چارچوب‌های نوآوری از نگاه مدیرعامل هلدینگ ارتباط فردا

چگونه فینوتک نقشی کلیدی در مسیر اوپن دیتا ایفا می‌کند؟

مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل هلدینگ ارتباط فردا در اکوسیستمی فعالیت دارد که از جنس نوآوری است. همچنین ماموریت‌های گروه ارتباط فردا در مسیر شتابدهی در قالب شرکت زیرمجموعه فینوتک نیز باعث شده تا وکیلی‌نیا تجربه‌های ارزشمندی برای انتقال داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل هلدینگ ارتباط فردا در استودیو سخنکده متن به تشریح چارچوب‌های نوآوری پرداخت.

به گفته وی، دلایل حضور نوآوری در سازمان‌ها را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: یکی ارائه محصول جدید با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روزتر و پروسه‌های جدید و دیگری ایجاد تغییر در محصول و پروسه‌های موجود.

تمام این چارچوب‌ها یک متد کلی را دنبال می‌کنند از جمله مشتری‌محوری، تاب‌آوری، همسویی استراتژیک، بهبود پیوسته، نوآوری پیوسته، مباحث ماندگاری کسب و کار.

وکیلی‌نیا انواع چارچوب‌های نوآوری موجود در دنیا را به این شکل معرفی کرد: نوآوری باز، اقیانوس قرمز، نوآوری تحول‌آفرین، تفکر طراحانه و بحث استارتاپ ناب و در نهایت بحث مشتری‌محور.

به گفته وی، سه مدل آخر بحث نوآوری بر اساس پلتفرم است. نوآوری بر اساس پایداری و نوآوری سبز است که در حال حاضر در کل دنیا به صورت جدی پیگیری می‌شود و در بسیاری از اکوسیستم‌های علمی و فناوری روی نوآوری سبز و پایدار تمرکز وجود دارد تا بتوان از مسیر نوآوری، پایداری را افزایش داد و در نهایت بحث هم‌آفرینی در فرم‌ورک‌های نوآوری است. این 9 چارچوب در نوآوری وجود دارند.

مدیرعامل هلدینگ ارتباط فردا در ادامه به معرفی مدل‌‌های نوآوری پرداخت و گفت: مدل فناوری تکنولوژی که نوآوری از منظر تکنولوژی به تولید محصول و خدمات وارد می‌شود، به تعبیر دیگر یک رشد یا تولید محصول جدید یا ایجاد خط تولید جدید باعث می‌شود تا نوآوری در محصول نهایی شکل بگیرد.

مدل دوم بر اساس کشش بازار است، به تعبیر دیگر نیاز بازار، ما را به سمت خلاقیت یا نوآوری در محصول و خدمات سوق می‌دهد. ترکیب این دو مدل با ذی‌نفعان درونی و بیرونی سازمان به دو مدل دیگر ختم می‌شود؛ یکی مدل تلفیقی و دیگری مدل یکپارچه و در نهایت اضافه کردن رگولاتور و تأثیرات محیطی و زیست‌محیطی و تمام عوامل تأثیرگذار در فرآیند خلق محصول، مدل شبکه‌ای را ایجاد می‌کند. مدل شبکه به سال 1990 تا 2000 بازمی‌گردد که متدولوژی نوآوری در دنیا بر مبنای مدل شبکه‌ای شکل گرفته است.

از سال 2000 به بعد مدل قالب در نوآوری، مدل نوآوری باز است. اپن اینوویشن مدل نوآوری‌ای است که تقریباً سال 2000 مطرح شد و تصور می‌کنم تا به امروز مدل قالب در نوآوری باشد.

مدل اپن اینوویشن چه تفاوتی با مدل‌های دیگر دارد؟

ما در تمام مدل‌های نوآوری در نهایت یک محصول جدید را ارائه می‌دهیم در واقع یا یک خلاقیت در محصول فعلی داریم یا یک محصول جدید ارائه می‌دهیم.

در طول توسعة این فرآیندها همیشه سعی کرده ایم تمام المان‌های تأثیرگذار در فرآیند نوآوری را به نوعی پوشش دهیم. یک بار در سازمان به مشتری توجه می‌کنیم به نیاز بازار و مارکت توجه می‌کنیم به ذی‌نفعان، شناخت ذی‌نفعان، ذی‌نفعان درونی و بیرونی و ذی‌نفعانی که در اکوسیستم بین‌المللی تأثیر می‌گذارند توجه می‌کنیم از صرف سازمان خارج می‌شویم و به رگولاتورها توجه می‌کنیم تأثیر رگولیشن‌ها بر نوآوری و خلاقیت و در نهایت مباحث محیط‌زیستی مطرح است.

وی ادامه داد: از اقدامات دیگری که در نوآوری باز انجام می‌دهیم این است که برای آنکه نوآورتر باشیم به سایر رقبا یا شریک‌های تجاری‌مان اجازه می‌دهیم تا در این فرآیند کنار ما باشند. به تعبیر دیگر من دیتای سیستم مالی و بیزینسی خود را در اختیار دارم و به صورت بهینه از آن استفاده می‌کنم و دیتا را به نحوی در اختیار مارکت قرار می‌دهم تا مارکت نیز بتواند از آن استفاده کند.

اپن‌اینوویشن در واقع بیان می‌کند که اگر چیزی را خلق کردم یا به دانشی دست یافتم آن را در یک ساز و کار تجاری و مشخص در اختیار سایر بازیگران اکوسیستم قرار دهم این امر باعث می‌شود تا اکوسیستم رشد کند و من از دانش خود در فرآیندی سینرژیک بتوانم برداشت بیشتری داشته باشم و این نکتة اصلی اپن‌اینوویشن‌هاست و تصور می‌کنم ما هم در این مسیر حرکت می‌کنیم.

نقش کلیدی فینوتک در مسیر اوپن دیتا

وکیلی نیا در ادامه صحبت های خود به فعالیت شرکت های زیرمجموعه ارتباط فردا پرداخت و گفت: در حوزة فین‌تک در مجموعة ارتباط فردا و مجموعة فینوتک گام‌های خوبی برداشتیم. فینوتک در سال‌های گذشته با اوپن بنکینگ شناخته شد و فرآیند خود را در بازار آغاز کرد.

در سال گذشته مفهوم اوپن فایننس و اوپن دیتا را به نقشه راه فینوتک اضافه کردیم یعنی در مجموعة ارتباط فردا به این سمت حرکت می‌کنیم که اولاً در تمام اکوسیستم‌های مالی، بانکی، بورسی و بازار سرمایه و بیمه حرکت کنیم و صرفاً منحصر به سیستم بانکی نباشیم. با توجه به حضور ارتباط فردا و بانک آینده که جزو سهامداران مستقیم یا غیر مستقیم مجموعه فینوتک هستند در نهایت هدف خود را حرکت در مسیر اوپن دیتا قرار دادیم، در واقع تصور می‌کنیم که مجموعة فینوتک می‌تواند در مسیر اوپن‌دیتا به عنوان یک بازیگر کلیدی حرکت کند و این مسیرِ حرکت تمام بازیگرانی است که قصد دارند در مسیر نوآوری به خلاقیت، ماندگار باشند و رشد کنند به این دلیل که دیتا چیزی است که به زودی ارزشمندتر از تمام دارایی‌های دیگر سازمان‌ها خواهد شد.

وی در پایان عنوان کرد: بنابراین فناوری و نوآوری باید یک مسیر خلاقانه و نوآوری باز را طی کنند، چون هر قدر به اکوسیستم‌های قبلی بازگردیم از شتابی که دنیا و بقیة شرکت‌ها گرفته‌اند جا می‌مانیم و عملاً فضایی برای نوآوری باقی نمی‌ماند، بنابراین این مسیر یک‌طرفه است یا ما در این مسیر حرکت می‌کنیم یا بقیة شرکت‌ها و سازمان‌ها و کشورها در این مسیر حرکت‌شان را ادامه خواهند داد و ما از تکنولوژی و صنعت جا می‌مانیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1