چشم انداز بازار فین تک امارات در سال ۲۰۲۴

امروزه، فین ‌تک هنوز یک موضوع مورد بحث است. دلیل این امر به این واقعیت خلاصه می شود که پتانسیل های استفاده نشده و فرصت های پسین قابل ارائه است. مطمئناً این احساس در امارات متحده عربی وجود دارد که در آستانه تبدیل شدن به یک صدای جدید جهانی در زمینه نوآوری و فین تک است. این کشور در حال حاضر مرکز فین ‌تک پیشرو در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) است که ارزش کل تراکنش ‌های ثبت ‌شده در سال 2022 کمتر از 40 میلیارد دلار بود و تحلیلگران پیش ‌بینی می ‌کنند که نرخ رشد ترکیبی 15درصد تا سال 2028 افزایش یابد.

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، وقتی در مورد شهرها و کشورهای پیشرو در نوآوری فین تک صحبت می کنیم، تمایلی برای تمرکز بر مکان هایی در اروپا، آمریکای شمالی و آسیای شرقی وجود دارد. بر اساس تکامل فین تک در دهه گذشته، چنین تمرکزی منطقی است.

مراکز مالی سنتی در شهرهایی مانند لندن، نیویورک و سنگاپور به طور موثر از وضعیت مالی جهانی خود استفاده کرده اند و ظهور استارت آپ های فین تکی را تسهیل کرده اند که بخش بانکی را برای همیشه متحول ساخته است.

امروزه، فین ‌تک هنوز یک موضوع مورد بحث است. دلیل این امر به این واقعیت خلاصه می شود که پتانسیل های استفاده نشده و فرصت های پسین قابل ارائه است. مطمئناً این احساس در امارات متحده عربی وجود دارد که در آستانه تبدیل شدن به یک صدای جدید جهانی در زمینه نوآوری و فین تک است.

این کشور در حال حاضر مرکز فین ‌تک پیشرو در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) است که ارزش کل تراکنش ‌های ثبت ‌شده در سال 2022 کمتر از 40 میلیارد دلار بود و تحلیلگران پیش ‌بینی می ‌کنند که نرخ رشد ترکیبی 15درصد تا سال 2028 افزایش یابد.

رشد سریع امارات نتیجه عوامل بسیاری است. موقعیت جغرافیایی آن، تقاضاهای محلی برای راه حل های فین تک، جذابیت به عنوان مقصدی برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی، و تحول دیجیتال، همگی نقش دارند.

با این حال، شاید مهمتر از همه، تمایل مقامات حاکم امارات برای ارائه سیاست‌ هایی باشد که نوآوری را تشویق می ‌کند؛ مانند معرفی بسته های ایمنی نظارتی و صدور مجوزهای بانکداری دیجیتال.

اینها به عنوان بخشی از چارچوب جسورانه تعیین شده در چشم انداز اقتصادی ابوظبی 2030 ارائه شده است که استراتژی تشویق نوآوری و دور شدن از تکیه بر نفت برای تقویت اقتصاد را تعیین می کند.

این اعلامیه ‌ها برای فین ‌تک Alif آسیای مرکزی، که Alif Pay را در سپتامبر 2023 در امارات متحده عربی راه‌ اندازی کرد تا راه‌ حل ‌های مبتکرانه پرداخت و خدمات مالی را ارائه دهد، بسیار مهم بود.

با هر طرح ریزی بازار، یک دیدگاه واقع بینانه که هم فرصت ها و هم چالش ها را تصدیق می کند، تضمین می شود. آینده بخش های فین تک امارات متحده عربی روشن است. با این حال، موفقیت آینده آن بستگی به این دارد که آیا امارات می تواند رشد خود را حفظ کند و پیش بینی های خود را در لحظه و بلند مدت محقق کند. عوامل بی شماری در اینجا نقش دارند و سال 2024 سال تعیین کننده ای خواهد بود.

راه حل های فین تک برای خواسته های محلی

امارات متحده عربی از راه حل های فین تک برای مدرن سازی فرآیندهای مالی موجود استقبال کرده است. این در ابتدا در طول همه ‌گیری کووید-19، زمانی که محدودیت‌ های قرنطینه باعث تغییر به سمت راه‌ حل‌ های فعال دیجیتال شد، تحریک شد.

طبق آمار GMI، جمعیت مهاجران اکنون 9 میلیون نفر است که با توجه به جمعیت امارات متحده عربی که حدود 10.17 میلیون نفر تخمین زده می شود، قابل توجه است. این نشان می ‌دهد که چرا علاقه به راه‌ حل ‌های فین ‌تکی، و به ‌ویژه پرداخت‌ های درون مرزی بسیار بالا است.

پرداخت های حواله، یعنی خروجی، به طور قابل توجهی در امارات بالا است. در نتیجه ارسال پول کارگران مهاجر و مهاجران به خارج از کشور و به کشورهای خود، ارزش معاملاتی حواله های دیجیتال در سال 2023 به 6.95 میلیارد دلار رسانده است. همچنین انتظار می رود تعداد کاربران تا سال 2027 به 1.4 میلیون کاربر افزایش یابد.

این توسط استارت آپ های فین تکی رهبری می شود. در گذشته، ارسال وجوه برون مرزی فرآیندی پرهزینه، طولانی و در برخی موارد پیچیده بود.

استارت ‌آپ ‌های فین‌ تکی با کاهش زمان و هزینه ‌های مربوط به تراکنش‌های برون مرزی، این فرآیند را به ‌شدت بهبود بخشیده ‌اند. اینها همچنین می توانند از طریق یک برنامه تلفن همراه انجام شوند و دسترسی را بهبود بخشند.

با توجه به اندازه بازار حواله امارات متحده عربی در مقیاس جهانی و محبوبیت فزاینده دبی به عنوان مقصدی برای تجارت بین ‌المللی، خدمات فین ‌تک مربوط به پرداخت ‌های بین ‌المللی همچنان بالا خواهد بود. به این ترتیب، احتمالاً شاهد ورود شرکت‌ های فین‌ تک بیشتری به بازار حواله در سال 2024 برای حمایت از خواسته ‌های امارات خواهیم بود.

حفظ جریان FDI ورودی

از میان تمام عواملی که از ظهور هاب های فین تک حمایت کرده اند، سرمایه گذاری مستقیم خارجی امری ثابت شده است. در سطح پایه، FDI از سرمایه گذاران خارجی سرمایه دریافت می کند که برای استارت آپ ها و شرکت های فین تک ضروری است تا عملیات، تحقیق، توسعه و پیشبرد خود را تامین کنند.

منابع مالی قابل توجهی مورد نیاز است، به ویژه در مراحل اولیه چرخه رشد یک کسب و کار. FDI می تواند این را فراهم کند و همچنین دسترسی به بازارهای جهانی جدید را ممکن کند.

بنابراین جای تعجب نیست که امارات متحده عربی با دریافت 47.1 درصد از کل جریان ورودی منطقه در سال 2022، به مبلغ 48.3 میلیارد دلار، در رتبه اول منطقه غرب آسیا از نظر سرمایه گذاری مستقیم خارجی قرار گرفته است. این کشور همچنین در MENA رتبه اول را دارد، البته با درصد کمتر (32.4 درصد) از کل ورودی FDI منطقه ای.

در این زمینه سرمایه‌ گذاری مستقیم خارجی، دولت امارات فین ‌تک را یکی از امیدوار کننده‌ ترین بخش ‌های خود تبدیل کرده است و به دنبال اصلاحات برای افزایش دسترسی بین ‌المللی به فرصت ‌های جدید ادامه خواهد داد. به احتمال زیاد این وضعیت در سال 2024 باقی خواهد ماند.

با این حال، امارات متحده عربی باید خط اصلاحات و سیاست های حمایتی خود را برای دفاع موثر و ایجاد موقعیت خود به عنوان مرکز فین تک در حال رشد MENA حفظ کند.

پتانسیل ارائه شده در سراسر MENA آن را به یک محیط رقابتی برای سرمایه گذاری تبدیل می کند.

امارات متحده عربی باید با حصول اطمینان از اینکه صنعت فین ‌تک خود از استارت ‌آپ ‌هایی که در تکرار بعدی نوآوری فین‌ تکی رهبری می ‌کنند، سرمایه‌ گذاری را جذب کند.

آماده شدن برای سال جدید

دبی در درازمدت پایه ‌هایی را برای تثبیت خود به عنوان محل سرمایه فین ‌تک ایجاد کرده است. ترکیبی از سرمایه‌ گذاری مستقیم خارجی، تقاضای بازار محلی و نوآوری، با پشتیبانی از فرصت ‌هایی برای حمایت از پتانسیل موجود، کلیدی خواهد بود.
مرکز مالی بین ‌المللی دبی (DIFC) دومین اجلاس فین ‌تک دبی را در سال 2024 با هدف تعیین معیار جهانی برای رویکرد شرکت‌ ها و دولت ‌ها به نوآوری مالی برگزار می ‌کند.

موضوعات زیربنای اجلاس شامل پرداخت ها، Web3، امور مالی تعبیه شده، امور مالی باز و مقررات و سیاست گذاری است که انعکاسی از موضوعاتی است که DIFC آن را جزء لاینفک رشد این بخش می داند.

همچنین شاهد خواهیم بود که امارات متحده عربی به تحقق چشم انداز خود در برنامه تحول زیرساخت مالی که به دنبال تبدیل آن به یک مرکز نوآوری جهانی برای پرداخت های مالی و دیجیتال است، ادامه خواهد داد.

یکی از ستون های اصلی این امر ایجاد یک محیط نظارتی است که از نوآوری حمایت می کند و امارات متحده عربی را در سطح جهانی در حوزه فین تک رقابتی می کند. با حفظ چشم انداز و تشویق همکاری بین نهادهای خصوصی و دولتی، امارات متحده عربی می تواند در مسیر تبدیل شدن به یک سرمایه جهانی فین تک باشد.

منبع: www.globalbankingandfinance.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  4  =  11