تداوم کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان

براساس داده‌های صندوق بین المللی پول، سهم دلار آمریکا از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی با اندکی کاهش به ۵۹.۲ درصد رسیده است. روند کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان شدید نیست، اما این سهم در مقایسه با اوایل قرن جاری میلادی، بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سهم دلار آمریکا از ذخایر ارزی در سه ماهه سوم سال و در راستای کاهش بلندمدت سلطه آن در صحنه جهانی اندکی کاهش یافته است. براساس داده‌های اخیر صندوق بین المللی پول، دلار آمریکا ۵۹.۲ درصد از ذخایر بانک مرکزی جهانی را تشکیل می‌دهد. این رقم در سه ماه قبل از آن ۵۹.۴ درصد بود. پس از دلار، یورو و ین به ترتیب به داشتن سهم ۱۹.۶ و ۵.۵ درصدی در جایگاه دوم و سوم قرار دارد. یوان چین، پوند انگلیس، دلار کانادا و فرانک سوئیس نیز بدون تغییر در جایگاه بعدی هستند.

تهدید جایگاه دلار از سوی یوآن چین

با وجود این، جایگاه بلندمدت دلار آمریکا در حال افول است. باید توجه داشت که سهم این ارز از ذخایر جهانی در چند سال گذشته حدود ۵۹ درصد بوده است. این رقم در یک دهه قبل ۶۰ درصد و در سال ۲۰۰۰ تقریباً ۷۰ درصد بود. رقبای ارزی دلار مانند یوان به تدریج سهم آن را کاهش داده‌اند، زیرا پکن به دنبال ارتقای جاگاه ارز خود به عنوان یک جایگزین بین المللی است. حتی با وجود ثابت ماندن سهم یوان از ذخایر جهانی، استفاده از آن در پرداخت‌ها افزایش یافته است. بر اساس داده‌های سیستم مالی سوئیفت، سهم یوان از پرداخت‌های بین‌المللی به رکورد بالایی رسید و در ماه گذشته به چهارمین ارز پرکاربرد تبدیل شد.

در این میان، وام‌دهی برون مرزی یوآن نیز افزایش یافته است. بطوریکه بانک خلق چین بیش از ۳۰ سوآپ ارز دوجانبه با بانک‌های مرکزی خارجی مانند عربستان سعودی و آرژانتین اتخاذ کرد. تحریم‌های مالی غرب علیه روسیه به دلیل مناقشه اوکراین، کشورهای بیشتری را به کاهش کاربرد دلار و آسیب‌پذیری خود در برابر هرگونه اقدام ارزی واداشته است. کشورهای بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی نیز اخیرا اعلام کرده‌اند که قصد به چالش کشیدن جایگاه دلار با افزایش عضویت در این ائتلاف را دارند.

در اوایل این ماه، مسکو اعلام کرد که روسیه و چین تقریباً به طور کامل دلار را از تجارت دوجانبه خود حذف کرده‌اند و از یوان و روبل از مبادلات خود استفاده می‌کنند. با وجود فرسایش تدریجی سلطه دلار، اکثر کارشناسان باور دارند که دلارزدایی کامل فعلا بعید است. کارشناسان راهبردی جی پی مورگان در گزارش ژوئن خود نوشتند که « تجربه تاریخی نشان می‌دهد که اگر چین در سال ۲۰۳۰ از ایالات متحده به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان پیشی بگیرد، تسلط دلار احتمالا حتی تا نیمه دوم قرن بیست و یکم نیز ادامه یابد.

منبع: بزینس اینسایدر

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  1  =