مهار تورم بعد از ۵۵ ماه با کاهش ۱۷.۷ واحد درصدی نرخ رشد نقدینگی/کاهش ۱۳.۳ واحد درصدی نرخ رشد پایه پولی از ابتدای امسال

معاون اقتصادی بانک مرکزی:

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت :برای اولین بار پس از گذشت 55 ماه، نرخ رشد نقدینگی در محدوده 25 درصد قرار گرفت همچنین رشد پایه پولی نیز با کاهش 13.3 واحد درصدی از ۴۵ درصد در ابتدای سال جاری به ۳۱.۷ درصد در آذرماه رسید که این امر بیانگر بهبود روند متغیرهای کلان اقتصادی و کل های پولی است .

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر شیریجیان با بیان اینکه نقدینگی مهم ترین متغیر کلان اقتصادی است که اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند منجر به تشدید تورم و نیز تعمیق رکود اقتصادی شود، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز با درایت و اشرافی که نسبت به این موضوع دارند بر ساماندهی سازنده این متغیر تأکید جدی داشتند و  بانک مرکزی نیز در راستای تحقق شعار سال و برنامه جدید سیاست پولی که در چارچوب سیاست کلان تثبیت اقتصادی اتخاذ کرده است؛ کنترل و مدیریت نقدینگی را به عنوان یکی از محورهای برنامه سیاستی خود قرار داد. لذا رشد نقدینگی در دی ماه نسبت به مقطع مشابه سال قبل معادل ۲۵.۲ درصد شد که این رقم دلالت های دستاوردی مختلفی دارد.

وی افزود: نخست آنکه برای اولین بار پس از گذشت 55 ماه، نرخ رشد نقدینگی در محدوده 25 درصد قرار گرفت. به این معناکه آخرین باری که نرخ رشد نقدینگی در محدوده 25 درصد بود در خرداد ماه 1398 بود. دوم آنکه روند نزولی نرخ رشد نقدینگی در ادامه روندی است که از شروع فعالیت دولت سیزدهم و از ابتدای امسال شکل گرفت.معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد : در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، رشد نقدینگی 42.8 درصد بود و در حال حاضر این عدد با کاهش 17.6 واحد درصدی به 25.2 درصد رسیده است. این نرخ در ابتدای امسال 33.1 درصد بود که با کاهش 7.9 واحد درصدی مواجه شده است و این میزان نیز نسبت به ماه گذشته آن یعنی آذر ماه 1.8 واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

وی  از کاهش رشد پایه پولی هم راستا با کاهش رشد نقدینگی خبر داد و تصریح کرد: هم اکنون شاهد هم گرایی نرخ رشد پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی هستیم. براین اساس رشد پایه پولی در آذر ماه معادل 31.7 درصد بوده است که نسبت به ابتدای سال که 45 درصد بوده، 13.3واحد درصد کاهش پیدا کرده است که این امر روند بهبود متغیرهای کلان اقتصادی و کل های پولی را نشان می دهد.

دکتر شیریجیان با اشاره به کاهش نرخ تورم مصرف کننده عنوان کرد: این شاخص نیز 17 واحد درصد و نرخ تورم تولیدکننده نیز معادل 9.5 درصد کاهش یافته است. البته در این میان، ضریب فزاینده نیز حدود 0.8 درصد نسبت به ابتدای سال کاهش یافته است.

وی یادآور شد: نکته مهم آن است که در کنار کاهش رشد نقدینگی، شاهد افزایش خالص دارایی های بانک مرکزی نیز بودیم. به این معناکه در دی ماه امسال نسبت به ماه قبل (آذر ماه) رشد خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی، معادل 5.2 درصد بوده است. امیدواریم این روند تا پایان سال نیز ادامه یابد.

دکتر شیریجیان ادامه داد: این امر نشان دهنده آن است که در همان حال که ذخایر ارزی بانک مرکزی توامان با ذخایر ارزی کشور بهبود پیدا کرده است، در مرکز مبادله ارز و طلا نیز در خصوص تأمین نیازهای ارزی عمده تجاری کشور نیز با شرایط مناسبی مواجه هستیم. به گونه ای که در 10 ام بهمن ماه، عرضه ارز در مرکز مبادله معادل 361 میلیون دلار و میزان معامله، ۹۲ میلیون دلار بوده است. این موضوع نشان دهنده آن است که وضعیت تامین نیازهای ارزی مورد نیاز تجارت کشور در شرایط مناسبی قرار دارد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره نوسانات اخیر نرخ ارز خاطرنشان کرد: نوسانات اخیر ارزی منبعث از بنیان های اقتصادی نیست و بیشتر متأثر از انتظارات روانی و شرایط سیاسی است. لذا امیدواریم با مجموعه اقدامات صورت گرفته در کنار بهبود متغیرهای کلان اقتصادی، شاهد ثبات مناسب در بازار ارز نیز باشیم.

وی با بیان اینکه در مرکز مبادله ارز و طلا،‌ تنوعی از معاملات ارزهای مختلف وجود دارد، تأکید کرد: این مهم در راستای همان تطبیق نقشه تجاری و نقشه ارزی کشور است. برای مثال در تاریخ مذکور، برای ارز پرتقاضای درهم، حجم عرضه ای که انجام شده است معادل ۲۵۲ میلیون درهم  و حجم معامله معادل ۱۲۳ میلیون درهم  بوده است. این امر بدین معناست که ما با تنگنای تأمین ارز در مرکز مبادله ارز و طلا مواجه نیستیم و نیازهای عمده ارزی کشور که در واقع نیازهای واردکنندگان است، در تالار حواله به نحو مطلوب تأمین می شود و امیدواریم همچنان تامین مناسب نیازهای ارزی تجار و واردکنندگان تا پایان سال تداوم یابد.

دکتر شیریجیان با بیان اینکه بنیان های اقتصادی کشور در شرایط مطلوب تری نسبت به سال گذشته است، یادآور شد: این عوامل  که شامل مجموعه ای از متغیرهای پولی اعم از نقدینگی، پایه پولی و تورم (هم تورم تولیدکننده و هم تورم مصرف کننده) است،‌ متغیرهای بخش واقعی مشتمل بر رشد بخش های مختلف اقتصادی و وضعیت منابع و درآمدهای ارزی کشور، همگی در وضعیت به مراتب بهتری نسبت به سال گذشته قرار دارند. لذا بر این اساس انتظار داریم همزمان با رفع تنش های سیاسی و امنیتی، در آینده ای نزدیک شاهد ثبات و در ادامه بهبود روند نرخ ارز در بازار غیررسمی خواهیم بود.

وی نوسانات اخیر نرخ ارز را متأثر از فضای انتظارات منفی دانست و تصریح کرد: این نوسانات عمدتاً از طریق پمپاژ خبری منفی صورت می گیرد که امیدواریم با ثبات شرایط سیاسی و امنیتی در منطقه، شاهد بهبود فضای انتظارات منفی باشیم و اثر این مهم را در بازار ارز نیز خواهیم دید.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در پایان تأکید کرد: البته مقام سیاست گذار پولی از ابزارهای سیاستی خود نیز استفاده می کند تا هم بتوانیم تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد را به درستی انجام دهیم و هم هدایت نقدینگی به طور صحیح رخ دهد و البته تمام این موارد به ارزش افزوده اقتصادی بیشتر و ارزآوری کشور کمک می‌کند. برای مثال سیاست استفاده از ابزار اوراق گواهی سپرده خاص مشخصاً برای تأمین مالی بنگاه های تولیدی نمونه از این موارد است که در زمینه سرمایه در گردش و نیز طرح های توسعه ای و ایجادی استفاده می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

50  ⁄    =  5