خطرات سرمایه گذاری در بازار رمزارزها

بانک مرکزی انگلستان هشدار داد:

معاون بانک مرکزی انگلستان با هشدار درباره روانه کردن سرمایه به بازار رمزارزها گفته در حال حاضر ۰/۱ درصد سرمایه خانوارهای بریتانیا تبدیل به رمزارز شده و رقم متوسط سرمایه‌گذاری سرانه نزدیک به ۴۰۰ دلار است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، جان کانلیف، معاون بانک مرکزی این کشور با هشدار درباره روانه کردن سرمایه به بازار رمزارزها، گفته این سازمان باید آماده مهار خطرات احتمالی این بازار باشد.

آقای کانلیف آماری در این باره ارائه داده است؛ او گفته در حال حاضر ۰/۱ درصد سرمایه خانوارهای بریتانیایی تبدیل به رمزارز شده؛ تخمین زده شده حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رمزارز در اختیار داشته باشند که بطور متوسط رقم متوسط سرمایه‌گذاری سرانه نزدیک به ۴۰۰ دلار است.

معاون رئیس بانک مرکزی انگلستان به رشد "بسیار سریع" بازار رمزارزها اشاره کرده و گفته:" قیمت آنها بسیار متفاوت است و به لحاظ عملی یا تئوری ممکن است به صفر هم برسد."

او گفته در صورت پیوستن این بازار با بازارهای مالی جهان، اصلاح بزرگ قیمتها ممکن است سرمایه‌گذاران سایر بازارهای تثبیت شده را هم متاثر کند.

آقای کانلیف خواستار چارچوب و ساز و کارهایی برای مهار خطرات این بازار نوظهور شده است.

این اظهارات پس از آن است که بانک مرکزی انگلستان اخیرا گزارشی درباره ثبات مالی این کشور منتشر کرده که در آن به سلامت سیستم مالی بریتانیا پرداخته شده.

در این گزارش با وجود پایان حمایت‌های مالی در دوران کرونا، وضعیت مالی خانوارهای بریتانیایی بهبودپذیر توصیف شده است؛ هر چند عدم قطعیت درباره چشم‌انداز اقتصادی کماکان "ادامه دارد."

طی ماههای اخیر بازار مرزارزها شاهد نوسانات شدیدی بوده؛ قیمت بیت‌کوین، بزرگترین بازار رمزارز در جهان، امروز به حدود ۴۷ هزار دلار رسید.

این در حالیست که قیمت این رمزارز ماه پیش (نوامبر) به ۶۸ هزار دلار هم رسید و بالاترین نرخ خود را ثبت کرده بود.

در حالیکه بعضی دولتها درباره رواج رمزارزها و به ویژه بیت‌کوین تردید و نگرانی دارند؛ السالودور در تابستان امسال به عنوان اولین کشور جهان مبادلات مالی برای خرید کالاها و خدمات با رمز ارز بیت‌کوین را به رسمیت شناخت و آن را قانونی اعلام کرد.

رئیس جمهوری السالوادور همچنین گفته این کشور قصد دارد اولین شهر بیت‌کوین جهان را تاسیس کند که هزینه اولیه ساخت این شهر آن از طریق اوراق قرضه مورد حمایت این رمزارز "تامین خواهد شد.

بانک مرکزی انگلستان حدود ۷ ماه پیش با همکاری خزانه‌داری بریتانیا کارگروه ویژه‌ای را برای بررسی امکان ایجاد پول دیجیتال ملی تشکیل داد اما هیچ برنامه زمانی مشخصی برای تکمیل برنامه کارگروه ویژه اعلام نشد.

بسیاری از بانک‌های مرکزی جهان در حال بررسی امکان ایجاد چنین رمزارزی هستند.

ارزهای دیجیتال که تا چند سال پیش برای بسیاری ناشناخته بودند با گذشت زمان وضعیت متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند؛ و حالا استفاده از آن در معاملات مانند ارزهای معتبر جهانی نظیر دلار و یورو تقویت شده است

رمز ارزها تحت نظارت نهادهای مالی و بانکی خاصی نیستند از همین رو می‌توانند بسیاری از نهادهای ناظر را دور بزند که همین مایه نگرانی بانکهاست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  9