مهمترین روندهای فین‌تک در سال ۲۰۲۴/ از پرداخت‌های A2A تا احراز هویت بیومتریک

فین‌تک یکی از سرمایه‌برترین حوزه‌های دنیای استارتاپ است. جایی که نئوبانک‌ها، نئوبرکرها، یونیکورن‌های کریپتو و ارائه‌‌دهندگان BNPL (اکنون بخر، بعدا پرداخت کن) بر رویدادها تسلط داشتند، شرایط دائماً در حال تغییر است. انتظار می‌رود سال 2024 متفاوت از سال‌های گذشته باشد. این مقاله به مهم‌ترین روندهای سال 2024 که صنعت فین‌تک را شکل می‌دهد نگاهی می‌اندازد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، فین ‌تک یکی از سرمایه ‌بر ترین حوزه ‌های دنیای استارت ‌آپ است. جایی که نئوبانک ‌ها، نئوبرکرها، یونیکورن های کریپتو و ارائه‌ دهندگان BNPL (اکنون بخر، بعدا پرداخت کن) بر رویدادها تسلط داشتند، شرایط این چارچوب دائماً در حال تغییر است.

انتظار می رود سال 2024 بار دیگر و همچون سال های قبل نسبت به سال های پیش از خود متفاوت از سال های گذشته باشد.

این مقاله به مهمترین روندهای سال که صنعت فین تک را شکل می دهد نگاهی می اندازد.

1. LLM ها در امور مالی

البته بدیهی است، اما پیشرفت هوش مصنوعی مولد در سال 2023 در سال 2024 نیز ادامه خواهد یافت و به ویژه در فضای فین تک دیده خواهد شد.

• BloombergGPT:LLM با 50 میلیارد پارامتر، از سرویس اطلاعاتی مالی پیشرو برای انجام کارهایی مانند تجزیه و تحلیل حسی، شناسایی موجودیت، طبقه بندی اخبار و پاسخ به سؤال در نظر گرفته شده است.

DocLLM: بانک JPMorgan Chase، با ارزش ترین بانک جهان، توسعه DocLLM را با 1 میلیارد پارامتر در اوایل سال 2024 اعلام کرد.

بخش تحقیقات داخلی هوش مصنوعی JPMorgan، مدل زبانی بزرگ را طراحی می کند تا بتواند به طور خاص اسناد مالی را بخواند، محتوای غنی تولید کند، طرح بندی ستون ها را انجام دهد و غیره.

FinGPT: و البته، پاسخی به این مدل‌ های اختصاصی هوش مصنوعی در بخش مالی از دنیای منبع باز نیز وجود دارد.

به عنوان مثال، FinGPT منتشر شد. یک LLM از جامعه AI4Finance که در اصل هر کسی می تواند برای اهداف خود از آن استفاده کند و آن را تنظیم کند.

2. IPO ها

فین‌ تک ‌ها همیشه تلاش کرده‌ اند تا مورد استفاده عموم قرار گیرند. و از آنجایی که یک پنجره جدید IPO ممکن است در سال 2024 باز شود، در حال حاضر چندین نامزد وجود دارد که عرضه اولیه عمومی خود را در این سال انجام داده ‌اند.

در زیر یک مرور کلی از نامزدهای احتمالی IPO آورده شده است:

Klarna: یونیکورن پرداخت از سوئد

Stripe: غول پرداخت از ایالات متحده آمریکا

Revolut: نئوبانکی از انگلستان

Chime: نئوبانکی از ایالات متحده آمریکا

Bitpanda: یونیکورن کریپتو از اتریش

Circle: سازنده استیبل کوین از ایالات متحده آمریکا

Zilch: ارائه دهنده BNPL از بریتانیا

3. FinBots

آن ها هر جا که مشتریان در مورد خدمات مالی سؤالی داشته باشند ظاهر می شوند: چت بات هایی به سبک ChatGPT که در پاسخ به سؤالات در مورد همه مسائل مالی تخصص دارند.

در حال حاضر چند نمونه از بانک ها و فین تک ها وجود دارد که چیزی مشابه منتشر کرده اند یا روی آن کار می کنند.

در زیر چند نمونه آورده شده است:

• IndexGPT:JPMorgan

• هوش مصنوعی Bitpanda

• Klarna و ادغام با ChatGPT

• First Bank AI

4. آن ها طعنه آمیز رفتار می کنند

نرخ بهره 4 درصدی و بالاتر، «اکنون پس ‌انداز کنید، بعداً بخرید» به‌ جای BNPL، و پلتفرم‌ های پس ‌انداز به‌ جای برنامه ‌های سرمایه‌ گذاری؛ اینها همگی فرزندان تغییر نرخ بهره هستند که در نتیجه دنیای مالی ایالات متحده و اتحادیه اروپا ضربه خواهد زد.

بحران کرونا و تورم بالا از سال 2022 پس از یک دهه نرخ بهره صفر چنین شرایطی را به وجود آورده اند. اما تا کی به همین شکل باقی خواهد ماند؟

در ایالات متحده و همچنین در منطقه یورو، نشانه های فزاینده ای وجود دارد که فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا می توانند شروع به تغییر نزولی در نرخ های بهره کنند.

با این حال نمی توان تصور کرد که نرخ بهره به صفر برگردد و پول قرض گرفته شده دوباره مانند قبل ارزان شود.

با این وجود چرخش در نرخ بهره سیگنال مهمی برای توسعه بیشتر فین تک خواهد بود.

در Trade Republic که از سال 2023 خود را قویاً به عنوان یک پلتفرم پس ‌انداز معرفی کرد، بار دیگر گفته می ‌شود که محصول اصلی سرمایه ‌گذاری دارای اولویت است.

5. احراز هویت بیومتریک بدون رمز عبور

123456، HasiBärli69 و رمزهای عبور دیگر… به گفته گوگل، بله، رمز عبور منسوخ شده است. روش های بیومتریک با تشخیص چهره مانند Apple Pay مدت هاست که در حال افزایش است.

اما سیستم‌ های دیگری نیز وجود دارند که رمز عبور (به راحتی قابل هک) را غیر ضروری می ‌کنند. برای مثال با کدهای یکبار مصرف که Klarna از طریق ایمیل برای ورود به سیستم ارسال می ‌کند.

چنین نوآوری ‌هایی در سال 2024 بیشتر و بیشتر، به ویژه در بخش مالی دیده می‌ شوند. افزایش نرخ جرایم سایبری کنترل دسترسی به منابع مالی دیجیتال ما را حتی بیش از هر زمان دیگری نگران می کند.

بیومتریک همچنین می تواند در هنگام خرید کالا یا خدمات در محل، نقش مهمی را در حوزه POS ایفا کند.

6. امور مالی تعبیه شده

آیا شرکت‌ های اشتراک خودروهای الکترونیکی شرکت‌ های محرک هستند یا در واقع فقط شرکت ‌های مالی؟

به هر حال، آن ‌ها در پیش ‌تأمین مالی خودروهای برقی تخصص دارند و پس از این آن ها به ‌عنوان یک اشتراک ماهانه و به عنوان یک بسته بیمه، خدمات و غیره به مشتریان خود وام می دهند.

با تامین مالی یکپارچه همراه باشید و دیگر نیازی به بانک یا سایر خدمات مالی ندارید. امور مالی تعبیه شده نیز نقش مهمی در سال 2024 ایفا خواهد کرد.

حتی می توانید به PropTech، ClimateTech یا حتی حقوق و دستمزد خود فکر کنید.

7. بانک ها آغوش خود را به روی بیت کوین باز می کنند

تایید ETF های اسپات بیت کوین در ایالات متحده سیگنال مهمی است. همچنین برای دنیای بانکداری که تاکنون نسبت به دارایی های رمزنگاری مردد یا حتی خصمانه رفتار کرده است نیز چنین است.

اما بیت کوین روز به روز در حال تبدیل شدن به یک جریان اصلی است و مشتریان بانکی نیز انتظار دارند موسسات مالی آن ها بتوانند دارایی های رمزنگاری شده را در آنجا خریداری و ذخیره کنند.

یک استارت آپ اتریشی به نام 21bitcoin حتی در پایان سال 2023 از یک بانک آلمانی سرمایه گذاری دریافت کرد. کاملاً محتمل است که چنین ابتکاراتی در سال 2024 به طور فزاینده ای دنبال شود.

Bitpanda که همچنین فناوری معاملاتی مخصوص دارایی های رمزنگاری شده را به بانک ها ارائه می دهد نیز در سال 2024 بر این روند متکی است.

8. RegTech

این روند بخصوص در اروپا، قهرمان جهانی حوزه مقررات، مورد تقاضا هستند: ارائه دهندگان RegTech. یعنی فناوری هایی که از انطباق با الزامات نظارتی پیچیده پشتیبانی می کنند.

این به منظور رقابتی ماندن به ویژه در بخش مالی به شدت تنظیم شده بسیار مهم است. مقررات جدید زیر صنعت فین تک را در آینده نزدیک تحت تاثیر قرار خواهد داد:

• MICA (بازارهای دارایی های رمزنگاری شده) برای تنظیم دارایی ها و شرکت های رمزنگاری در اتحادیه اروپا

• دستورالعمل اعتبار مصرف کننده اتحادیه اروپا با قوانین سختگیرانه تر برای BNPL

• ممنوعیت پرداخت برای جریان سفارش در اتحادیه اروپا

• قانون سفر کریپتو

• دستورالعمل گزارش پایداری شرکتی (CSRD) در اتحادیه اروپا

• قانون مقاومت عملیاتی دیجیتال (DORA) در اتحادیه اروپا

9. بهار کریپتو

پیش از این می توانستید بگویید: شرکت‌ های کریپتو دوباره به عرصه بازگشته اند، صدایی بلندتر دارند و برنامه ‌ها و تراکنش هایی انجام می ‌دهند: پس از دو سال سخت برای بیت ‌کوین و شرکت های مرتبط، نشانه ‌ها حاکی از یک روند صعودی دوباره در سال 2024 هستند.

پس از ایجاد ETF های اسپات بیت کوین، رویداد مهم بعدی در صنعت نصف شدن تعداد بیت کوین در ماه آوریل است. به منظور آماده شدن برای صعود احتمالی جدید، بسیاری از بازیگران خود را در بازار قرار می دهند؛ برای مثال، Bitpanda به عنوان حامی مالی FC Bayern یا Circle به عنوان نامزد بعدی بازار سهام.

10. پرداخت های A2A

A2A مخفف “Account to Account” است و در ناحیه پرداخت به این معنی است که تراکنش ها مستقیماً از یک حساب به حساب دیگر بدون واسطه (مانند شبکه کارت اعتباری) انجام می شود.

به عنوان مثال در بخش خصوصی و زمانی که برای دوستانتان پول انتقال می دهید، چیزی شبیه به این روش رخ می دهد، اما هنوز در بخش B2C وجود ندارد.

اکنون تعدادی استارت آپ در این زمینه ایجاد شده اند که روی A2A کار می کنند. این روند از کشورهای نوظهوری می ‌آید که کارت ‌های اعتباری چندان گسترش نیافته اند، اما برای مثال از طریق Klarna در کشورهای غربی نیز در حال افزایش هستند.

11. اکنون بخر بعدا پرداخت کن B2B (B2B BNPL)

طبق تحقیقات Juniper، «اکنون بخر بعدا پرداخت کن» نیز در سال 2024 در بخش B2B ایجاد خواهد شد. در بخش B2C، پرداخت اقساطی و شرکتی از طریق Klarna یا Affirm در حال حاضر گسترده است، اما در سال 2024 شرکت ها، به ویژه SME ها (شرکت های کوچک و متوسط) نیز انتظار آن را دارند.

اصل لیزینگ در حال حاضر برای خودروهای شرکتی شناخته شده است، اما می توان آن را در بسیاری از زمینه های دیگر نیز به کار برد و این دقیقاً جایی است که استارت آپ ها می توانند نقش ایفا کنند.

12. تامین مالی پرداخت به ازای استفاده

چرا در صورتی که فقط گاهی اوقات به آن نیاز دارید یک ماشین بخرید (مثلاً فقط در فصل برداشت)؟ مدل ‌های تامین مالی جدید که تحت شعار پرداخت به ازای استفاده اجرا می ‌شوند را می ‌توان در اینجا استفاده کرد.

تجهیزات، ماشین آلات و موارد مشابه را می توان به ازای هر بار استفاده به جای خرید کامل آن ها پرداخت کرد. تنها در اتریش دو استارت آپ، linx4 و Findustrial وجود دارند که می خواهند پرداخت به ازای استفاده را در بخش صنعتی پیاده سازی کنند.

منبع: www.trendingtopics.eu

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  8