بانک های مرکزی برای کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ آماده می شوند

فشار بر بر سیاست گذاران پولی همزمان با کند شدن اقتصادهای G7

انتظار می رود بانک های مرکزی پیشرو در سال آینده کاهش نرخ بهره را آغاز کنند زیرا کاهش تورم پیش بینی سرمایه گذاران و اقتصاددانان مبنی بر تحت کنترل بودن قیمت ها را تقویت می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پس از ورود به سال 2023 در بحبوحه افزایش شدید نرخ بهره، فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان برنامه های سختگیرانه خود را در نیمه دوم سال به حالت تعلیق درآوردند.

اکنون، با کاهش نرخ تورم اصلی در بخش ‌های بزرگی از کشورهای صنعتی و اقتصادهای گروه G7، فشار بر سیاست ‌گذاران برای کاهش هزینه ‌های استقراض افزایش می ‌یابد.

نیل شیرینگ، اقتصاددان ارشد گروه در کاپیتال اکونومیکس مستقر در بریتانیا، گفت: «ما انتظار داریم که تورم بیش از انتظار بانک ‌های مرکزی کاهش یابد.»

وی خاطرنشان کرد که رشد اقتصادی در حال تضعیف است، درست زمانی که انحرافات ناشی از همه گیری کووید-19 و بحران جهانی انرژی در حال کاهش است.

«سیاست در حال حاضر کاملاً محدود کننده است، به این معنی که بانک ‌های مرکزی می ‌توانند بدون اینکه لزوماً از [رشد] حمایت کنند، دچار مشکل شوند. به این فکر کنید که به جای فشار دادن روی پدال گاز، ترمز را با شدت کمتر فشار دهید.»

سرمایه ‌گذاران شرط می ‌بندند که فدرال رزرو برای اولین بار در ماه مارس کاهش می‌ یابد و طبق قیمت ‌گذاری بازار، در طول سال، 1.2 برابر کاهش خواهد یافت. همچنین انتظار می رود بانک مرکزی اروپا در سال 2024 شش بار نرخ بهره را کاهش دهند که از مارس یا آوریل شروع می شود.

بازارهای مالی سال 2023 را با افزایش شدیدی به پایان رساندند، زیرا سرمایه گذاران به طور فزاینده ای مطمئن شدند که فدرال رزرو آماده است تا سیاست تسهیلی را در پی تصمیم 14 دسامبر خود برای حفظ نرخ بهره آغاز کند. این افزایش، شاخص MSCI ورلد، شاخصی از سهام جهانی را در مسیر بهترین عملکرد سالانه خود از سال 2019 قرار داد.

لحظه کلیدی در نشست دسامبر فدرال رزرو رخ داد، زیرا پیش ‌بینی ‌هایی منتشر شد که نشان می ‌داد مقامات انتظار داشتند که نرخ وجوه فدرال شاخص آن (که در حال حاضر در بالاترین حد در 22 سال گذشته بین 5.25 تا 5.5 درصد است) 75 واحد پایه در 12 ماه آینده کاهش یابد.

جی پاول، رئیس فدرال رزرو در سخنرانی در این نشست نتوانست انتظارات بازار در مورد کاهش شدید نرخ بهره در سال 2024 را نادیده بگیرد و گفت که بانک مرکزی «از خطری که ما برای مدت طولانی معطل بمانیم» با سخت نگه داشتن سیاست ‌ها آگاه است. او گفت: «ما می دانیم که این یک خطر است و ما بسیار متمرکز هستیم که این اشتباه را انجام ندهیم.»

دیگر تعیین ‌کننده ‌های نرخ در ایالات متحده، از جمله جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک، متعاقباً به دنبال کاهش برخی گمانه ‌زنی ‌ها در مورد کاهش زودهنگام نرخ‌ های فدرال رزرو بودند، اما به نظر می ‌رسد سرمایه ‌گذاران مطمئن هستند که بانک مرکزی به اندازه کافی برای شروع، کاهش نرخ انجام داده است.

رشد سرد قیمت در ماه نوامبر نرخ سالانه شش ماهه تورم مخارج اصلی مصرف شخصی را که انرژی و مواد غذایی را کاهش می دهد، به 1.9 درصد کاهش داد، درست کمتر از نرخ تورم رسمی 2 درصدی بانک مرکزی.
توماس ویلادک، اقتصاددان در مدیر سرمایه گذاری تی رو پرایس، گفت: «برای دستیابی به یک فرود نرم و افزایش احتمال حفظ اشتغال کامل در حالی که تورم کاهش می یابد، فدرال رزرو باید رویکرد آینده نگرتری به سیاست پولی داشته باشد.»

او استدلال کرد که سیاست پولی حتی پس از اولین کاهش ‌های فدرال رزرو همچنان « محدود» باقی می ‌ماند و افزود: «دینامیک تورم مطمئناً امکان کاهش نرخ را در اوایل مارس 2024 فراهم می ‌کند و در واقع تضمین می‌ کند».

با این حال، با تسهیل شرایط مالی، بانک‌ های مرکزی در معرض ریسک افزایش رشد و قیمت دارایی ‌ها قرار می ‌گیرند و به تورم راه دوم می ‌دهند. ECB و BoE لحن جنگ طلبانه تری نسبت به پاول اتخاذ کرده اند و هر دو در دسامبر نشان دادند که برای کاهش شدت مبارزه با تورم خیلی زود است.

تورم منطقه یورو در ماه نوامبر به 2.4 درصد کاهش یافت که بسیار کمتر از اوج خود است که بیش از 10 درصد در سال گذشته بود و نزدیک به هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا بود. اما اقتصاددانان همچنان نسبت به ریسک افزایش مجدد قیمت ها محتاط هستند. نظرسنجی فایننشال تایمز نشان داد که اکثر اقتصاددانان شرکت ‌کننده در نظرسنجی انتظار داشتند که بانک مرکزی اروپا تا سه ماهه دوم سال 2024 کاهش نرخ بهره را آغاز کند، اما تنها دو نفر از آن ها در سه ماهه اول سال این را پیش ‌بینی کردند.

ویلادک گفت: «من فکر می کنم که بانک مرکزی اروپا احتمالاً در ژوئن 2024 نرخ را کاهش خواهد داد. داده ‌هایی مانند رشد دستمزد توافقی، غرامت به ازای هر کارمند و هزینه‌ های نیروی کار همگی همچنان حاکی از تورم بالا در میان مدت هستند.»

BoE همچنین پس از کاهش شدید نرخ رشد قیمت مصرف کننده به 3.9 درصد در نوامبر، از بالاترین رقم بیش از 11 درصد در اکتبر 2022، با درخواست هایی برای تأیید پیشرفت در نبرد با تورم سه ماهه سوم مواجه است. انقباض در اقتصاد بر فشارها افزوده است.

جاناتان هسکل، یکی از عوامل اصلی کمیته سیاست پولی BoE، متعاقباً در سایت رسانه اجتماعی X گفت که «اخباری» وجود دارد که نشان دهنده کاهش در معیار کلیدی تورم خدمات است. اما او همچنین اصرار داشت که سیاست نباید بر اساس یک نسخه گذارده شود.

اندرو گودوین، اقتصاددان ارشد بریتانیا در مشاوره اقتصاد آکسفورد، گفت که قرائت تورم نوامبر باید یک «تغییر دهنده بازی» برای سیاست پولی بریتانیا باشد، و افزود که در حالی که BoE نسبت به مذاکرات پرداخت آینده نگران است، او انتظار دارد که ممکن است بانک شروع به کاهش نرخ ‌ها کند.

جرمی هانت در اواخر دسامبر به FT گفت: «احتمال منطقی وجود دارد که اگر به مسیری که در آن هستیم پایبند باشیم، بتوانیم تورم را کاهش دهیم، بانک انگلستان ممکن است تصمیم بگیرد که می ‌تواند شروع به کاهش نرخ بهره کند.»

شیرینگ استدلال کرد که کاهش تورم در ایالات متحده نسبت به اروپا پیشرفته تر است و به طور بالقوه به فدرال رزرو اجازه می دهد تا زودتر از برخی همتایان خود نرخ بهره را کاهش دهد. او افزود، اما با کاهش تورم اصلی، سال 2024 «احتمالاً سالی خواهد بود که نرخ های بهره در سراسر جهان توسعه یافته تغییر می کند».

منبع: www.ft.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

85  −  80  =