کلان داده؛چالش فعلی نهادهای دولتی و خصوصی است/رویکرد همایش ششم؛ کسب و کار داده محور در خدمت جامعه

دبیر اجرایی همایش ملی «مدیران فناوری اطلاعات» عنوان کرد؛

لبافی: کلان داده، طلای ارزشمندی است که به چالش نهادهای دولتی و خصوصی تبدیل شده است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،دبیر اجرایی همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات تاکید کرد: کلان داده به عنوان موضوع اصلی در همایش ما مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و قصد داریم درباره موارد فنی، مدیریتی و نکات اجتماعی و فرهنگی آن صحبت کنیم، و بررسی کنیم که چطور می توانیم از این کلان داده به عنوان طلای سیاه ، استفاده بهینه و درست را داشته باشیم.

سمیه لبافی، دبیر اجرایی ششمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار فابانیوز درباره جنبه های مختلف برگزاری این همایش گفت: تم برگزاری همایش امسال مدیران فناوری، «کسب و کار داده محور در خدمت جامعه» است که با توجه به ظهور و رشد کسب و کارهای مبتنی بر داده در سال‌های اخیر به ویژه استارتاپ‌هایی که با این رویکرد شکل گرفته‌اند و خیلی زود تبدیل به شرکت‌های بزرگی در حوزه کسب و کارهای داده محور شدند، ضروری و الزامی بود.
 
وی افزود: این همایش تنها همایشی است که یکی از محورهای اصلی خود را بحث های اجتماعی و فرهنگی در ارتباط با فناوری اطلاعات اختصاص داده است به این معنا که آن مطبوع فناورانه قرار است در نهایت خدمات اجتماعی و فرهنگی را ارائه کند. به همین خاطر با توجه به ظهور کسب و کارهای پلتفرمی و داده ای و با توجه به نگاه اجتماعی که به فناوری اطلاعات داشتیم، تم همایش امسال را کسب و کار داده محور در خدمت جامعه انتخاب کردیم.
 
جایزه فاب برای محصولات فناورانه
 
وی همچنین درباره بخش های مختلف این همایش که چهارم دی ماه برگزار خواهد شد گفت: در این همایش ما جایزه فاب را ارائه می کنیم، جایزه فاب شامل انتخاب سه محصول برتر حوزه فناوری اطلاعات است، به این صورت که معرفی نامه محصولات حوزه فناوری اطلاعات را که می تواند یک اتوماسیون، سیستم داده ای، پلتفرم و یا حتی اپ باشد به دبیرخانه ارسال می شوند و این محصولات از جوانب و محورهای مختلف ارزیابی می شوند.
 
لبافی تاکید کرد: محصولات حوزه فناوری برای کسب جایزه فاب در سه حوزه فنی، مدیریتی و فرهنگی اجتماعی از سوی داوران مورد بررسی قرار می گیرند. امسال 113 محصول به دبیرخانه رسید و بر اساس فرم هایی که شرکت ها درباره محصولاتشان پر کرده بودند، داوری ها در کمیته علمی انجام شد و 30 محصول با کسب امتیاز لازم به دور دوم راه یافتند.
 
وی افزود: نماینده یا نمایندگان شرکت هایی این 30 محصول دعوت شدند و در 2 روز متوالی محصولات خود را در حضور داوران ارائه و معرفی کردند، داوران نیز شامل افراد و شخصیت های علمی از دانشگاه های مختلف امیرکبیر، شریف تهران و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه الزهرا بودند و محصولات را در سه محوری که عنوان کردم مورد بررسی قرار دادند محصولات ارزیابی شد، نمرات داده شد، و ما اکنون در حال جمع بندی نتایج هستیم و روز برگزاری همایش برندگان جایزه فاب که سه نفر هستند را در قالب فاب طلایی، فاب نقره ای و فاب برنزی معرفی خواهیم کرد.
 
لبافی گفت: با توجه به اینکه رویکرد برگزاری همایش امسال ما رویکردی با جنبه نگاه اجتماعی به محصولات حوزه فناوری اطلاعات و کسب و کارهای داده محور بوده است، بحث ما حمایت ازداده مخاطب بوده است که بحث بسیار مهمی است در کسب کارهای پلتفرمی مبتنی بر داده است، بر این باور هستیم که باید درباره حمایت از این داده ها و استفاده بهینه از این آنها در سازمان ها گفت وگو و صحبت شود.
 
داده طلای سیاه است که به عنوان یک چالش به آن نگاه می شود
 
دبیر اجرایی همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات تاکید کرد: کلان داده به عنوان موضوع اصلی در همایش ما مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و قصد داریم درباره موارد فنی، مدیریتی و نکات اجتماعی و فرهنگی آن صحبت کنیم، و بررسی کنیم که چطور می توانیم از این کلان داده به عنوان طلای سیاه ، استفاده بهینه و درست را داشته باشیم.
 
لبافی با بیان اینکه و پنل اصلی همایش امسال مدیران فناوری بررسی موضوع کسب و کار داده محور در خدمت جامعه خواهد بود، تاکید کرد: نه تنها در ایران، بلکه در دنیا نیز هنوز به مفهوم درست استفاده از داده دست پیدا نکرده ایم، داده عظیمی که در اختیار بخش خصوصی و دولت است به عنوان بار اضافی و زحمت برای سازمان ها محسوب می شود اما اگر به عنوان یک طلا و گنج به آن نگاه شود بسیاری از سازمان ها، چه دولتی و چه خصوصی می توانند از آن استفاده کنند، سازمان ها نباید به داده هایی که در اختیار دارند به عنوان یک چالش بلکه به عنوان یک طلا و شی گرانبها نگاه کنند.
 
وی تاکید کرد: استفاده از این داده ها می تواند سطح رفاه مردم را بسیار بالا ببرد و ارائه خدمات را یکپارچه کند، نگاه ما این است که در این همایش به این مسائل بپردازیم و در قالب سخنرانی، سمنیار و پنل به آن پرداخته شود.
 
وی درباره ارائه جایزه مبفا نیز گفت: جایزه مبفا مخفف مدیر برتر حوزه فناوری اطلاعات است و ارائه آن به این شکل است که مدیران پیشرو در عرصه فناوری اطلاعات را با پرسش و پاسخ هایی که مطرح می کنیم و جستجوها و تحقیقات چند ماهه میدانی و بر اساس فرمی که مدیران پر می کنند رده بندی می کنیم و در نهایت سه مدیر برتر و پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات را در همایش امسال معرفی می کنیم.
 
ششمین همایش ملی مدیران فناوری، چهارم دی ماه در محل سالن همایش های صدا و سیما و با حضور مقامات دولتی و خصوصی برگزار می شود. جزئیات بیشتر را (اینجا)ببینید.

 

 

 

منبع:فابانیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  2