سرویس بانکداری باز بانک صادرات ایران چگونه کار می کند

کارشناس پروژه بانکداری باز هلدینگ صاد در نهمین نمایشگاه تراکنش ایران و در استیج سخنکده متن درخصوص نحوه عملکرد سرویس بانکداری باز بانک صادرات ایران گفت: بانک صادرات ایران سرویس های بانکداری را در قالب دو نوع سرویس بانکداری باز به مشتریان خود ارائه می دهد، یکی سامانه بانکداری باز که در پلتفرم بانک صادرات وجود دارد، دیگری سرویس های قابل ارائه در بانکداری باز از طریق پلتفرم شاهین بوده که در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محسن علیپور، کارشناس پروژه بانکداری باز هلدینگ صاد در نهمین نمایشگاه تراکنش ایران و در استیج سخنکده متن در خصوص مفاهیم بانکداری باز گفت: بانکداری باز خدماتی است که مجموعه‌ای از سرویس‌ها و اطلاعات مربوط به مشتریان را از طریق API فراهم می‌کند. این خدمت زیرساخت‌های امن برای برقراری اتصال مستقیم و تمام وقت بین سامانه‌های عملیاتی کسب و کارها به سرویس‌های بانکی را به منظور ارائه سرویس‌های خاص به مشتریان آنها فراهم می‌ کند.

علیپور با اشاره به اینکه بانکداری باز چیست ادامه داد: بانکداری باز زیرساختی پلتفرمی است که امکان ارائه خدمات بانکی در قالب API را برای نهاد ثالث فراهم می‌کند.

نسخه صوتی

کارشناس پروژه بانکداری باز هلدینگ صاد در خصوص تفاوت بانکداری باز با بانکداری سنتی اظهارکرد: در بانکداری سنتی مالکیت داده طراحی و توسعه سرویس و محصول صرفاً در انحصار بانک است، موبایل بانک و اینترنت بانک بانکداری دیجیتال از ابزارهای بانکداری سنتی است در مقابل در بانکداری باز استانداردسازی API های باز وجود دارد و توسعه دهندگان بیرونی و نهادهای ثالث از ابزارهای بانکداری باز هستند.

وی در خصوص مدل بانکداری باز در بانک صادرات ایران گفت: پروژه بانکداری باز طی قراردادی فی مابین هلدینگ صاد و شرکت خدمات انفورماتیک (بوم شاهین) در مهرماه ۱۴۰۱ بانک صادرات شروع شد در دی ماه ۱۴۰۱ تدوین گردید، در اسفند ۱۴۰۱ بخشنامه برای ابلاغ به شبکه تهیه و در فروردین ۱۴۰۲ تدوین قرارداد بانک و هلدینگ صورت گرفت.

وی یادآور شد: فرآیند بانکداری باز در بانک صادرات ایران از فروردین ۱۴۰۲ ادامه پیدا کرد تا آذر ماه ۱۴۰۲ که پیاده‌سازی بوم اختصاصی بانکداری باز بر مبنای بازخوردهای اخذ شده صورت گرفت.

علیپور ادامه داد: برخی سرویس‌های قابل ارائه در بانکداری باز اعم از سرویس های استعلامی، پرداخت انتقال وجوه، استعلام تسهیلات، سرویس های چک صیاد و چکنو است.

وی یادآور شد: در بانک صادرات برای بانکداری باز دو نوع سرویس داریم، سامانه بانکداری باز که در پلتفرم بانک صادرات وجود دارد، دیگری سرویس های قابل ارائه در بانکداری باز از طریق بوم شاهین بوده که در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

28  −    =  20