چشم انداز امنیت سایبری معاصر در بانکداری

در چشم انداز مالی همواره در حال تحول، فناوری و نوآوری، کارایی و تحول در بخش بانکداری بوده است. درهم تنیدگی میان فناوری و امور مالی، عصری از تغییرات بی‌ سابقه را به ‌وجود آورده است، که پارادایم‌ های سنتی را به چالش می‌ کشد و بانک ‌ها را به عصر دیجیتال سوق می ‌دهد. استفاده روزافزون از فناوری در بانک ها تنها به منظور ارتقاء عملیاتی نیست. این یک تغییر اساسی در نحوه ارائه، دسترسی و تجربه خدمات مالی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ادغام فناوری در بانکداری دستخوش تغییر لرزه ای شده است و صنعت کاغذی را به اکوسیستمی پویا از تراکنش های دیجیتال و اتصال لحظه ای تبدیل کرده است.

ورود نرم افزارهای پیچیده، تجزیه و تحلیل داده ها، هوش مصنوعی (AI) و بلاک چین، انقلابی در هر جنبه ای از بانکداری، از تغییر شکل تعاملات مشتری گرفته تا تعریف مجدد مدیریت ریسک و انطباق با مقررات، ایجاد کرده است.

تکامل فناوری اطلاعات (IT) در بانکداری دروازه های جدیدی را گشوده است که با چالش هایی همراه است که توجه استراتژیک را می طلبد. وابستگی فزاینده به فناوری مسائل زیادی را به وجود می آورد که از جریان سریع فناوری ها تا پیچیدگی فزاینده سیستم های فناوری اطلاعات را در بر می گیرد.

چالش ‌ها شامل نیاز به کنترل‌ های متنوع متناسب با فناوری ‌های مختلف، حصول اطمینان از همسویی با اهداف کسب ‌و کار و رعایت الزامات قانونی و نظارتی و در عین حال پرداختن به پیامدهای برون‌ سپاری خدمات فناوری اطلاعات است که منجر به وابستگی به فروشنده و ریسک تمرکز می ‌شود.

بعلاوه توجه انتقادی به تفکیک وظایف و تهدید همه جانبه نیروهای خارجی که باعث تقلب و جرایم سایبری می شوند، لایه هایی از پیچیدگی را به چشم انداز این فناوری پویا می افزاید.

پیچیده تر کردن مسائل، پتانسیل تأثیر بیشتر ناشی از اقدامات عمدی و غیر عمدی کارکنان داخلی است. معرفی تکنیک‌ های جدید مهندسی اجتماعی با هدف کسب اعتبار محرمانه، لایه دیگری از پیچیدگی را به پارادایم امنیتی اضافه می ‌کند، که در مقابل آن افزایش آگاهی در میان کارکنان را به امری حیاتی تبدیل می کند.

دکتر شاکتیکانتا داس، مدیر عامل RBI، هنگام سخنرانی در کنفرانس جهانی انعطاف پذیری مالی در 23 آوریل 2023، با اشاره به ریسک سایبری گفت که بر اساس بررسی جهانی موسسات مالی، این ریسک در میان 10 ریسک عملیاتی برتر در سال 2023 جای گرفته است.

بنابراین از آنجایی که فناوری با سرعتی سرسام ‌آور تکامل می‌ یابد، پرداختن به این چالش ‌ها نیازمند رویکردی جامع است که نه تنها بر راه‌ حل‌ های فناوری تمرکز دارد، بلکه شامل حاکمیت قوی، مدیریت ریسک و چارچوب ‌های انطباق نیز می‌ شود.

با این حال در چشم ‌انداز پویای بانکداری و مالی، که در آن پیشرفت‌ های فناوری و تهدیدات امنیت سایبری همزیستی وجود دارد، برای بانک ‌ها ضرورت دارد که چارچوب‌ های جامعی را برای مدیریت فناوری و امنیت، مدیریت ریسک و انطباق برای محافظت از خود در برابر چالش ‌های چند وجهی ناشی از اختلالات، خطاهای انسانی و عدم رعایت فناوری‌محور به کار گیرند.

حکمرانی فناوری (یکی از اجزای حیاتی این چارچوب) به مجموعه فرآیندها، ساختارها و خط مشی هایی اشاره دارد که استفاده موثر از فناوری را برای دستیابی به اهداف سازمانی در حین مدیریت ریسک های مرتبط تضمین می کند.

این شامل چارچوب های تصمیم گیری، ساختارهای پاسخگویی و همسویی استراتژیک در بهینه سازی سرمایه گذاری های فناوری است. و حاکمیت امنیتی چارچوب مکملی است که شامل اقداماتی به منظور محافظت از دارایی های اطلاعاتی، کاهش ریسک های امنیتی و تضمین انطباق با قوانین و مقررات مربوطه است.

در نتیجه چشم انداز امنیت سایبری در بانکداری نیاز به نشان دادن و حفظ تعادل ظریف میان نوآوری و امنیت دارد. از آنجایی که پیشرفت ‌های فناوری صنعت مالی را تغییر می ‌دهد، بانک ‌ها باید ضمن تقویت دفاعی خود در برابر مجموعه ‌ای از تهدیدات در حال تکامل در فضای سایبری، از قدرت تحول ‌آفرین فناوری استفاده کنند.

دستیابی به یک بخش بانکداری ایمن و انعطاف پذیر از نظر فناوری مستلزم ادغام هماهنگ راه حل های پیشرفته، ساختارهای حاکمیتی قوی و نگرش سازمانی فعال است که ریسک ها را پیش بینی و کاهش می دهد.

در این راستا همکاری فعال بین مؤسسات مالی، نهادهای نظارتی و مبتکران فناوری ‌های برافکن در حفظ یکپارچگی بخش بانکی در برابر این تهدیدات سایبری که به سرعت در حال تکامل هستند، موضوعی محوری باقی می ‌ماند.

منبع: etinsights.et-edge.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

33  +    =  39