بازار سهام در زمستان به کدام سو خواهد رفت؟ | پیش بینی شاخص کل

به‌زعم کارشناسان سیاست‌های انقباضی برای مهار تورم منجر به رکود در بازارها ازجمله بورس شده است؛ با این حال امیدواری‌هایی؛ یکی از جنبه رشدهای سنتی بازار سهام در زمستان و دیگری به‌دلیل طرح سازمان بورس برای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها، برای رشد بورس در زمستان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از همشهری، شاخص کل بورس تهران از اردیبهشت ۱۳۹۷تا ۲۰مرداد ۱۳۹۹با یک رشد پرقدرت مواجه شد و در این مدت بیش از ۲هزارو ۱۰۰درصد رشد کرد، اما از آن زمان تاکنون شاخص کل بورس تهران نتوانسته است رشدهای این دوره را تکرار کند.

در آن دوره به‌دلیل ورود حجم بزرگی از نقدینگی به بازار سهام ارزش معاملات در برخی روزها حتی از مرز ۳۵هزار میلیارد تومان هم فراتر رفت، اما با آغاز نزول بورس ارزش معاملات بورس به پایین‌ترین حد خود رسید و کار به جایی کشید که در برخی از روزهای سال‌جاری ارزش روزانه معاملات خرد حتی به ۲هزار میلیارد تومان هم رسید و در شرایط فعلی هم ارزش معاملات در سطحی نیست که بتوان از رشد پایدار شاخص بورس سخن گفت.

در چنین شرایطی پرسش اصلی این است که آیا همین رویه تا پایان سال ادامه خواهد یافت یا می‌توان به رشد ارزش معاملات و شاخص بورس در زمستان طبق سنت سال‌های گذشته امیدوار بود؟

پیش‌بینی بازار در زمستان

مروری بر شاخص‌های بورس درسال‌های گذشته نشان می‌دهد هر سال در زمستان شاخص‌های بورس با یک رشد مقطعی مواجه می‌شود و این رویه در بسیاری از سال‌ها تکرار شده است. این به‌دلیل آن است که به‌صورت سنتی سهامداران حقوقی بزرگ بخشی از سود تقسیمی سهام شرکت‌ها را در زمستان دوباره وارد بازار می‌کنند و همین عامل منجر به تزریق نقدینگی به بازار سهام و رشد شاخص می‌شود. محمدصادق میرزایی، یک کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: با توجه به اینکه بازارها به‌طور سنتی از اواسط زمستان جهش‌های قیمتی را تجربه می‌کنند درصورت افزایش ارزش معاملات خرد و جلب نظر سرمایه‌گذاران، بورس در مسیر افزایشی حرکت می‌کند.

با وجود این عامل، امسال شرایط قدری متفاوت است؛ به‌زعم تحلیلگران اجرای سیاست‌های انقباضی که منجر به رکود در بازارها شده، مسائل را پیچیده‌تر کرده و ممکن اجرای سیاست‌های انقباضی مانع از رشد سنتی بورس در زمستان شود.

مهدی رضایتی، یک کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: تا زمانی که سیاست‌های انقباضی تغییر نکند، بازار به همین شکل می‌ماند.

این اما همه ماجرا نیست؛ چراکه از ۲هفته پیش سازمان بورس برنامه جدیدی را برای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های بورس آغاز کرده که برای سهامداران جذاب است و می‌تواند محرکی برای رشد شاخص‌های بورس باشد. مهدی مدنی، یک کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: تجدید ارزیابی دارایی‌ها موجب به‌روز شدن ترازنامه شرکت‌ها و افزایش شفافیت صورت‌های مالی خواهد شد و حتما سهامداران از آن استقبال خواهند کرد.

مهدی پارچینی، مدیر سابق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس نیز می‌گوید: مصوبه سازمان بورس به‌طور حتم می‌تواند به‌صورت مقطعی منجر به رشد شاخص بورس شود.

تقریبا اغلب کارشناسان بر این باورند که با وجود آنکه سیاست‌های انقباضی می‌تواند مانعی برای رشد بورس باشد، اما برنامه‌های جدید سازمان بورس برای جذاب‌تر شدن سهام شرکت‌ها دست‌کم می‌تواند به‌صورت مقطعی زمینه رشد شاخص را در زمستان فراهم کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

83  +    =  89