پیش بینی قیمت دلار ۳۰ دی ۱۴۰۲/ مناقشات سیاسی پنبه بانک مرکزی را زد

قیمت دلار در هفته پایانی دی رشد ۲۲۵۰ تومانی داشت. می‌توان گفت این بیشترین مقدار رشد برای اسکناس دلار در سال جاری است. بانک مرکزی که از ابتدای سال سیاست تثبیت بازارهای مالی را در پیش گرفته بود؛ اما با افزایش ریسک‌های سیاسی نقش بر آب شد. آیا روند دلار صعودی است؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز قیمت دلار در آخرین معامله هفته پایانی دی با رقم ۵۳ هزار و ۷۰۰ تا ۷۵۰ تومان بسته شد. رشد ۲۲۵۰ تومانی قیمت این اسکناس و بازدهی ۴.۳۷ درصدی هفت روز گذشته آن حاکی از افزایش ریسک‌های سیاسی و اثرپذیری بازارهای مالی از اخبار است.

تا پیش از این با انحصارگری مطلق بانک مرکزی در نبود ریسک‌های سیاسی روند قیمت دلار کنترل شده بود. اما در هفته آخر دی موضوع حمله موشکی سپاه به برخی مواضع تروریستی در اربیل عراق، سوریه و پاکستان و حمله پاکستان به سراوان، روند تقاضا در بازار ارز را تشدید کرد.

همه در بازار ارز خریدارند

در یک هفته اخیر معامله‌گران محتاط ماه‌های اخیر متقاضی خرید دلار شده‌اند. فعالان بازار ارز می‌گویند همه در بازار خریدارند و فروشنده نایاب شده است. این تقاضا فقط شامل دلار نمی‌شود و مشتری برای درهم و لیر و سایر ارزها زیاد است.

تحلیلگران بازارهای مالی قیمت دلار را برای روزهای پیش‌رو محدوده‌های قیمتی بالاتر، با احتمال فتح منطقه‌های قیمتی  ۵۴ تا ۵۶ هزار تومانی می‌دانند.

تحلیل‌گران فنی کف قیمت اسکناس دلار را محدوده ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومانی در نظر می‌گیرند و سقف این اسکناس را منطقه ۵۶ هزار تومانی عنوان می‌کنند. آنها معتقدند قیمت از هر طرف که بشکند روند جدید شکل می‌گیرد.

به نظر می‌رسد علاوه بر اخبار نامساعد سیاسی سختگیری مراودات ارزی بانک‌های عراقی با ایران که در هفته‌های گذشته اخبار آن رسانه‌ای شد، در روزهای اخیر بروز کرده و بر ایجاد روند صعودی قیمت دلار تاثیر گذاشته است.

فرود بهمن پول در بازار ارز

کارشناسان اقتصادی معتقدند پول به صورت بهمنی سنگین در هر بازاری که ورود کند می‌تواند آن بازار را با روند‌های هیجانی همراه کند. آنها می‌گویند بر روند قیمت دلار هیجانات سفته بازانه و ریسک‌های سیاسی و غیر سیاسی تاثیر مستقیم گذاشته است.

روز پنجشنبه قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز افزایشی شد. دلار سلیمانیه با رشد ۵۵۰ تومانی روی رقم ۵۴ هزار و ۳۰۰ تومانی ایستاد. دلار هرات با قیمت ۵۳ هزار و ۶۸۰ تومان معامله شد و افزایش ۹۰۰ تومانی داشت. درهم امارات با رشد ۱۵۰ تومانی با قیمت ۱۴هزار ۸۵۰ تومان معامله شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =