برگزاری میزگردتحول صنعت پرداخت بااجرایی شدن واقعی پرداخت غیرتماسی

میزگرد تصویری گام آغازین تحول صنعت پرداخت با اجرایی شدن واقعی پروژه پرداخت غیر تماسی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایران کیش،دراین میز گرد که با حضور علیرضا موسوی مدیر عامل ایران کیش و نیما رشادی مدیر نرم افزارهای موبایل این شرکت همراه بود، ضمن انجام تراکنش غیر تماسی از طریق پات لایف و دستگاه کارتخوان NFC خوان ، اعلام شد که اینبار این پروژه به صورت کاملا واقعی و عملیاتی (نه آزمایشی) اجرا شده است .

موسوی با بیان اینکه بالغ بر 85 درصد کارتخوان های بانک تجارت و ایران کیش با قابلیت NFC  می توانند فعالیت کنند ابزار امیدواری کرد که سایر شرکت های شبکه پرداخت نیز به این امکان دسترسی پیدا کنند .

وی با اهمیت ترین اتفاق این ویژگی را استاندارد بین المللی EMV و اتصال به چرخه ارتباط بادنیا دانست و گفت : یکی از ضرورت های برقراری ارتباط با جوامع بین الملل در زمینه پرداخت الکترونیک  پدید آوردن پرداخت غیر تماسی مطابق با استاندارد EMV است.

مدیرعامل ایران کیش افزود : عمده تراکنش های شبکه پرداخت روی کارت های مغناطیسی است و کارت های مغناطیسی باید به سمت اسمارت کارت ها و EMV کارت ها بروند تا امنیت و ارتباط با دنیا را راحت تر برقرار کنیم.

موسوی گفت: همان طور که کارت مغناطیسی در کشور جا افتاد، کارت های اسمارت و استفاده از این ابزارهای پرداخت سازی نیز قطعا در جامعه جا می افتد، موضوع مهم این است که امنیت و راحتی استفاده، ویژگی اصلی این سیستم است.

نیما رشادی نیز با بیان نقش امنیت بیشتر دراین تراکنش گفت: تا پیش از این، رونمایی هایی که دراین زمینه انجام میشد دمو و اصطلاحا CLOSED LOOP بوده است اما امروز تمام مردم می توانند از این امکان بهره ببرند .

وی درباره اینکه گوشی های آیفون چه زمانی قابلیت استفاده از این شیوه را خواهند داشت به تحریم هایی مانند APPLE  PAY اشاره کرده و گفت ضرورت این امر پایان این نوع تحریم هاست وگرنه به محض پایان این تحریم ها کاربران دارای محصولات با برند APPLE نیز درایران می توانند از این تکنولوژی بهره ببرند.

در بخش دیگری از این میزگرد نحوه رده بندی شاپرک مورد نقد مجری برنامه قرار گرفت که موسوی مدیرعامل ایران کیش در پاسخ به این اظهارات گفت که در این رده بندی ها باید عوامل دیگری از جمله سود و درآمد نیز مورد بررسی قرار گیرد .

وی از CASH BACK به عنوان یکی از مشکلات و تخلفات موجود در شرکت های پرداخت یاد کرد و گفت:  متاسفانه بسیاری از این شرکت ها به این کار روی آورده اند. بعضی ازاین اتفاقات ناشی ازهمین نوع گزارش بولتن شاپرک و به واسطه جنس شاخص های اندازه گیری درآن است، هرکس می خواهد به این طریق سهم خود را از صنعت پرداخت بردارد، اما میبایست در بولتن شاپرک فاکتورهای مالی مانند سود آوری هم مطرح شود چرا که در واقعیت هدف یک شرکت سودآوری است نه اینکه صرفا تراکنش جمع کند. خلا این مطلب در بولتن شاپرک باعث شده تا امروز عده ای به کش بک دست بزنند تا برای خود رزومه ای در مدت مدیریتشان جمع کنند و شرکتشان رتبه ای کسب کند بی آنکه توجهی به مسئله ریشه ای شرکت خود داشته باشند .

موسوی در باره اصلاح نظام کارمزدی نیز اظهار داشت: اگرچه این اقدام ، اقدام لازم و خوبی بود اما انتظار و توقعی که ما از این تغییر داشتیم را برآورده نساخت. انتظار این است که این اصلاح کارمزدی، سالیانه متناسب با تورم تغییر پیدا کند وگرنه نمی توان پاسخگوی هزینه ها برای تامین زیرساخت ها بود.

در پایان این میزگرد مجری برنامه بار دیگر با اشاره به تحول جدی که پرداخت غیر تماسی از طریق پات لایف با امکان ذخیره تمامی کارت ها روی گوشی پدید آورده است اظهار امیدواری کرد تا سایر شرکت های پرداخت نیز این موضوع را بیازمایند تا دراین بخش فاصله خود با دنیا را کاهش دهیم.

شایان ذکر است که 18 بهمن 1402 رونمائی از این شیوه پرداختی به شکل عملیاتی در حضور مدیران ارشد بانک تجارت، بانک مرکزی و ایران کیش رسانه ای شده بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  ⁄  24  =