در بازار شب یلدای قیمت طلا کاهش می یابد؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره روند کاهشی قیمت‌ها در این هفته احتمال تغییر قیمت‌ طلا و تقاضا در بازار شب یلدا را رد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از صفحه اقتصاد پس از سه روز تعطیلی بازار طلا و سکه روز دوشنبه را با کاهش قیمت‌ها پشت سر گذاشت؛ رکود هنوز ادامه دارد و بازار خلوت است. انس جهانی نیز نشان داده اگر چه در زمان‌هایی به سمت نرخ‌های بالا حرکت می‌کند اما در حال حاضر توانایی رسیدن به رکورد هفته گذشته را نیز ندارد.

امروز در بازار طلای تهران هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت خورد که به نسبت روز شنبه اندکی کاهش قیمت داشته است، سکه نیز در آخرین نرخ ۲۹ میلیون ۱۳۰ هزار تومان شد. نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در رابطه با وضعیت بازار گفت: امروز قیمت انس بدون تغییر ۲۰۲۱ دلار ماند اما در بازار داخلی با شرایط خوبی آغاز نشد و هم مبادلات و هم نرخ‌ها کاهش داشت به دلیل اینکه پس از گذشت سه روز تعطیلی جریان خرید و فروش امروز شکل نگرفت و همین امر باعث شد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه کاهش داشته باشد.

وی افزود: امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار ۸ هزار تومان کاهش قیمت داشت سکه نیز ۱۵۰ هزار تومان ارزان شد. علت کاهش تقاضای امروز تعطیلی روزهای گذشته بود که باعث شد شرایط بحرانی بازار طلا ادامه‌دار باشد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این سوال که ممکن است بازار شب یلدا تقاضا را تغییر دهد نیز گفت: بازار شب یلدا تاثیری در صنعت ما ندارد؛ با توجه به شرایط رکود و کاهش تقاضایی که ادامه‌دار شده است بازار التهابی در شب یلدا نخواهد داشت چون سکه و طلا جزو مایحتاج ضروری نیست و گزینه آخر سبد خانوار است، در صورتی که هزینه ‌ای جای زندگی تامین شود مردم به سمت و سوی خرید طلا یا سرمایه گذاری و پس انداز می‌آیند.

وی اضافه کرد: باتوجه به تورم‌هایی که بوده شرایط اقتصادی مردم مساعد نیست به همین دلیل احتمال هیچگونه تغییری در شب یلدا برای بازار طلا وجود ندارد . زمانی که شرایط اقتصادی مردم بهتر بود این احتمال وجود داشت که در شب یلدا تقاضایی در بازار شکل بگیرد، خریدار بیشتر شود و نوسانی در بازار به وجود بیاید. در حال حاضر باید شرایط کلی صنعت از رکود خارج شود و یک شب یلدا تاثیری ندارد.

بذرافشان با تاکید بر اینکه مشکلات صنعت طلا باید حل شود تا از این رکود بیرون بیاید، تصریح کرد: باید یک چاره اندیشی کلی باشد تا مشکلاتی صنعت و تولید طلا در طی ماه‌های اخیر داشته رفع شود. باید رویکردهایی تغییر کند و دولت اقتصاد مردم را بهتر کند. از طرف دیگر مردم ممکن است تصور کنند کاهش قیمت‌هایی که گاها اتفاق می‌افتد ادامه دار باشد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: باتوجه به ثبات چند ماهه قیمت‌ها در بازار سکه و طلا احتمال کاهش قیمت‌ها اندک است شرایط طوری نیست که نسبت به این مسئله تردید داشته باشیم. در زمان کنونی مردم به راحتی می توانند مبادلات خود را باتوجه به ثبات چند ماهه انجام دهند. از طرف دیگر باتوجه به پیش‌بینی‌هایی که برای انس جهانی وجود دارد در صورتی که قیمت طلای جهانی افزایشی شود بازارهای داخلی کشورها نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و آن زمان قیمت طلا و سکه نیز افزایش خواهد یافت اما احتمال کاهش قیمت بسیار کم است.

بذرافشان در پیش‌بینی از وضعیت بازار در این هفته نیز گفت: تا پایان هفته تغییری نداریم، در صورتی که انس جهانی نوسان نداشته باشد یا اخبار سیاسی و اقتصادی مهمی نباشد ممکن است در مواقعی حتی قیمت‌ها نوسان کاهشی خواهند داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  6