واحد پول ایران تغییر کرد/ هر یک تومان معادل صد قران

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در جلسه شب گذشته هیئت دولت تأکید شد که پول ملی ما تومان شود و هر یک تومان صد قران و هر یک تومان معادل هزار ریال سابق باشد، از دو تا ۵ سال صفر‌های پول کشورمان حذف خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دکتر عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، صبح امروز در صحن علنی مجلس در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی، گفت: با توجه به تورم مزمن پنج دههٔ گذشته کارایی ریال و دینارعملا ازبین رفته و در جامعه عرف اصلی تومان است و افراد جامعه در مبادلات خود از این واحد استفاده می‌کنند وحتی به جای ۵۰هزار تومان از لفظ ۵۰تومان استفاده می‌کنند.

وی در خصوص میزان هزینه ناشی از تغییر اسکناس‌ها گفت: ما ۸ میلیارد اسکناس در گردش داریم که ۵ میلیارد از آن کمتر از ۲ هزار تومان است و با این تغییر سکه های یک و دو تومانی را به جریان می‌اندازیم؛ در حال حاضر سالانه یک میلیارد اسکناس امحا می‌کنیم که هزینه سالیانه آن ۴۰۰ میلیارد تومان است.

هم اکنون در جامعه عرف اصلی تومان است و برای اینکه با عرف جامعه خود را هماهنگ کنیم حذف ۴ صفر از پول کشورمان را پیشنهاد داده‌ایم.

سکه‌های ۲ تومانی به جای اسکناس ۲ هزار تومانی به مرور زمان وارد صحنه پولی و بانکی کشور خواهد شد، ضمن اینکه سکه ۵ تومانی هم به جای اسکناس ۵ هزار تومانی عملیاتی خواهد شد.

در جلسه شب گذشته هیئت دولت تأکید شد که پول ملی ما تومان شود و هر یک تومان صد قران و هر یک تومان معادل هزار ریال سابق باشد، از دو تا ۵ سال صفر‌های پول کشورمان حذف خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  ⁄    =  3