فاصله شناختی بانک ها با نسل z در دنیا

نتایج تحقیقات جدیدی که توسط شرکت آی.بی.ام انجام شده نشان می‌دهد با وجودی که 88 درصد از مدیران بانکی می‌گویند که درک و شناخت درستی از نیازهای صاحبان حساب‌های نسل ضد دارند اما تنها 34 درصد از افراد این نسل با نظر مدیران بانکی هم نظر هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از شرکت ملی انفورماتیک براساس تعریف سازمان ملل متحد، افراد بین سنین 15 تا 24 سال جوان محسوب می‌شوند که البته این تعریف در کشورهای مختلف متفاوت بوده و افرادی از سن 19 تا 35 سال را هم در بر می‌گیرد. مطالعات انجام شده توسط سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)  نشان می‌دهد که نسل، پیشگام در استفاده از خدمات فناوری‌ محور در تمامی بخش‌ها در سطح جهانی هستند.

با توجه به اینکه افراد جوان در حال ورود به بازار کار طی سال‌های پیشرو هستند، قدرت خرید آنها نیز افزایش خواهد یافت و بعضا آنها با تشکیل خانواده، سهم بزرگتری در اقتصاد را از آن خود خواهند کرد.

برخلاف نسل‌های پیشین که یا در دوره آنالوگ متولد شده یا شاهد دوره پیشرفت سریع فناوری بوده‌اند اما نسل Z اولین نسل کاملا دیجیتالی است زیرا که خدمات دیجیتالی به طور کامل زندگی روزمره آنها را پوشش می‌دهد و این موضوع باید در هنگام طراحی و ارائه هر محصول جدیدی به ویژه در حوزه خدمات مالی مورد توجه قرار بگیرد.

این افراد پیشرو در استفاده از خدمات فین‌تکی، لندتکی، و استارت‌آپ‌های بانکی هستند و حتی به اعضای خانواده خود نیز در استفاده از این خدمات که راحتی بیشتر و تجربه مشتری بهتری را به همراه دارد، کمک می‌کنند. بسیاری از خریدهای اینترنتی برای خانواده توسط این افراد از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی و با محوریت پرداخت‌های الکترونیک انجام می‌شود. نئوبانک‌ها و فین‌تک‌ها در حقیقت پاسخ به نیازهای این نسل را هدف‌گیری کرده‌اند.

به همین منظور صنعت بانکی نیز باید با درک درست از خواسته‌های این نسل، نسبت به ارائه خدمات و محصولات برای آنها اقدام کند.

بانک‌ها شاید نیاز به موارد زیر داشته باشند:

1-درک درست از نیازها و خواسته‌های نسل Z

2-سازگاری و تطبیق با سبک زندگی دیجیتال نسل Z

3-شخصی‌سازی نظام بانکداری و پرداخت برای این نسل

4-توجه به روندهای شبکه‌های اجتماعی

البته با  این تفاوت­ ها،  بانک‌ها نباید تصور کنند که سبک زندگی دیجیتالی تنها راه‌حلی است که این نسل بدنبال آن است. در حال حاضر بسیاری از افراد حاضر در نسل جوان هنوز به طور عمده برای افتتاح حساب، احراز هویت، حل و فصل اختلافات و فعالیت‌های متقلبانه نیازمند مراجعه به شعب بانک‌ها هستند. پس شاید در حال حاضر بهترین راه ترکیب هر دو موضوع برای رفع نیازهای این نسل باشد.

این نسل نه تنها از نظر فناوری مهارت دارد، بلکه به شدت به پایداری متعهد است. این احساس وظیفه اخلاقی، می‌تواند عاملی تعیین‌کننده در تصمیمات آنها برای خرید باشد. از آنجایی که بانکداری به بخشی جدایی ناپذیر از سبک زندگی مشتریان تبدیل می‌شود، برای بانک‌ها بسیار مهم است که با تعهدات پایدار مشتریان خود هماهنگ شوند.

از سوی دیگر نظرسنجی صورت گرفته توسط Deloitte نشان می‌دهد که تقریبا نیمی (47 درصد) از جمعیت فعال نسل Z، آینده مالی بلندمدت خود را به عنوان عامل اصلی استرس در سال 2022 می‌دانسته‌اند و بیش از یک چهارم (26 درصد) اطمینان نداشتند که قادر به تامین مالی بلندمدت خود و راحتی در زمان بازنشستگی باشند.

با در نظر گرفتن این تصویر از عدم قطعیت مالی، شاید تعجب‌برانگیز نباشد که این نسل انگیزه بالایی برای پس‌انداز پول و یادگیری خدمات بانکداری و امور مالی داشته باشند. با این حال آگاهی بیشتر این نسل از مدیریت مالی در مقایسه با نسل‌های قبلی، فرصت‌های تجاری جدیدی را برای بانک‌ها خلق می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

81  −    =  79