معامله بیش از ۲ تن شمش طلا در بورس کالا /پیش بینی رکوردهای قابل توجه تا پایان سال

از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا تاکنون ۲ تن شمش طلا به ارزش ۶ هزار و ۶۰۸ میلیارد تومان در این بورس معامله شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تسنیم، آمارها نشان می دهد از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران که به تاریخ 18 اسفندماه سال گذشته برمی گردد تا به امروز، حجم معاملات از 2 تن شمش طلا عبور کرد. به این ترتیب در مدت ذکر شده 20 میلیون اوراق مبتنی بر کالا به ارزش 6 هزار و 608 میلیارد تومان معامله شد.

بررسی دادوستدهای گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا که از 18 اسفند 1401 نخستین روزکاری خود را شروع کرد، نشان از روند تدریجی روبه‌جلوی معاملات اوراق مبتنی بر شمش طلا دارد.

بر مبنای آمار معاملات از 18 اسفند 1401 تا ساعت 13 روز یکشنبه 12 آذر 1402 (معادل 211 روز کاری) در مجموع 20 میلیون و 80 هزار و 161 گواهی سپرده شمش طلا (برابر 2 تن و 8 کیلوگرم) به ارزش 66 هزار و 85 میلیارد ریال (6 هزار و 608 میلیارد تومان) دست به دست شد.

بررسی روند معاملات ماهانه نیز نشان می دهد، بیشترین حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا برای آبان امسال به میزان 4 میلیون و 298 هزار و 670 قرارداد مبتنی بر کالا (برابر 429 کیلوگرم) به ارزش 14 هزار و 84 میلیارد ریال (یک هزار و 408 میلیارد تومان) بود.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، از همان ابتدا معاملات گواهی سپرده شمش طلا مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته و در ادامه نیز در حجم‌های بالا به کار خود ادامه داده است. دلیل این استقبال را می توان به امکان ورود سرمایه‌گذاران خُرد با حدود 320 هزار تومان در این معاملات دانست.

به نظر می‌رسد با آشنایی بیش‌تر سرمایه‌گذاران خُرد با سازوکارهای مربوط به گواهی سپرده شمش طلا که امکان فعالیت را برای همه سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند، رونق معاملات گواهی سپرده شمش طلا تداوم داشته باشد.

برآوردهای کارشناسان گویای این است که با توجه به اهمیت طلا در سبدهای سرمایه‌گذاری، به احتمال زیاد حجم و ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا تا پایان امسال با رکوردهای قابل توجهی روبه‌رو شود.

یادآور می‌شود، حداقل واحد معامله در بازار گواهی سپرده شمش طلا، 100 سوت یا یک دهم گرم از شمش طلا با عیار 995 (یعنی نزدیک به 24 عیار) درنظر گرفته شده است. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند پس از اخذ کد معاملاتی بازار مالی بورس کالا، با سرمایه حدود 320 هزار تومان وارد این بازار شوند.

ساعات جلسات معاملاتی گواهی سپرده شمش طلا 10 صبح تا 17 بعدازظهر در روزهای شنبه تا چهارشنبه و 10 تا 15 در روزهای پنج شنبه است و از ساعت 10 تا 10:30 دوره پیش گشایش و 10:30 به بعد حراج پیوسته است. معاملات گواهی سپرده شمش طلا در روزهای شنبه تا پنج شنبه هر هفته فعال است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  35