روبات انسان نمای «سورنا» رونمایی شد

روبات انسان نمای ملی سورنا ۳، ساخته شده توسط محققان دانشگاه تهران با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک روبات انسان نمای ملی سورنا ۳، ساخته شده توسط محققان دانشگاه تهران با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

 پروژه نسل سوم روبات انسان‌نمای ملی سورنا که در تاریخ بیستم خرداد ماه سال جاری به انجام رسیده روز گذشته با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس دانشگاه تهران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رونمایی شد.سورنا ۳ با قد ۱۹۰ سانتی متر و وزنی در حدود ۹۸ کیلوگرم در زمره روبات‌های انسان نما با اندازه واقعی انسان بالغ قرار می‌گیرد. این روبات در مقایسه با سورنا ۲ پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است به طوری که تعداد درجات آزادی از ۲۲ درجه در سورنا ۲ به ۳۱ درجه در سورنا ۳ افزایش یافته است. از این تعداد ۱۲ درجه آزادی در پاها، ۱۶ درجه آزادی در دست‌ها، ۲درجه آزادی در گردن و یک درجه آزادی در کمر این روبات قرار دارد.

هر پای روبات دارای ۶ درجه آزادی است که می‌توان گفت سه درجه آزادی در ران، یک درجه آزادی در زانو و دو درجه آزادی در مچ را داراست.سرعت گام برداری در سورنا ۳، ۰.۷ کیلومتر بر ساعت در مقایسه با سورنا ۲ افزایش یافته است. از جمله قابلیت‌هایی که به نسل سوم روبات سورنا ۳ اضافه شده است می‌توان به حرکت روی سطوح ناصاف، حرکت روی سطوح شیب دار و بالا و پایین آمدن از پله اشاره کرد. همچنین دور زدن با شعاع دلخواه و دور زدن درجا از دیگر قابلیت‌های حرکتی این روبات به شمار می‌رود. سورنا ۳ قادر است از هر دو طریق بینایی و شنوایی با محیط ارتباط برقرار کند و قابلیت صحبت کردن به صورت محدود را دارد.

ارتقای سطح هوشمندی این روبات اشیای قابل تشخیص بوده و موقعیت آن برای گرفتن جسم در اختیار سیستم کنترلی قرار می‌گیرد.همچنین شناسایی و تغییر صورت افراد در حال حرکت از دیگر قابلیت‌های سورنا ۳ به شمار می‌رود. این روبات در حوزه شنوایی مجموعا ۲۰۰ کلمه/جمله فارسی را می‌شنود. همچنین این روبات وضعیت بدن افراد را تشخیص می‌دهد و قابلیت تکلم ۲۰۰ کلمه/جمله هوشمند را دارد.پروژه روبات انسان نمای ملی سورنا ۳ توسط مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته (CAST) دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با مدیریت عقیل یوسفی کما مجری طرح و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان کارفرما انجام گرفته است. در این پروژه علاوه‌بر استادان و دانشجویان دانشگاه تهران، از نخبگان دانشگاه‌ها و شرکت‌های فعال در زمینه روباتیک بهره گرفته شده است./مهر

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  2