جولان گسترده نوه‌ کرونا در دنیا، سریع اما کم‌خطر

یکی از گونه‌های فرعی «امیکرون» که از نوع BA.2.86 منشا گرفته با سرعت در حال گسترش است، اما سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که در حال حاضر خطر آن برای عموم کم است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از سی ان ان، یکی از گونه‌های فرعی سویه امیکرون از ویروس کرونا، JN.1، توسط سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان موردی که باید مورد توجه قرار بگیرد طبقه‌بندی شده، زیرا گسترش آن به سرعت در حال افزایش است.

JN.1 در بسیاری از کشورهای جهان از جمله هند، چین، انگلستان و ایالات متحده یافت شده است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که خطر برای عموم در حال حاضر کم است و واکسن‌های فعلی همچنان از افراد محافظت می‌کنند. اما هشدار می دهد که کووید و سایر عفونت ها ممکن است در زمستان امسال افزایش یابند. ویروس های تنفسی مانند آنفولانزا، ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) و ذات الریه نیز در نیمکره شمالی در حال افزایش هستند.

ویروسی که باعث کووید می شود به طور مداوم در طول زمان تغییر می کند و گاهی اوقات منجر به ایجاد انواع جدیدی می شود. در این میان امیکرون برای مدتی نسخه غالب جهانی بوده است.

سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر تعدادی انواع جهش های مرتبط با امیکرون را بررسی می کند از جمله JN.1، اگرچه هیچ یک از آنها نگران کننده نیستند. اما JN.1 به سرعت در بسیاری از نقاط جهان در حال گسترش است.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، این نوع در حال حاضر سریعترین رشد را در ایالات متحده داشته و 15 تا 29 درصد از عفونت ها را شامل می شود.

آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا می‌گوید JN.1 در حال حاضر حدود 7 درصد از تست‌های مثبت کووید را تشکیل می‌دهد. این شرکت گفت که به نظارت بر تمام داده های موجود در مورد این نوع و انواع دیگر ادامه خواهد داد.

JN.1 به سرعت گسترش می یابد، احتمالاً به این دلیل که دارای یک جهش اضافی در پروتئین اسپایک در مقایسه با نوع BA.2.86 است که از آن منشا گرفته است. در واقع می توان به نوعی آن را به عنوان نوه ویروس امیکرون معرفی کرد.

بخش ارزیابی خطر سازمان بهداشت جهانی گفت: «پیش‌بینی می‌شود که این نوع ممکن است باعث افزایش موارد کرونا در میان سایر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، به‌ویژه در کشورهایی که وارد فصل زمستان می‌شوند، شود».

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، اما مطالعات بیشتری برای بررسی تأثیرات سلامتی این گونه مورد نیاز است، زیرا تعداد کشورهایی که داده‌های مربوط به افراد بستری شده در بیمارستان با کووید را گزارش می‌کنند به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.

سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از عفونت ها و بیماری های شدید، توصیه می کند:

  • در مناطق شلوغ و سرپوشیده از ماسک استفاده کنید.
  • هنگام سرفه و عطسه صورت خود را بپوشانید.
  • مرتب دست های خود را بشویید.
  • در مورد تزریق واکسن کووید و آنفولانزا به روز باشید، به خصوص اگر آسیب پذیر هستید.
  • در صورت بیماری در خانه بمانید.
  • در صورت داشتن علائم آزمایش دهید.

خبر خوب این است که یک مطالعه اخیر آزمایشگاه دیوید هو در دانشگاه کلمبیا نشان داده که واکسن فعلی کووید-19، که برای تقویت توانایی بدن در مبارزه با انواع خانواده XBB طراحی شده، همچنین محافظت خوبی در برابر BA.2.86 و شاخه های آن، از جمله JN.1 ارائه می دهد.

نویسندگان این مطالعه نوشتند که این یافته قویاً از توصیه ها برای استفاده گسترده از واکسن های به روز کووید-19 برای محافظت بیشتر از مردم حمایت می کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

44  ⁄    =  11