انقلاب صنعتی مجازی در زندگی مدرن

جهان هر لحظه در حال تغییر است و اینترنت در این تغییرات شاید بیشترین سهم را در دهه‌های اخیر به خود اختصاص داده باشد. در واقع این روزها دیگر اینترنت و دنیای مجازی با دنیای واقعی زندگی ما گره خورده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک -ندا لهردی: جهان هر لحظه در حال تغییر است و اینترنت در این تغییرات شاید بیشترین سهم را در دهه‌های اخیر به خود اختصاص داده باشد. در واقع این روزها دیگر اینترنت و دنیای مجازی با دنیای واقعی زندگی ما گره خورده و وابسته است. درست به همین دلیل هم هست که هر روز امکانات و ابزارهای جدیدی به روزمرگی‌های مدرن ما اضافه می‌شود.

«اینترنت اشیا» پدیده‌ای نسبتا جدید است که در چند سال اخیر به تدریج رشد کرده و در بخش‌های مختلفی نفوذ کرده است، تا جایی که آن را انقلاب صنعتی بعدی می‌نامند؛ پدیده‌ای که تجارت، دولت‌ها و تعامل افراد با دنیای واقعی را تغییر خواهد داد. اینترنت اشیا در حقیقت شبکه‌ای از ابزارهای مبتنی بر اینترنت است که امکان جمع‌آوری و تبادل اطلاعات را دارند.با این اوصاف بررسی‌های مختلفی درباره اینترنت اشیا (IOT) و آینده پیش روی آن انجام شده است. موسسه تحقیقاتی BI Intelligence  هم بیش از دو سال است که روند رشد صنعت اینترنت اشیا را دنبال می‌کند. در واقع اینترنت اشیا شیوه تعامل افراد و دنیای واقعی را با دنیای مجازی و تکنولوژی تغییر می‌دهد و این همان چیزی است که مورد توجه کارشناسان و تحلیلگران قرار دارد. به همین دلیل که کارشناسان موسسه تحقیقاتی BI Intelligence   به بررسی شیوه‌ای پرداخته‌اند که اکوسیستم اینترنت اشیا به افراد، دولت‌ها و تجارت‌ها  امکان ارتباط و کنترل ابزارهای IOT را در 16 محیط مختلف شامل تولید و ساخت، خانه‌های هوشمند، حمل‌ونقل، کشاورزی، صنایع دفاعی، صنعت بیمه، خدمات غذا، صنایع مربوط به نفت، گاز و معدن، خرده‌فروشی، لجستیک، بانک‌ها، ساختمان‌های هوشمند، بهداشت و درمان، هتلداری، زیرساخت‌ها و تجهیزات می‌دهد.

اکوسیستم اینترنت اشیا
اکوسیستم اینترنت اشیا امکان ارتباط با ابزارهای مبتنی بر اینترنت اشیا و کنترل آنها را به افراد و بخش‌های استفاده‌کننده می‌دهد. در این اکوسیستم هر استفاده‌کننده یا کاربر از یک ابزار کنترل از راه دور مانند موبایل هوشمند یا تبلت استفاده می‌کند تا یک فرمان یا درخواست دریافت اطلاعات را از طریق یک شبکه به یک ابزار مبتنی بر اینترنت اشیا ارسال کند. سپس این ابزار یا دستگاه آن فرمان را اجرا می‌کند یا اطلاعات را برای پردازش یا نمایش در آن دستگاه کنترل از راه دور ارسال می‌کند. مکان‌های مختلفی برای پردازش یا ذخیره اطلاعات تولید شده توسط ابزارهای اینترنت اشیا وجود دارد که می‌توانند شامل رایانش ابری، دیتابیس‌های محلی در مناطق دوردست یا نزدیک روی خود ابزارهای اینترنت اشیا باشند. با این اوصاف چهار عامل رشد برای بازار اینترنت اشیا وجود دارند که شامل گسترش ارتباطات اینترنتی، افزایش استفاده و به‌کارگیری موبایل، حسگرهای ارزان‌قیمت و سرمایه‌گذاری قابل توجه در اکوسیستم اینترنت اشیا هستند. در مقابل اما چهار مانع مسایل امنیتی، مسایل حریم شخصی، مشکلات اجرایی و اجزابندی تکنیکی و فنی هم در سر راه رشد صنعت اینترنت اشیا وجود دارند.

بازاری رو به رشد
در گزارش جدیدی که موسسه BI Intelligence  درباره این موضوع منتشر کرده، به بررسی اجزای اکوسیستم اینترنت اشیا شامل ابزارها و دستگاه‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها، شبکه‌ها و امنیت پرداخته است. در این بررسی همچنین درباره روند رشد آینده بازار اینترنت اشیا هم پیش‌بینی‌هایی انجام شده است که رشد صنعت تولید ابزارهای مبتنی بر اینترنت اشیا، میزان سرمایه گذاری در این اکوسیستم و پتانسیل بازگشت سرمایه آن را هم شامل می‌شود.به طور کلی پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 تعداد دستگاه‌ها و ابزارهای مبتنی بر اینترنت اشیا و سازگار با آن با متوسط نرخ رشد سالانه 41 درصدی از سال 2015، به 34 میلیارد دستگاه برسد. این در حالی است که تعداد این ابزارها در سال 2015 برابر با 10 میلیارد دستگاه بوده است.

کارشناسان انتظار دارند در سال 2020 تعداد دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا برابر با 24 میلیارد دستگاه باشد، در حالی که تعداد دستگاه‌های کامپیوتری قدیمی مانند موبایل هوشمند، تبلت ساعت هوشمند  به 10 میلیارد دستگاه برسد. کارشناسان موسسهBI Intelligence   انتظار دارند میزان سرمایه‌گذاری جهانی در راهکارهای اینترنت اشیا تا پنج سال آینده به حدود 6 تریلیون دلار برسد. در این میان اما بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در راهکارهای اینترنت اشیا به توسعه اپلیکیشن‌ها اختصاص دارد و بعد از آن تولید ابزارها و دستگاه‌های مبتنی بر اکوسیستم اینترنت اشیا قرار دارند. جالب است که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده میزان بازگشت سرمایه در صنعت اینترنت اشیا تا پنج سال آینده برابر با 13 تریلیون دلار خواهد بود. به این ترتیب در واقع سرمایه‌گذاری حدود 6 تریلیون دلاری که تا پنج سال آینده در این صنعت انجام می‌شود، در همین مدت حدود 13 تریلیون دلار تولید سرمایه خواهد کرد.

در این میان اما گویا بخش‌های تجاری و کسب‌وکارها بزرگ‌ترین کاربران و استفاده‌کنندگان از راهکارهای اینترنت اشیا هستند. آنها معتقدند اینترنت اشیا از سه طریق می‌تواند نتایج مالی و عملکرد آنها را بهبود بخشد که عبارتند از: کاهش هزینه‌های جاری، افزایش بهره‌وری و در نهایت گسترش حوزه کاری به بازارهای جدید یا توسعه محصولات و خدمات جدید. به این ترتیب انتظار می‌رود تعداد ابزارهای مبتنی بر اینترنت اشیا استفاده شده در بخش تجاری تا سال 2020 به 2/11 میلیارد دستگاه برسد. این در حالی است که میزان سرمایه‌گذاری این بخش در صنعت اینترنت اشیا در فاصله سال‌های 2015 تا 2020 برابر با 3 تریلیون دلار است که این مقدار باعث بازگشت سرمایه 6/7 تریلیون دلاری در همین دوره زمانی خواهد شد.

دولت‌ها اما بیشتر از هر چیزی روی افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های جاری و بهبود کیفیت زندگی شهروندی تمرکز کرده‌اند. تحلیلگران و کارشناسان معتقدند دولت‌ها در آینده‌ای نه چندان دور دومین استفاده‌کنندگان و پذیرندگان اکوسیستم‌های اینترنت اشیا خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود تعداد ابزارهای مبتنی بر اینترنت اشیا استفاده شده در بخش دولتی تا سال 2020 به 7/7 میلیارد دستگاه برسد. میزان سرمایه‌گذاری دولت‌ها در صنعت اینترنت اشیا در فاصله سال‌های 2015 تا 2020 برابر با 1/2 تریلیون دلار است که این مقدار منجر به بازگشت سرمایه 7/4 تریلیون دلاری در همین دوره زمانی خواهد شد. کاربران و افراد عادی مصرف‌کننده عقب‌تر از بخش‌های تجاری و دولتی در جایگاه بعدی در استفاده از اینترنت اشیا قرار دارند. با این حال اما این افراد همچنان هزینه زیادی برای خرید ابزارهای مبتنی بر اینترنت اشیا و سرمایه‌گذاری در اکوسیستم‌های IOT، صرف می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود تعداد ابزارهای مبتنی بر اینترنت اشیا استفاده شده در میان کاربران و افراد عادی تا سال 2020 به 5 میلیارد دستگاه برسد. میزان سرمایه‌گذاری این کاربران در صنعت اینترنت اشیا در فاصله سال‌های 2015 تا 2020 برابر با 900 میلیارد دلار است که این مقدار به بازگشت سرمایه 400 میلیارد دلاری در همین دوره زمانی منجر خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =