گزارشگری مالی شبكه عصبی نظام اقتصادی كشور است

وزیر اقتصاد مراسم بزرگداشت روز حسابدار با اشاره به اینکه گزارشگری مالی شبکه عصبی در نظام اقتصادی کشور است، خطاب به فعالان جامعه حسابداری و حسابرسی کشورگفت: شما ارکان گزارشگری مالی و سازندگان شبکه عصبی اقتصاد ایران هستید و دقت شما این امکان را فراهم می کند تا سیاستگزار و حکمران اطلاع درستی از وضعیت بخش های مختلف اقتصاد ایران داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم بزرگداشت روز حسابدار اظهار داشت: اگر سیاستگذاری را علم اتخاذ تصمیمات درست در اداره کشور می دانیم برای این تصمیم های درست و بهینه در اداره کشور، نیازمند اشراف دقیق و به هنگام از موقعیت کنونی در اقتصاد کشور هستیم.

خاندوزی با تاکید بر اینکه این اشراف جز از طریق حسابداری های جامع و حرفه ای و مستقل میسر شدنی نیست، افزود: اساسا تا این گزارشگری مالی دقیق و درست نباشد، برای سیاستگذار این فرصت را فراهم نخواهد کرد که بتواند تصمیمات درست و در زمان مناسبی را اتخاذ کند.

وزیر اقتصاد در ادامه و با تشبیه گزارشگری مالی به شبکه عصبی در نظام اقتصادی کشور خطاب به فعالان جامعه حسابداری و حسابرسی کشور گفت: شما ارکان گزارشگری مالی و سازندگان شبکه عصبی اقتصاد ایران هستید و و دقت شما حسابداران و حسابرسان و تمام بازیگران این اکوسیستم در مجموع این امکان را فراهم می کند تا سیاستگذار و حکمران اطلاع درستی در رابطه با اندام های مختلف اقتصاد ایران داشته باشند و بدانند هر بخش از اقتصاد کشور در چه وضعیتی به سر می برد.

خاندوزی افزود: هر قدر پیامی که از وضعیت بازیگران اقتصادی به خود بازیگران اقتصادی، حرفه، صنعت و بازار و در پایه بالاتر به حکمران و سیاستگزار کشور منتقل می شود، دقت و شفافیت بیشتری داشته باشد بر اتخاذ تصمیمات درست تر تاثیرگذار خواهد بود و باعث می شود آدرس غلط به سیاستگذار داده نشود و زمان های لازم برای اصلاح اقتصادی از دست نرود، زیرا شبکه عصبی اگر در زمان خود درست عمل کند و پیام را به مقصد برساند، پیش از آنکه عضوی از کار بیفتد تصمیم درست در این خصوص گرفته خواهد شد.

وزیر اقتصاد گزارشگری مالی درست، دقیق و به هنگام را خدمت بزرگ جامعه حسابداری و حسابرسی به اقتصاد کشور برشمرد و افزود: هر قدر که سیاست گذاران را بیشتر مطلع کنیم که این حرفه چه خدمتی را به اقتصاد کشور ارائه می دهد و حتما بهتر از این نیز می تواند ارایه دهد، حتما سیاستگذاران مراجعه بیشتر و مطالبه همکاری و مشارکت بیشتری از این جامعه متخصص و توانمند خواهند کرد و حتما بیش از این به گزارش هایی که توسط این مجموعه تولید می شود، اتکاء خواهند کرد.

خاندوزی با اشاره به اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی یکی از پر استفاده ترین یا یکی از پر ارتباط ترین بخش های دولت با خدمات جامعه حسابداران و یا سازمان حسابرسی است، اظهار داشت: ما در وزارت اقتصاد برای کمک به اثر بخشی بیشتر گزارشگری مالی در تمامی حلقه های این حرفه تا حسابرسی ها، برای اتخاذ تصمیمات درست و ارایه تصویر واقعی و اتخاذ سیاست های به هنگام آمادگی داریم و در این زمینه نیز تلاش خود را کرده ایم که در این مدت در نسبت حرفه و نظام سیاست گذاری کشور این اتفاق رخ دهد.

وزیر اقتصاد در ادامه سخنانش افزود: می خواهم از فرصت نشست امروز استفاده کنم و همه توان شما فعالان این حرفه و صنعت را به کمک بطلبم که همه ما برای اثر بخش شدن خروجی و نتیجه و پیامد کار این حرفه در اقتصاد ایران یک همت جمعی به کار ببندیم . خاندوزی با اشاره به پایین بودن ضریب نفوذ در صنعت حسابداری و حسابرسی در کشور گفت: روشن است که ضریب نفوذ این حرفه اصلا در تراز آن چیزی که اقتصاد ایران نیامند آن است، نیست و قطعا ضریب نفوذ باید بهبود یابد.

وزیر اقتصاد در ادامه خاطر نشان کرد: همین احساس نیاز نیز خوب به سیاستگذار منتقل نشده است که امروز توقع داشته باشیم، سیاستگذار زمینه را با ارایه تشویق یا الزامات مختلف ضریب نفوذ خدمات حرفه حسابداری و حسابرسی را در کشور افزایش دهد.

خاندوزی سپس به چالش های موجود در حرفه حسابداری ازجمله رقابت های مخرب و نرخ شکنی در این صنعت اشاره کرد و در این زمینه گفت: برای حل این مشکلات می شود پیشنهادات مشخص و گام به گام مطرح کرد و با یک برنامه اقدام مشترک فی مابین وزارت امور اقتصادی و دارایی و مجموعه ای از بازیگرانی که در حرفه حسابداری و حسابرسی و ..وجود دارند، بخش از این چالش ها را در یک سال آینده و بخش های دیگر را در سالهای بعد برطرف کرد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه در بسیاری از کشورها بخش مهمی از درآمدها از طریق تنوع بخشی به خدمت تحقق می یابد، اظهار داشت: این موضوعی است که از سالها قبل باید در اقتصاد ما درباره آن چاره اندیشی می شد و نظام انگیزشی و ابزارهای هدایتی باید در این زمینه به کار گرفته شود تا بتوانیم اثر بخشی و سهم این حرفه را در اقتصاد افزایش دهیم.

خاندوزی در ادامه و در تبیین محور دوم سخنان خود به مسیله حکمرانی در داخل حرفه حسابداری و حسابرسی … اشاره کرد و در این زمینه گفت: اگر اقتصاد و تجارت و مراودات مالی در طول دو دهه اخیر به شکل بسیار پر سرعت و پر شتابی تغییر کرده است و اساسا آن چه که در سالهای 2000 میلادی در عالم اقتصاد جهان و منطقه رخ داد، با آنچه که امروز در اقتصاد جهانی در حال وقوع است، به کلی در فضایی جدید و با مناسبات و استانداردهای متفاوتی است و در این جهان پر شتاب و با سرعت تحولات بالا باید بتوانیم گزارشگری مالی را متناسب با این شتاب ها و تحولات ارتقاء دهیم .

وزیر اقتصاد با اشاره به شرایط و اقتضایات کنونی حاکم بر اقتصاد ایران به ویژه شرایط و محدودیت های تحریم به طرح این پرسش پرداخت که آیا باز هم باید به همان سبک و سایق و مواعید در گزارشگری مالی پایبند باشیم و هنوز به شرکتهای دولتی فشار بیاوریم که به جای شهریور ماه در مرداد ماه مجامع را برگزار کنند؟ وی افزود: آیا با توجه به فناوری های روز این امکان فراهم نیست که بلافاصه و با فاصله های بسیار کوتاه نسبت به پایان سالی مالی و میان دوره ای و فصلی این گزارشات را تهیه کرده و در اختیار تصمیم گیران قرار داریم.

خاندوزی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت اصلاح و ارتقاء تصویر حرفه حسابدرای در جامعه و اقتصاد کشور، گفت: اساسا چه در بخش خصوصی و یا در بخش دولتی تصویر درستی از آن چیزی که می تواند این حرفه به ساماندهی ان کمک کند وجود ندارد و این در حالی است که ظرفیت های بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد که اگر تصویر سازی مناسبی در اذهان شکل بگیرد، می تواند اثر بخشی بسیار بالایی به همراه داشته باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

86  −    =  84