگ‌های خصوصی را در بر می‌گیرد. در حال ارزیابی امکان بهره‌گیری از پارکینگ منازل شخصی هم هستیم.   

وی توضیح داد: منظور از پارکینگ‌های خصوصی آنهایی هستند که به سازمان‌ها و شرکت‌ها تعلق دارند. برای مثال یک شرکت یا یک مدرسه روزهای آخر هفته تعطیل است و می‌تواند پارکینگ خود را به این پلتفرم متصل کند. یا در طول هفته نیز ممکن است بخشی از ظرفیت پارکینگ خالی باسد و می‌توان این بخش را با کاربران به اشتراک گذاشت.

به گفته هم‌بنیانگذار استارت‌آپ‌ الوپارک، این اقدام منفعت دوسویه دارد؛ از یک سو برای صاحبان پارکینگ‌ها درآمدزاست و از یک سوی دیگر می‌تواند مشکل جای پارک رانندگان را حل کند.
 
محمودی افزود: در فاز سوم به سراغ پارکینگ‌های حاشیه خیابان رفته‌ایم. البته شهرداری تهران هنوز مجوزهای لازم را برای اجرای این طرح در کل شهر صادر نکرده اما مناقصه آن در منطقه 2 شهرداری به صورت آزمایشی انجام شده است. الوپارک به عنوانی عضوی از یک کنسرسیوم در این مناقصه شرکت کرد و برنده شد. اکنون قرار است بخشی از فضاهای کنار خیابان‌ها در این منطقه وارد سرویس رزرو شود.

 

همکاری با نهادهای مجوز دهنده

وی در مورد شرایط قانونی فعالیت الوپارک توضیخ داد: استارت‌آپ‌ها برای فعالیت خود باید از اتحادیه کسب و کارهای مجازی مجوز بگیرند. الوپارک هم برای اخذ مجوز از این اتحادیه تلاش می‌کند و بخشی از مسیر را نیز طی کرده است.

این فعال استارت‌آپی ادامه داد: با برخی نهادها که ممکن است نیاز به اخذ مجوز از آنها داشته باشیم از جمله شهرداری‌ها اکنون نیز همکاری می‌کنیم. برای مثال شهرداری منطقه 2 پارکینگی را در نظر گرفته و قرار است تیم الوپارک آن را به گونه‌ای مدرن کند که بسیاری از امور آن  از طریق اپ موبایل قابل انجام باشد.

محمودی گفت: در حوزه تراکنش‌های مالی از یک پرداخت‌یار دارای مجوز بهره گرفته شده است تا مشکل قانونی در این زمینه وجود نداشته باشد.

 

مقاومت پارکینگ‌داران برای همکاری با پلتفرم

هم‌بنیانگذار استارت‌آپ‌ الوپارک با اشاره به رشد سریع تعداد کاربران این اپلیکیشن، بیان کرد:  پارکینگ‌داران در ابتدا استقبال چندانی از این پلتفرم نکردند. در تهران، کمبود محل پارک معضلی همیشگی است و به همین دلیل برخی از صاحبان پارکینگ‌ها نیازی نمی‌بینند که برای جذب مشتری با چنین پلتفرمی همکاری داشته باشند.

وی افزود: بر همین اساس، تیم الوپارک چند مدل همکاری را بسته به میزان تردد منطقه‌ای که پارکینگ در آن قرار دارند، در قالب‌های درصدی یا اشتراکی تعریف کرده است تا افراد ترغیب به بهره‌گیری از قابلیت این اپلیکیشن شوند.

محمودی ادامه داد: با وجود این، بسیاری از پارکینگ‌ها راغب به این همکاری نیستند و ارزش‌های افزوده دیگری برای آنها در نظر گرفته شده است. در تحقیقات میدانی خود دریافتیم که حتی در شهر تهران 30 درصد از ظرفیت پارکینگ‌ها در طول سال خالی است چرا که در برخی ساعات شبانه‌روز مشتریان کمتری وجود دارد. الوپارک کاربرانی را در اینگونه ساعت‌های خلوت برای پارکینگ‌ها ارسال می‌کند. این راهکار، انگیزه برخی از آنها را برای همکاری در ساعت‌های پرتردد نیز افزایش داده است.  

 

رشد خوب تعداد کاربران

هم‌بنیانگذار استارت‌آپ‌ الوپارک گفت: برای موفقیت چنین پلتفرمی باید هر دو طرف کاربر و پذیرنده را با هم رشد داد. در آغاز کار پوشش حداقل قبول قبولی از پارکینگ‌ها الزامی است و به تدریج نیز باید تعداد آنها به اندازه‌ای افزایش یابد که امکان بازاریابی گسترده وجود داشته باشد.  

وی افزود:‌ زماتی که تعداد پارکینگ‌های همکار الوپارک به حدود 70 عدد رسید، تیم ما تبلیغات خود را در فضاهای آنلاین و شبکه‌های مجازی افزایش داد. اکنون تعداد کاربران آن با شیب خوبی در حال افزایش است و مشتریان ثابتی نیز دارد.

محمودی ادامه داد: اکنون الوپارک در در اصفهان نیز فعالیت دارد و برای حضور در شهرهای دیگر نیز برنامه‌ریزی کرده است؛ به‌گونه‌ای که می‌خواهد پلتفرم خود را به جوانان بومی مستعد در هر منطقه بسپارد. در بعضی از شهرها مانند مشهد نیز استارت‌آپ‌های موفقی در حوزه پرداخت هزینه پارکینگ فعالیت می‌کنند که الوپارک قصد همکاری با آنها را دارد.  

محمودی با اشاره به حضور این تیم در نمایشگاه‌های مختلف از جمله نمایشگاه تراکنش ایران، گفت: هر یک از آنها به گونه‌ای باعث شناخته شدن برند الوپارک در اکوسیستم استارت‌آپی و در جامعه شدند. همچنین سرمایه‌گذارها نیز در این رویدادها حضور داشتند که تیم توانست با آنها ارتباط برقرار کند.

 

چالش‌های داخلی استارت‌آپ‌ها؛ از کمبود دانش تیمی تا ریسک‌پذیری بیش از حد

این فعال استارت‌آپی، بزرگ‌ترین مشکلی اکوسیستم را کمبود دانش تیمی دانست و افزود: «استارت‌آپ» در ایران به نوعی مد و ترند تبدیل شده است و افراد زیادی بدون آنکه دانش لازم را داشته باشند و با الزامات فعالیت در این حوزه آشنا باشند، به سمت آن آمده‌اند.  

وی ادامه داد: بسیار از آنها از نسل جوان هستند؛ چرا که لازمه فعالیت در این اکوسیستم ریسک‌پذیری است و آنها به میزان زیادی از چنین ویژگی‌ای برخوردارند اما در عین حال با قواعد کار تیمی آشنا نیستند و ممکن است نتوانند با یکدیگر همکار و همراه باشند.  

محمودی با اشاره به اینکه فعالان استارت‌آپی در ایران اغلب دید فنی و شاید کمی بازاریابی داشته باشند، گفت: آنها اغلب از نظر مسائل مالی و حسابداری بسیار ضعیف هستند. در تیم‌های جوان ریسک‌‌پذیری بیش از حدی نیز وجود دارد. این ویژگی ممکن است باعث اتلاف بی‌حساب و کتاب سرمایه شود؛ به‌گونه‌ای که اعضا در پایان کار پاسخ قانع‌کننده‌ای برای سرمایه‌گذار نداشته باشند.

وی افزود: تیم‌های استارت‌آپی باید از اقدامات بی‌محابا خودداری کنند و قبل از انجام هر کاری ارزیابی اولیه را انجام دهند و بازخوردها را ببینند؛ اگر پاسخ داد در آن مسیر هزینه کنند.  

 

تفاوت کپی‌کاری از تیم‌های ایرانی و خارجی

محمودی در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود خلاقیت و کپی‌کاری را معضلی در اکوسیستم استارت‌آپی می‌داند یا خیر گفت: به این مساله از دو بعد می‌توان نگاه کرد. بعد نخست این است که برخی ایده‌ها از سال‌های پیش در کشورهای دیگر اجرا شده‌اند و اگر گروهی در ایران بتواند از آنها کپی‌برداری درستی داشته باشد، قابل تقدیر است.

این فعال استارت‌آپی افزود: برای مثال هیچ ایده خلاقانه خاصی پشت الوپارک به عنوان یک سیستم آنلاین رزور جای پارک قرار ندارد و سال‌هاست که این طرح در کشورهای دیگر اجرا می‌شود. تیم ما پلتفرم خود را از یک اپلیکیشن خارجی کپی و آن را بومی‌سازی کرده است.

وی ادامه داد:‌ در اینجا بیشتر از خلاقیت ارائه کار خوب و با کیفیت اهمیت دارد. اگر گروهی یک پلتفرم خارجی را به صورت کامل در ایران پیاده کند اما کیفیت آن قابل قبول باشد، ممکن است موفق شود؛ چرا که مشتری به دنبال تجربه کاربری خوب در بهره‌گیری از هر اپلیکیشنی است.

محمودی تاکید کرد: اما بعد دیگر ماجرا کپی‌برداری از استارت‌آپ‌های داخلی است که می‌توان آن را نقد کرد. در ایران حدود 20 استارت‌آپ موفق وجود دارند و اگر کسی از آنها کپی‌برداری کند صحیح نیست.  

 

چالش بیرونی؛ گرفتاری در پیچ‌ و خم‌های اداری

این فعال استارت‌آپی در مورد عملکرد سازمان‌ها و نهادهایی که باید از کسب و کارهای نوپا حمایت کنند توضیح داد: دو مشکل کلی در این حوزه وجود دارد؛ نخست آنکه این مجموعه‌های در اصل باید نقش حمایت‌کننده داشته باشند اما گاهی به دنبال منفعت شخصی هستند یا از ایده استارت‌آپ‌ها بهره می‌گیرند و اپلیکیشن خاص خود را طراحی می‌کنند.  

وی چالش بزرگ این حوزه را بروکراسی عظیم حاکم بر سازمان‌های دولتی و عمومی دانست و افزود: در حالی که استارت‌آپ‌ها، زمان محدودی دارند و می‌خواهند در فرصت کم، ارزیابی‌های مورد نیاز را انجام دهند و به نتیجه برسند، ممکن است مدت‌ها در پیچ ‌و خم‌های اداری گرفتار شوند. در واقع فرهنگ حاکم بر دو طرف بسیار متفاوت است.

محمودی ادامه داد: فعالان استارت‌آپی معمولا زمان و انرژی خود را در سازمان‌های و نهادهای عمومی و دولتی از دست می‌دهند و به همین دلیل بسیاری از منتورها به آنها پیشنهاد می‌کنند سراغ این بخش‌ها نروند اما گاهی چاره‌ای غیر از این وجود نداد.  

وی ادامه داد: استارت‌آپ‌ها انتظار چندانی برای دریافت حمایت مالی ندارند به ویژه اگر بدانند موفقیت یک استارت‌آپ به توانایی، دانش و پشتکار تیمی آن بستگی دارد، آنها در واقع نیازمند زیرساخت‌هایی برای ارزیابی و پیاده‌سازی ایده خود هستند. چنین حمایتی مستلزم کمی انعطاف و پذیرش این اصل است که باید به ایده‌های نو مجالی برای بروز داده شود.  

هم‌بنیانگذار استارت‌آپ‌ الوپارک بیان کرد: در مورد ترغیب کاربران به بهره‌گیری از خدمات استارت‌آپی، برخی از استارت‌آپ‌های بزرگ که اکنون به یک کسب و کار تبدیل شده‌اند مانند دیجی‌کالا نقش زیادی داشته‌اند. برخی از آنها مانند اسنپ نیز با سازمان‌های حاکمیتی مبارزه و آنها را متقاعد کرده‌اند که باید استارت‌آپ‌ها را جدی بگیرند. در واقع این تیم‌ها بستر را برای تیم‌های جدیدتر آماده کرده‌اند و اکوسیستم باید قدردان آنها باشد.   

 

 

 

 

منبع:فابانیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  1