مهمترین گام برای شروع فعالیت در بورس

افراد معمولا برای حفظ ارزش سرمایه و کسب بازدهی بیشتر در آینده، اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند. سرمایه گذاری روش‌های مختلفی دارد که هر شخص با توجه به میزان ریسک‌پذیری، دید سرمایه‌گذاری، میزان بودجه، سن و … می‌تواند روش مناسب را انتخاب کند. سرمایه گذاری در بازار بورس یکی از روش‌های سرمایه گذاری در ایران است که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

برای شروع فعالیت در بازار بورس لازم است که ابتدا ثبت نام در «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» یا سجام صورت گیرد. برای ثبت نام افراد باید وارد سایت سجام شوند و گزینه «ثبت نام در سجام» را انتخاب و فرآیند ثبت نام را تکمیل کنند. ثبت نام از طریق این روش، با دریافت هزینه انجام می‌شود اما از طریق برخی کارگزاری‌ها، ثبت نام رایگان سجام انجام می‌شود.

ثبت نام در سجام

در ابتدا پس از انتخاب گزینه «ثبت نام در سجام» با ثبت شماره همراه متعلق به فرد یک کد تایید ارسال خواهد شد. در مرحله بعدی باید نوع مشتری (حقیقی یا حقوقی) انتخاب و ثبت کد ملی و تکمیل فرم‌های مربوط به اطلاعات هویتی انجام شود.
پس از تکمیل اطلاعات هویتی، مالی، شغلی، اطلاعات نماینده قانونی برای افراد کمتر از ۱۸ سال و … یک کد تایید دیگر به شماره همراه ثبت شده در مرحله اول ارسال می‌شود.

در هنگام ثبت‌نام در سامانه سجام، به چند نکته دقت داشته باشید:

1. اطلاعات فردی مانند شماره همراه، شماره حساب و … باید برای هر فرد به نام خودش باشد.
2. برای افراد کمتر از ۱۸ سال باید شماره همراه به نام قیم فرد و شماره حساب به نام خود فرد باشد.
3. برای ویرایش اطلاعات پس از تکمیل ثبت نام در سجام لازم است که هزینه‌ای دیگر پرداخت شود.

احراز هویت در سجام

بعد از تکمیل ثبت نام در سجام، مرحله بعدی احراز هویت است که برای بررسی و تایید اطلاعات وارد شده توسط سرمایه‌گذار، احراز هویت به‌صورت حضوری و غیر حضوری انجام می‌شود.

برای احراز هویت حضوری در سایت سجام با انتخاب گزینه «احراز هویت حضوری» امکان مشاهده لیست مراکز منتخب احراز هویت شامل دفاتر منتخب پیشخوان دولت و همچنین شعب کارگزاری برای احراز هویت حضوری وجود دارد.

در روش احراز هویت غیر حضوری فرد می‌تواند بدون نیاز به مراجعه به مراکز دفاتر منتخب پیشخوان دولت و همچنین شعب کارگزاری و صرف زمان، از طریق سایت‌‌های مختلف معرفی شده در سایت سجام، احراز هویت خود را انجام دهد.

برای افراد زیر از ۱۸ سال این فرآیند متفاوت خواهد بود. فرآیند به این صورت که اگر فردی متولد سال ۱۳۸۹ به قبل باشد، احراز هویت قیم قانونی شخص به صورت حضوری باید انجام شود و در صورتی که فرد زیر ۱۸ سال متولد سال ۱۳۸۹ به بعد باشد، احراز هویت غیر حضوری قیم کفایت می‌کند.

پس از تکمیل مراحل ثبت نام و احراز هویت سجام، چند روز کاری زمان می‌برد تا کد بورسی سرمایه‌گذار صادر شود.

ثبت‌نام در کارگزاری

برای سرمایه گذاری در بازار بورس، فقط ثبت‌نام و احراز هویت سجام و دریافت کد بورسی کافی نیست و لازم است که در گام بعدی، ثبت‌نام در یکی از کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه انجام شود. پس از تکمیل ثبت‌نام در کارگزاری مورد‌نظر، یک نام کاربری و رمز عبور مربوط به سامانه‌های معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ برای افراد صادر می‌شود که از طریق آن می‌توانند وارد سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری شده و سرمایه گذاری در بورس را آغاز کنند.

نکات مهم برای سرمایه‌گذاری در بورس

برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس لازم است که افراد به نکات زیر دقت داشته باشند:

۱- برای فعالیت در بازار بورس لازم است که افراد با مفاهیم بورسی، انواع روش‌های سرمایه‌گذاری و … آشنایی کامل داشته باشند و با آگاهی کافی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

افراد در سایت https://learning.emofid.com/ می‌توانند از دوره‌ها، مقالات و کلاس‌های رایگان برای کسب اطلاعات در زمینه بازار سرمایه استفاده کنند.

۲- امکان ثبت سفارش خرید و فروش سهام در بازار سرمایه در روزهای شنبه تا چهارشنبه (به جز روزهای تعطیل رسمی) از ساعت ۸:۴۵ الی ۱۲:۳۰ از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری امکان‌پذیر است. لازم به ذکر است که از ساعت ۸:۴۵ الی ۹:۰۰ زمان پیش‌گشایش نماد است و فقط امکان ثبت سفارش وجود دارد و معامله‌ای در این زمان انجام نخواهد شد و از ساعت ۸:۵۵ الی ۹:۰۰ نیز امکان ویرایش سفارش وجود ندارد. لازم به ذکر است که معاملات سایر اوراق بهادار در ساعات مختص به خود انجام خواهد شد.

۳- حداقل مبلغ برای خرید نمادهای بورسی و فرابورسی ۵۰۰ هزار تومان، نمادهای بازار پایه فرابورس ‌۵ میلیون تومان و صندوق‌های قابل معامله در بازار سرمایه ۱۰۰ هزار تومان است. لازم به ذکر است که پس از ثبت سفارش، کارمزد معاملات نیز به این مبلغ اضافه خواهد شد.

۴- افراد در ابتدا لازم است که هدف سرمایه‌گذاری (بلند مدت یا کوتاه مدت)، میزان بودجه و میزان ریسک‌پذیری خود را مشخص کنند تا یک سرمایه‌گذاری اصولی داشته باشند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ⁄    =  4