ماینرهای بیت‌کوین؛ سلامت زمین را استخراج می‌کنند

بیت‌کوین، ارز دیجیتال پیشگام جهان، از زمان پیدایش خود در سال ۲۰۰۹، مسیری نجومی ترسیم کرده، با این حال، امروز به دلیل مصرف انرژی خیره‌کننده خود با انتقاداتی مواجه شده است و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که میزان انرژی مصرفی برای استخراج بیت‌کوین به اندازه انرژی ۱۶۷ کشور است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا بر اساس داده‌های شاخص مصرف برق بیت‌کوین کمبریج (CBECI)،  در سال گذشته استخراج بیت‌کوین در سراسر جهان در مجموع ۱۵۴.۹ میلیارد کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) یا مجموعا بیش از ۱۶۷ کشور انرژی مصرف کرده است.

استخراج بیت‌کوین به فرآیند محاسباتی به‌عنوان «توابع هش رمزنگاری»، مشابه مسائل ریاضی اشاره دارد اما این کار را نمی‌توان با هر رایانه‌ای انجام داد، بلکه برای استخراج این غول دیجیتال جهان از رایانه‌های ویژه استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود و معمولا واحدهای پردازشگر گرافیکی متعدد یا حتی مدارهای یکپارچه‌سازی خاص برنامه را برای تسریع فرآیند در خود جای داده‌اند.

تراکنش‌های ارزهای دیجیتال از طریق سیستم بلاک چین انجام می‌شوند، یک دفتر کل غیرمتمرکز و همیشه در حال رشد که در آن سوابق تراکنش‌ها در ساختارهای داده رمزگذاری‌شده به نام بلوک نگهداری می‌شوند.

افرادی که این فرآیند را طی می‌کنند، «ماینرها» یا «ماینرهای ارزهای دیجیتال» نامیده می‌شوند. ماینرها در ازای بلاک‌هایی که با حل مسائل ریاضی از طریق فرآیند فوق الذکر توسط سیستم‌هایشان تولید می‌کنند، بیت‌کوین به دست می‌آورند.

ساتوشی ناکاموتو، توسعه دهنده بیت‌کوین، اولین بلوک را در سوم ژانویه ۲۰۰۹ ایجاد کرد و ۵۰ بیت‌کوین به دست آورد. مقدار بیت‌کوین موجود به ۱۹.۶ میلیون رسید اما طبق شرایط، حداکثر ۲۱ میلیون بیت‌کوین می‌توان تولید کرد.

بیت‌کوین به ماینرها نیاز دارد تا معادلاتی را حل کنند که حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا بلاک‌ها تولید شوند و ۲۱۰هزار بلاک در هر هاوینگ مجاز است، سیاستی که در الگوریتم کدگذاری شده است تا تولید آن را به نصف کاهش دهد و با تورم مقابله کند.

در اولین هاوینگ بیت‌کوین در سال ۲۰۱۲، پاداش بیت‌کوین به ازای هر بلوک به ۲۵ بیت‌کوین رسید و در هاوینگ سال ۲۰۱۶ به میزان ۱۲.۵ کاهش یافت و در هاوینگ سوم رقم  ۶.۲۵ در سال ۲۰۲۰ ثبت شد.

انتظار می‌رود که پاداش بیت‌کوین به ازای هر بلوک در هاوینگ چهارم به ۳۱۲۵ کاهش یابد که امسال این مورد رخ می‌دهد. تخمین زده شده است که سیستم بیت‌کوین، ۲۸ دوره هاوینگ طی کند تا آخرین بلاک تولید شود و قرار است تا سال ۲۱۴۰ این اتفاق بیفتد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  3  =