ارزبری کالاهای اساسی چقدر است؟

قیمت هر تن کالای وارداتی در هشت ماهه ۱۴۰۲ به ۱۷۰۸دلار رسیده است. در بین ۲۰کالای اساسی، ۶کالا با متوسط قیمت بالاتری نسبت به قیمت واحد کل واردات، وارد کشور شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فردای اقتصاد بررسی داده‌های گمرک نشان می‌دهد که به‌رغم کاهش ۷.۲درصدی ارزش واردات کالاهای اساسی، ارزش کل واردات در هشت ماهه ۱۴۰۲، با رشد ۱۲.۴درصدی روبه‌رو شده است. این امر نشان‌دهنده این است که این افزایش واردات مربوط به کالاهایی غیر از کالاهای اساسی بوده و درآمد ارزی بیشتر صرف کالاهای غیراساسی شده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ۱۲کالای اساسی خوراکی در بین ۲۰کالای اساسی مورد بررسی، از نظر وزنی بیش از ۵۰درصد از محصولات وارداتی کشور در هشت ماهه منتهی به آبان سال جاری را به خود اختصاص داده است و این زنگ خطری برای تامین امنیت غذایی کشور در آینده بوده و توجه و حمایت بیشتر از تولید این کالاها در داخل را می‌طلبد.

بر اساس گزارشی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران بررسی کرده، در بین ۲۰کالای اساسی، سه کالای اول وارداتی ایران به لحاظ ارزشی و وزنی افزایش یافته که نشان می‌دهد وابستگی کشور به بازار جهانی در این سه کالای استراتژیک افزایش و کمبود آنها در داخل کشور تشدید شده است. بر اساس این گزارش، قیمت هر تن کالای وارداتی در هشت ماهه ۱۴۰۲ به ۱۷۰۸دلار رسیده است. در بین ۲۰کالای اساسی، ۶کالای مشخص شده در جدول، شامل لاستیک سنگین، گوشت قرمز سرد سنگین، گوشت قرمز سبک گرم، سموم تکنیکال شیمیایی، گوش مرغ و انواع بذر با متوسط قیمت بالاتری نسبت به قیمت واحد کل واردات، وارد کشور شده‌اند.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

81  +    =  85