مدیرعامل شاپرک در نشست نمایشگاه اینوتکس: اصلی‌ترین جنبه حکمرانی تعامل با بازیگران زیست‌بوم فناوری است

مدیرعامل شرکت شاپرک اظهار کرد: حکمرانی اساسا باید نقش تنظیم‌گری بازار را ایفا کند و اصلی‌ترین جنبه آن این است که در تعامل با بازیگران زیست‌بوم فناوری باشد و اگر کسی قاعده بازی را رعایت نکرد، کمک کند با قانون تطبیق پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی شاپرک، امیرحسین شبیری در پنل ایستگاه آینده نمایشگاه اینوتکس 2024 با اشاره به اینکه حکمرانی در واقع به معنای تمرکز است، تصریح کرد:. زمانی که فردی صحبت از سیاستگذاری می‌کند آن را به معنای تمرکز بر کسب‌وکار می‌بینند در صورتی که باید از این اصل دوری کرده و به سمت تمرکززدایی پیش رفت؛ به طور کلی باید به فکر تعامل با اجزای زیست‌بوم و ارتباط با بازیگران آن باشیم.
مدیرعامل شرکت شاپرک در پاسخ به سوالی درباره مناسب‌ترین مدل‌های حکمرانی اقتصاد دیجیتال که این روزها به کار اکوسیستم کسب وکاری و همین‌طور مسائل رگولاتورها در ایران بیاید، گفت: براساس گزارش بانک جهانی، حکمرانی دیجیتالی نوآور، باز، چابک و در دسترس اولین و مهمترین رکن در توسعه دیجیتالی و ایجاد یک اقتصاد دیجیتال مدرن است. بنابراین آمادگی حکمرانی دیجیتال یک کشور کلید تحول دیجیتال محسوب می‌شود و هر کشوری در وهله اول می‌بایست میزان آمادگی خود را در این زمینه بسنجد و برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز برای توسعه را انجام دهد.
وی افزود: علاوه بر این تمرکز بر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فناورانه، مدیریت داده‌ها و پرورش مهارت‌های دیجیتال در سرمایه‌های انسانی به عنوان توانمندسازهای رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال به اکوسیستم نوآوری کمک شایانی می‌کند، بنابراین مدل‌های حکمرانی برای اقتصاد دیجیتال براساس میزان آمادگی کشورها متفاوت است.
به گفته وی در کشورهای دارای آمادگی محدود که در مرحله اولیه توسعه دیجیتال هستند، اغلب بر زیرساخت‌های دیجیتال، شبکه‌های ارتباطی، مهارت‌ها، مقررات و تنظیم‌گری و دولت دیجیتال تمرکز می‌کنند در حالی که در کشورهایی که آمادگی بیشتری دارند، تمرکز و اولویت بر روی فناوری‌های پیشرفته، حریم خصوصی، امنیت آنلاین و امنیت سایبری قرار دارد.
شبیری با بیان اینکه کشورهای پیشرو به طور مداوم نوآوری کرده و آزمایش می‌کنند تا به کشورهای هوشمند و پایدار تبدیل شوند، خاطر نشان کرد: باتوجه به پایین بودن میزان آمادگی کشور ما که ارزیابی بانک جهانی نیز موید آن است، تمرکز بر مقرره‌گذاری و تنظیم‌گری، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تقویت مهارت‌های سرمایه انسانی در اولویت است.
وی رگولاتوری را مانند پدر و مادری که نگران آینده فرزندش است، دانست و افزود: باید تاکید کرد که رگولاتوری در زیست بوم هیچ تضاد منافعی با کسب‌وکارها ندارد. این موضوعات در واقع در راستای هم هستند و چون رگولاتور نگاه سیستمی دارد، کمک می‌کند تا کسب‌وکارها پایدارتر به فعالیت خود ادامه دهند.
مدیرعامل شرکت شاپرک درباره استفاده از تجربه جهانی رگولاتوری در سایر کشورها در ایران عنوان کرد: شرایط کشور ما به لحاظ فرهنگ، حکمرانی، ژئوپلتیک و اقتصادی کاملا متفاوت است. بنابراین نمی‌شود نسخه‌ سایر کشورها را عینا برای ایران ارائه کرد. در صنعت پرداخت مدل‌های بسیاری داریم و اغلب هم مورد مطالعه قرار گرفته‌اند در این بین به نظر می‌رسد مدلی که بتواند بیشترین بهره‌وری را برای ما داشته باشد، مدل پرداختی مرسوم در کشور استرالیاست که تصمیم گرفته‌ایم ضمن تمرکز بر روی آن، مقرره‌نویسی آنها را منطبق با شرایط کشور به نوعی بومی‌سازی کنیم.
مدیرعامل شاپرک در پاسخ به پرسشی، مبنی بر اینکه مهم‌ترین دغدغه در اقتصاد دیجیتال برای هم‌سویی تنظیم‌گر و کسب‌وکارها چیست؟ اظهار کرد: تنظیم‌گر خارج از زیست‌بوم قرار ندارد و هم‌سو با اجزای دیگر است و افق پرواز خاصی دارد و تمامی روابط را می‌بیند. اگر استانداردی کنار گذاشته می‌شود، حتما به دلیل وجود یک نقص امنیتی بوده است. شاید در وهله اول پذیرش این امر برای کسب‌وکارها سخت باشد، اما با هدف کمک به پایداری تجارت آنها انجام شده است.
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  2