پیش‌بینی‌پذیر کردن نرخ ارز باید هدف اصلی بانک مرکزی باشد

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با اعتقاد به اینکه پیش‌بینی‌پذیر کردن نرخ ارز باید هدف اصلی بانک مرکزی باشد، گفت: رفع ناترازی‌های اقتصاد ایران پیش‌نیاز مهم تحقق اهداف سیاست تثبیت است که باید مجموعه اقتصادی دولت و حاکمیت در این راستا گام بردارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در بازه آبان تا اسفندماه سال جاری با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در حال برگزاری است. در سومین نشست از این همایش با موضوع «سیاست ارزی بهینه در مختصات اقتصاد ایران»، ابعاد مختلف سیاست تثبیت بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی برای بهبود شرایط در آینده مطرح شد.

پیش‌بینی‌پذیر کردن نرخ ارز باید هدف اصلی بانک مرکزی باشد

مهدی نوری – عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران- در این نشست با اینکه متغیرهای اقتصادی درون‌زا هستند، گفت: به‌طور مثال بانک مرکزی به‌طور مستقل نمی‌تواند تعیین‌کننده نرخ ارز، رشد نقدینگی یا تورم باشد. نکته مهم دیگر در تصمیم‌گیری برای سیاست ارزی این است که باید به مختصات اقتصاد ایران توجه شود. به‌طور خاص وابستگی به درآمدهای نفتی یا ناترازی‌های مختلف در اقتصاد ایران وجود دارد و بدون توجه به آن‌ها نمی‌توان برای سیاست ارزی تصمیم گیری کرد.

وی ادامه داد: نکته مهم بعدی ضرورت مدیریت انتظارات است و بانک مرکزی به‌عنوان مقام ناظر و تنظیم‌گر حوزه ارز، باید به سیاست‌های ارتباطی توجه ویژه داشته باشد. نکته دیگر اینکه باید بپذیریم هرچند در یک سال اخیر کارهای خوبی در این حوزه از سوی بانک مرکزی انجام شده، ولی با شرایط مطلوب فاصله دارد.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران پیش‌بینی پذیر بودن نرخ ارز برای فعالان اقتصادی را مهم‌ترین هدف سیاست‌گذاری ارزی در کشور دانست و افزود: شعار پیش‌بینی‌پذیری در حالی مطرح می‌شود که اگر در عمل به‌سمت ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز حرکت کنند، تحقق آن در بلندمدت و به تبع پیش‌بینی‌پذیر بودن آن محل ابهام است. پیشنهاد من این است که یک کریدور ارزی در نظر گرفته شود که ضمن پویایی در نرخ، هدف بانک مرکزی را محقق کند.

رفع ناترازی‌های اقتصاد ایران پیش‌نیاز مهم تحقق اهداف سیاست تثبیت است

نوری ضمن اشاره به ضرورت اتخاذ سیاست تثبیت در کوتاه‌مدت، گفت: مشخص نیست برنامه بلندمدت بانک مرکزی چیست که باید در اولین فرصت درخصوص آن تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی شود. تا ناترازی‌های اقتصاد ایران حل نشود، امکان تحقق سیاست تثبیت در بلندمدت فراهم نخواهد بود. راه‌حل اصلی اقتصاد ایران به بانک مرکزی برنمی‌گردد و در این زمینه کل نهادهای اقتصادی مسئول هستند. نکته دیگر اینکه تصور می‌شود صرف مانور دادن روی نرخ‌ها و تعیین نرخ دستوری کار را حل می‌کند؛ ولی آنچه مسلم است اینکه تا زیرساخت‌ها فراهم نباشد، نرخ‌های دستوری به نتیجه نمی‌رسد.

این استاد اقتصاد، ضمن تاکید بر اینکه نادیده گرفتن بازار غیررسمی به حذف آن منجر نمی‌شود، گفت: در حال حاضر بازار غیر رسمی ارز بر انتظارات اثرگذار است و بانک مرکزی باید به آن هم توجه داشته باشد. علاوه بر این در حال حاضر شاهد رشد بازار ارزهای دیجیتال هستیم و این مسئله نیز باید در تعیین سیاست ارزی مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1