پیش بینی روز مثبت دیگری برای بورس/بال‌های بازار سهام برای پرواز گشوده شد؟

رشد چشمگیر ارزش معاملات در کنار بازپس‌گیری کانال 2.1 میلیونی شاخص کل، برآیند معاملات دومین روز هفته بود. به این ترتیب در حالی که پس از دو روز طوفانی در بازار سهام، کارشناسان منتظر جریان مثبت متعادلی بودند، رعدوبرق‌های بازار نشان داد نماگرهای سهامی فعلا قصد استراحت ندارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، در پایان معاملات دومین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد 1.6 درصدی (معادل 33 هزار و 503 واحد از ارتفاع این شاخص)، در سطح دو میلیون و 121 هزار و 199 واحدی قرار گرفت.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی اما ضعیف‌تر را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد 0.38 درصدی (معادل دو هزار و 739 واحد)، در ارتفاع 731 هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است نیز با رشد 0.58 درصدی معادل 138 واحد از ارتفاع این شاخص، در افق 25 هزار و 730 واحدی قرار گرفت.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) در روز یکشنبه را، 9 هزار و 145 میلیارد تومان نشان می‌داد. با قرارگیری شاخص ارزیابی بورس تهران در کانال 9 هزار میلیارد تومانی، از منظر تابلوخوانی تاییدیه تغییر فاز بازار سرمایه صادر شده است.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز یکشنبه را هم 15.5 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز یکشنبه، خبر از ورود 722 میلیارد و 600 میلیون تومانی پول حقیقی به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

در کنار این موضوع، خروج 835 میلیاردی پول از صندوق‌های با درآمد ثابت نشان از بالا بودن هیجان خرید سهام در میان اهالی بازار سرمایه دارد. 

پیش بینی بورس دوشنبه

بورس تهران از اولین محک مسیر تازه خود سربلند بیرون آمد. بازار سهام در حالی دومین روز هفته را آغاز کرد که قیمت پایانی نمادهای زیادی پایین‌تر از آخرین قیمت آن‌ها در جریان معاملات روز گذشته قرار گرفته بود. از این رو کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند روز یکشنبه با استراحت معاملات و دست به دست شدن سهام پیش رود. خروجی نماگرهای سهامی در پایان روز اما خبر از طوفان دیگری در آسمان بازار سرمایه دارد.

رشد 1.6 درصدی شاخص کل، معادل 33 هزار و 500 واحد از ارتفاع این نماگر، همراه با جهش ارزش معاملات سهام و قرارگیری آن در کانال هشت هزار میلیارد تومانی، اثبات می‌کند شاخص کل با روزهای رکودی خود خداحافظی کرده است. 

در حالی که شاخص هم‌وزن در شروع معاملات یکشنبه رنگ سرخ به خود گرفته بود، پمپاژ اخبار مثبت جریان معاملات کلیت بازار را عوض کرد. طی نامه‌ای که به سرعت در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد، وزیر صمت خواستار توقف اجرای ابلاغیه اخذ دو درصد مالیات علی‌الحساب صادرات مواد معدنی به دلیل ایجاد اخلال در روند صادرات و بازگشت ارز در حاصل از آن به کشور شده است.

از سوی دیگر، شرکت فولاد مبارکه در نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی رسما افزایش سرمایه خود از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را تایید کرد. گرچه هنوز نتیجه این درخواست مشخص نشده است اما با این وجود، این خبر تاثیر مثبت فزاینده‌ای بر جریان دادوستدهای نماد‌های شاخص‌ساز داشت و به همین واسطه شاخص کل عملکرد بهینه‌تری نسبت به نمادهای متوسط و کوچک بازار نشان داد.

در راستای پیش بینی بورس دوشنبه انتظار می‌رود سنتیمنت مثبت بازار سهام ادامه داشته باشد و روز مثبت دیگری به پرونده آذرماه اضافه شود. همچنین چرخش نقدینگی بین سهام و گروه‌ها اتفاق خواهد افتاد تا برخی نمادهای ارزنده‌ای که از رشد دو سه روز اخیر جامانده‌اند، در مسیر کلیت بازار قرار گیرند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  4  =