بازار سرمایه در گوشه رینگ/ چرا حذف معاملات طلا از بورس نگران‌کننده است؟

روز قبل بازار سرمایه گوشه رینگ گیرافتاده بود، حال باید دید بسته حمایتی دولت درباره تجدید ارزیابی دارایی‌ها جواب می‌دهد یا خیر.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، بازارها با یکدیگر در ارتباط هستند و نقدینگی مانند خون در رگ‌های اقتصادی کشور جریان پیدا می‌کند. اکنون فقط دیگر نرم‌افزارها و دستگاه‌ها و خودروها تغییر نمی‌کنند بلکه ابزارها و روش‌های معاملاتی نیز دچار تغییر شده و دائما به‌روزرسانی می‌شوند که اشکال جدیدی از معاملات را نمایان می‌کنند. بازارها بیشتر از گذشته در هم تنیده شده و بخش‌های مختلف اقتصادی بیشتر از قبل به یکدیگر مربوط شده‌اند، این تنوع در ابزار باعث می‌شود هرکس متناسب با سطح ریسک‌پذیری و نیاز خود ابزاری برای معامله و سرمایه‌گذاری بیاید و سرمایه‌ها در یک قسمت متمرکز نشود.

چرا حذف معاملات طلا از بورس نگران‌کننده است؟

به عنوان مثال در معاملات طلا، یک نفر ترجیح می‌دهد که طلا را به طور فیزیکی تحویل بگیرد و با ریسک نگهداری هم مشکلی ندارد. اما برخی از علاقه‌مندان به معاملات طلا،‌ از نگهداری فیزیکی طلا فراری هستند و ترجیح می‌دهند که هم طلا داشته باشند و هم ریسک نگهداری را کاهش دهند، به همین خاطر سرمایه‌گذاری در اوراق و گواهی سکه و شمش طلا را انتخاب می‌کنند. همه علاقه‌مندان به معامله و سرمایه‌گذاری در طلا هم مسلما توانایی سرمایه‌گذاری در سکه و طلای آب شده را ندارند و معاملاتی نظیر صندوق‌های طلا، به سرمایه‌گذاران خرد اجازه ورود می‌دهد.

حال در چنین شرایطی علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری طلا، با یک بازار متنوع‌تر روبه‌رو هستند که می‌توانند متناسب با سلیقه خود انتخاب روش سرمایه‌گذاری داشته باشند و از تمرکز سرمایه‌ها بر یک بازار خاص می‌کاهد. به عنوان مثال صندوق‌ها تقاضای طلای فیزیکی را محدود می‌کنند و اگر نباشند بازار آزاد طلا با فشار بیشتر روبه‌رو می‌شود و بازار ارز به علت رابطه جانشینی با طلا، عدم‌شفافیت‌ و نپرداختن مالیات با تقاضای بیشتری مواجه می‌شود‌.

ورود به بازارهای پرریسک فارکس و بین‌المللی، خروج ‌پول از بازارهای داخلی مانند بورس و زیان در این بازارها نیز از عواقب کم شدن ابزارهای معاملاتی در بورس ایران خواهد بود.

به همین خاطر علیرغم حباب سنگین برخی صندوق‌ها و حباب سکه‌، کم شدن تنوع در ابزار سرمایه‌گذاری طلا می‌تواند منجر به مشکلات دیگری شود که بعضاً جدی و غیرقابل‌ چشم‌پوشی هستند، همچنین شفافیت در بورس و بورس کالا بیشتر است که اعتماد بخش خصوصی را تقویت می‌کند و اختلاف نظر به وجود آمده میان بانک مرکزی و بورس کالا نیز از مواردی است که اگر در آن بازار سرمایه کنارگذاشته شود‌ و معاملات طلا از بورس حذف شود اعتماد سرمایه‌گذار و بخش خصوصی به بورس کاهش می‌یابد و نقدینگی پخش‌شده در ابزارهای مالی مختلف طلا در بازارهای محدودتر باقدرت بیشتر اثر خواهد کرد.

به همین خاطر راه حلی که بتواند مطلوب بانک مرکزی و بورس کالا را به‌طور همزمان تا حدودی برقرار کند برای بازار بهتر خواهد بود.

چرا بازار سرمایه نزولی شد؟

روز قبل بازار سرمایه گوشه رینگ گیرافتاده بود، پس از شوک هدف قرارگرفتن مواضع تروریستی در اربیل کردستان عراق، ریسک در بازار سرمایه بالا رفت و انتظار عقب‌گرد معاملاتی در بازار وجود داشت ولی رد موضوع عرضه خودرو به قیمت پنج درصد پایین‌تر از حاشیه بازار توسط وزیر اقتصاد مورد دیگری بود که انتظارات از لیدر سنتی بازار که در زیان است را تضعیف می‌کند. همچنین، پس از اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت معاملات اوراق و گواهی طلا در بورس، شفافیت و امنیت سرمایه‌گذاری از دید تحلیل‌گران در مخاطره قرار گرفته ‌و‌ همین موضوع هم در کاهش ارزش معاملات و‌عقب نشینی شاخص کل در روز قبل بی‌تاثیر نبوده است.

شب گذشته سپاه به مواضع تروریستی در پاکستان حمله موشکی داشته‌است که برای بازارها می‌تواند در کوتاه‌مدت ایجاد هیجان کند ولی باید دید بسته دولت برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند بازار سرمایه را از گوشه رینگ خارج کند.

پیش بینی بازار ارز و طلا در روز جاری

علیرغم هدف قرار گرفتن مواضع تروریستی در پاکستان در بامداد چهارشنبه، قیمت تتر برخلاف بامداد سه‌شنبه افزایشی نشده و کاهش پیدا کرده است. حباب درهم نیز در معاملات روز قبل محدود‌تر شد، شمش طلا در مرکز مبادله در روز جاری عرضه خواهد شد که اگر قیمت تتر رشد نکند، می‌تواند مانع از رشد قابل توجه در بازارهای ارز و‌طلا در روز جاری شود و بازار کاهشی شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  8