زبان برنامه‌نویسی مارلو : رقیب جدید اتریوم

کاردانو به تازگی اعلام کرده به دنبال توسعه یک زبان برنامه‌ نویسی جدید به نام مارلو (Marlowe) است. این زبان برنامه‌ نویسی که به صورت ویژه برای شبکه بلاک چین کاربرد دارد، رقیبی جدی برای اتریوم خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اتریوم یکی از باسابقه‌ترین بازیگران در بازار ارزهای دیجیتال است و در حال حاضر از نظر سهم بازار، پس از بیت کوین در مقام دوم قرار داد. اتریوم را باید پیشتاز در طراحی قرارداد هوشمند و ابزارهای برنامه‌ نویسی برای آن دانست.

کاردانو نیز قصد دارد در زمینه قراردادهای هوشمند حرفی برای گفتن داشته باشد. به همین دلیل، این مجموعه به دنبال توسعه زبانی جدید به نام مارلو است. کاردانو قصد دارد از مارلو به عنوان یک زبان خاص دامنه (دارای کاربردهای محدودو مشخص) استفاده کند. زبان برنامه‌ نویسی مارلو برای نگارش و اجرای قراردادهای مالی کاربرد دارد. مارلو بر زبان هسکل استوار است.

تیم توسعه این زبان برنامه‌ نویسی در کاردانو این گونه توضیح می‌دهد: «برای اینکه کاربران بتوانند از مارلو استفاده کنند، باید بدون اجرای قرارداد هوشمند در شبکه بلاک چین، از نحوه اجرای آن آگاه باشند.»

این زبان برنامه‌ نویسی در صنعت مالی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در صورت عرضه نهایی مارلو می‌توان انواع قراردادهای مالی را با استفاده از آن تعریف و بر روی شبکه اجرا کرد.

عرضه این زبان سبب خواهد شد کاردانو از جایگاه به مراتب بهتری در صنعت مالی برخوردار شود. در این میان، قراردادهایی که نیاز به ناظر دارند بیشتر از سایر انواع قراردادها می‌توانند از این قابلیت بهره‌مند شوند.

کاردانو ابزاری آنلاین را نیز به نام میدو (Meadow) طراحی کرده است. این ابزار تحت وب امکان تعریف قرارداد هوشمند، بررسی و شبیه‌سازی اجرای آن را فراهم می‌سازد. در واقع، میدو زمینه را برای استفاده هر چه بهتر از زبان برنامه‌ نویسی مارلو آماده می‌کند.

اما کاردانو در راستای هدف خود برای ترویج استفاده از قراردادهای هوشمند بر بستر بلاک چین، به مارلو بسنده نکرده است. این شرکت، زبان دیگری را نیز به نام پلوتوس (Plutus) در دست طراحی دارد. چارلز هاسکینسن (بنیانگذار و مدیرعامل کاردانو) به تازگی اعلام کرد که تیم توسعه پلوتوس پیشرفت خوبی داشته است. گفتنی است، پلوتوس به طور خاص برای نگارش قراردادهای هوشمند بر بستر شبکه بلاک چین کاربرد دارد.

 

منبع: ارزنگار 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  9