قیمت دلار ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / مهار تورم با ابزار ثبات ارز شدنی است؟

قیمت دلار روز گذشته بدون نوسان و با همان رقم هفته گذشته معامله شد. در حالی که احتمالا از سال آینده نرخ تسعیر ارز از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به رقم ۳۵ هزار تومان برسد، سیاست‌گذار همچنان بر تثبیت قیمت دلار برای مهار تورم تاکید دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز قیمت دلار در نخستین روز از هفته سوم آذر بدون تغییر و با رقم آخرین معامله هفته گذشته بسته شد. محدوده مشخص شده دلار به خواست سیاست‌گذار و به بهانه مهار تورم، هفته‌هاست که پابرجاست. دیروز دلار با رقم ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.

روز گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس با برآورد کسری بودجه ۵۱۱ هزار میلیارد تومانی ناشی از کاهش قیمت و میزان عرضه نفت، پیشنهادی با چارچوب اعمال دلار ۳۵ هزار تومانی جهت تسعیر ارزی درآمدهای نفتی و همچنین قیمت فروش نفت برای هر بشکه ۶۵ دلار و برآورد فروش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای در روز را ارائه کرد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش نرخ تسعیر ارز سیگنالی نیست که بتواند قیمت دلار را در بازار آزاد افزایش دهد. آنها می‌گویند تعداد کالاهایی که در این مدت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌گرفتند زیر ۱۰ درصد کل کالاها بود؛ بنابراین نمی‌تواند سیگنالی مبنی بر بالا رفتن قیمت ارز در بازار آزاد باشد. نهادهای تصمیم‌گیر معتقدند با ثبات بازار ارز، نرخ تورم در کانال‌های فعلی حفظ می‌شود.

در آخرین معامله روز گذشته قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز با ریتم خنثی، دلار تهران را همراهی کرد. قیمت دلار هرات رشد ۱۰۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه افزایش ۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومانی معامله شد.

قیمت نرخ‌های مختلف

دیروز ۱۸ آذر در مرکز مبادله ارز و طلای ایران اسکناس دلار با قیمت ۴۲ هزار و ۴۲۷ تومان عرضه شد و ۷۲ تومان رشد داشت. دلار حواله نیز ۷۱ تومان افزایش داشت و با رقم ۳۸ هزار و ۵۷۰ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

روز گذشته قیمت اسکناس یورو رشد ۱۰۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. قیمت اسکناس یورو در مرکز مبادله ارز و طلا با کاهش ۱۰۱ تومانی با رقم ۴۵ هزار و ۵۹۰ تومان عرضه شد. یوروی حواله نیز ۹۲ تومان کاهش داشت و با رقم ۴۱ هزار و ۴۴۵ تومان قیمت‌گذاری شد.روز گذشته درهم امارات بدون تغییر و با قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) حواله درهم با رشد ۱۹ تومانی با رقم ۱۰ هزار و ۵۰۲ تومان عرضه شد، اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۵۵۲ تومان عرضه شد و رشد ۴۶ تومانی داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  −    =  49